Terveellinen mysli herkkävatsaisille

Luonnonjogurtti on noussut viimeaikoina mun lemppari aamu-/välipalaksi. Mä en kuitenkaan yhtään tykkää syödä jogurttia löysänä litkuna eli pelkkänä jogurttina tai edes vain kevyesti höystettynä, vaan sen on oltava hieman löysää massaa (kuulostaapa herkulliselta, haha). Tällaista saan, kun lisään sekaan kaikkea mitä kaapeista sattuu löytymään; pähkinöitä, marjoja, mysliä, hedelmiä, superfoodeja… Yksi juttu, jota pitää kuitenkin aina olla, on mysli. Se viimeistään takaa vähän jämptimmän rakenteen, ja on tietysti myös älyttömän herkullista.

Syön normaalisti kaupan valmiita myslejä, tosin muromyslit jäävät suosiolla muille. Eli vähän niitä terveellisempiä vaihtoehtoja. Välillä on kuitenkin kivaa ylittää aita vähän korkeammalta ja valmistaa mysli itse. Näin siitä saa juuri sellaista kuin haluaa, eli HYVÄÄ!

Tämän myslin yritin tehdä vähän vatsaystävällisemmäksi, siksi kuivatut hedelmät jäivät pois ja tilalle laitoin kuivattua mansikkaa. Pois noita makeita sattumia ei missään nimessä voi jättää, koska makea = hyvänmakuinen 😀 Määriä en tajunnut laittaa ylös, mutta varmasti hyvää mysliä saat, kun heittelet juttuja makusi mukaan.

VATSAYSTÄVÄLLISEMPI MYSLI
Paahdettuja kaurahiutaleita
Maissilastuja (corn flakes)
Kuivattua mansikkaa
Saksanpähkinöitä
Pinjansiemeniä

Nauti!

~ Amanda

 

Fodmapruokavaliokokeilu ja sen toimivuus

 

Kuva: Madde

Paino sanalle toimivuus 😀 Kokeilu tosiaan meni vähän plörinäks, koska ton ruokavalion noudattaminen osottautui aika vaikeaksi ja ennen kaikkea rasittavaksi, jaksoin ehkä 4 päivää. Ehkä tässäkin on se, että muutokset olis tehtävä tarpeeksi hitaasti. Ehdin kuitenkin huomata sen verran eroa, ettei maha tuona aikana harrastanut ihan jäätäviä raskausmahaturpoamisia. Tosin normaaliolosuhteissakin 4 päivää ilman järkyttävää turpoamista on ihan perus. Ja nyt kun syön jotain ruokavalion ulkopuolelta, niin on kiva tietää mihin vatsa reagoi, mitä väärää oon syönyt. Ja yleensä keksinkin syyllisen heti. En mä vieläkään kaikkia fodmapissa kiellettyjä ruoka-aineita muista, mutta paremmin. Siksi on helpompi kekkasta mistä turvotus johtuu.

DSC_0075

Oon kyllä siis vältellyt noita fodmapeja, mutta ehdoton en oo ollut. Varsinkin herkkupäivinä suuhun on saattanut karata vaikkapa ruisleipää, suklaata, kuivattuja hedelmiä, ei-laktoositonta jäätelöä tms, mutta on niitä joskus muulloinkin mun lautaselle eksynyt.

Jatkan tätä linjaa; välttelen kun jaksan ja kun kiinnostaa. 😀 Oikeestihan uusia ruokavaliokokeiluja kannattais noudattaa pidempään, vaikka 2 viikkoa, jotta ehditään nähdä mahdollisimman paljon vaikutuksia. Olin ehkä vähän liian malttamaton, kun maha ei heti mennyt täydelliseksi 😀 Nyt tällä ”semifodmapilla” ollessa jättiturvotuksia on kuitenkin ollut paljon harvemmin, joten parempaan päin tää on kääntynyt.

Ps. Puolapuuarvonnan voitti nimimerkki Leena. Onnea voittajalle! 🙂 Sulle lähetetään pian sähköpostia.

~ Amanda