VÄLIPALAIDEOITA ARKEEN

*Sisältää mainoslinkkejä

 Mua haastateltiin tammikuun FIT -lehden välipalajuttuun, ja ajattelin kirjoitella aiheesta myös hieman tänne. Välipalat on varmasti monella aikalailla peruskaavaa noudattava rutiininomainen ateria, tai sitten välipala skipataan kokonaan. Mulle välipala on ollut aina sellainen ateria (voiko sitä kutsua ateriaksi, haha), jota en kyllä ihan heti skippaa. Inhoan raastavaa nälän tunnetta, joten mieluummin syön tunnollisesti välipalani, jotta jaksan odottaa seuraavaa kunnollista ateriaa.

Välipalahetki on mulle yleensä pieni hengähdystauko työpäivän keskellä. En useimmiten ehdi syömään ohjausten välissä mitään kunnollista ruokaa, vaikka työni ajoittuvat päivällisaikaan. Siispä siirrän nälkää välipaloilla ja nautin kunnon aterian vasta illalla kotiin päästyäni. Tämän takia pyrin syömään ohjauspäivän aikana vähintään yhden tuhdimman välipalan, ja lisäksi tarvittaessa yhden hieman kevyemmän riippuen työpäivän pituudesta.
Teen usein töitä myös kotona, ja silloin välipaloihin on kiva panostaa hieman enemmän. Töihin tulee otettua jotain mahdollisimman kätevää, joka ei mielellään tarvitse jääkaappia. Siispä usein mun treenikassiin eksyy hedelmiä ja proteiinipatukoita, jotka on helppo säilyttää ja kuljettaa.

Tässä konkreettisia esimerkkejä mulle tutuista välipaloista!

BANAANILETUT (1 iso tai 2 pientä lettua)

2 kananmunaa
1 banaani
Marjoja
Prozis maapähkinävoita*

Riko kananmunat ja pilko banaani kulhoon. Soseuta taikinaksi ja paista. Syö marjojen ja maapähkinävoin kera!

Banskuletut menee välipalan lisäksi aamupalasta. Aamupalalla uppoaa yksi iso lettu, mutta välipalalla ohjeen annoksesta riittää kaverillekin!

 

TÄYTETYT LEIVÄT

Leipää tulee syötyä pari palaa lähes joka päivä välipaloilla, varsinkin jos olen välipala-aikaan kotona. Joskus täytän leivät valmiiksi ja otan töihin mukaan. Täytteeksi laitan oikeaa voita, juustoa, kananmunaa sekä kasviksia.

 

PROTEIINIPATUKAT

Proteiinipatukoita* tulee syötyä usein työpäivän aikana. Niissä toki ihanteellista olisi, että ainesosat olisivat luonnollisia ja E-koodilista lyhyt sekä sokerin määrä pieni. Itse kuitenkin tunnustan, että usein tulee syötyä sellaisia patukoita, mitkä maistuvat parhaalta 😀

 

SMOOTHIE/RAHKA/JOGURTTI

Nämä kolme luottokaveria pääsee saman otsikon alle! Smoothieta otan aika usein töihin mukaan, sitä on helppo hörppiä ohjausten välillä. Jostain syystä smoothieita tulee syötyä muuten aika harvoin.
Jogurtti ja rahka ovat yhdet lemppareista, mutta niitä harvemmin lähden kuskaamaan töihin. Maustamattoman rahkan tai jogurtin sekaan tykkään sekoitella hedelmiä ja mysliä tai pähkinöitä. Usein syön myös maustettuja rahkoja, mutta katson vaihtoehdot, joissa ei ole älyttömästi sokeria, toisaalta makeutusaineita katson vielä pahemmalla.

HEDELMÄT

Hedelmät, etenkin omena ja banaani, on ihan vakkarivälipaloja! Ne on helppo ottaa mukaan töihin tai treeneihin, ja niistä saa tankattua sopivasti hiilareita. Niiden kaverina syön usein jotain proteiinipitoista, kuten yllämainitut rahka tai proteiinipatukat.

Nyt sulla on muuten mahdollisuus saada Proziksen tuotteista -10% alennusta koodilla AMANDA10.

Siinäpä ne mulle tutuimmat välipalat! Kerro mitä sä syöt, testaan itsekin mielelläni uusia välipaloja! 🙂

~ Amanda

TOTEUTUIVATKO MUN LUPAUSKET VUODELLE 2017?

Fiilis kun tiedostat, ettet ole hetkeen kirjottanut blogia, kirjaudut sisään ja katsot että ok, 2kk edellisen postauksen julkaisusta. Järkyttävää.

Pari viikkoa uutta vuotta takanapäin, millaisia lupauksia te teitte seuraavalle vuodelle? Mä oon tehnyt joka vuosi muutaman lupauksen, joten ajattelin tehdä pienen katsauksen, miten mun viime vuotisten lupausten kävi!

VUODEN 2017 LUPAUKSET

Muscle upin oppiminen:
Ensimmäisen muscle upini (renkailla, kipillä) sain ihan tammikuun alussa. Liike oli kuitenkin vielä todella pahasti hakusessa, ja ekan muscle upin jälkeen kestikin varmaan pari kuukautta ennenkuin sain liikkeen suoritettua onnistuneesti uudelleen. Ilmoittauduin Voimavahtilan mucle up -kurssille ja sain sieltä vinkkejä miten liikettä kannattaa lähteä treenaamaan ja miten voimaa kannattaa muscle upiin treenata. Keväämmällä muscle up alkoi sujumaan hieman paremmin, useat yrityksen onnistuivat ja olin niin mielissään! Syksyn tullen treenimotivaation himmetessä muscle up -treenitkin jäivät ja sen koommin en ole liikettä enää saanut, enkä tosin treenannutkaan kuin ehkä kahdesti?
Eli periaatteessa en tähän tavoitteeseeni päässyt, sillä vaikka sain ensimmäiset muscle upini vuonna 2017, niin en kuitenkaan oppinut liikettä. Se ei millään tavalla ole vielä selkärangassa.

Takakyykky 90kg:
Vuoden 2016 ja 2017 vaihteessa tein Hatch Squat -kyykkyohjelmaa, jonka jälkeen tein takakyykkyennätykseni 90kg ja hieman myöhemmin 92,5kg. Eli tähän päästiin, tosin en ole kevään jälkeen kokeillut maksimeja kyykyssä, enkä tiedä millaisia lukemia sieltä nyt nousisi.

Ehjänä pysyminen:
Tässä treenimatkan varrella on sattunut kaikenlaista haaveria jalan pahasta murtumisesta pienempiin venähdyksiin, ja välillä hermot on olleet koetuksella selän tai olkapäiden jumittaessa. Kävin vuoden alusta kesään asti kuukausittain fysioterapiassa, josta sain aivan kullan arvoisia vinkkejä, miten pysyä ehjänä. Ja koko vuoden oon pysynyt varmaan ehjempänä kuin koskaan! Oon kuunnellut ja huoltanut kehoa, eikä tule mieleen nyt mitään sen kummempaa kremppaa vuodelta 2017. Mulla on ollut aivan surkea liikkuvuus, ja sitä pitäisi tässä edelleen silti parannella. Moni kremppa nimittäin johtui mulla yksinkertaisesti överijumeista.

MITÄ LUPASIN VUODELLE 2018?

Tälle vuodelle en luvannut aluksi mitään. Sitten muistin mun viime syksyn, en ole pitkään aikaan ollut niin kateissa liikunnan kanssa. Myös ruokailussa on ollut parantamisen varaa, etenkin lämpimiä ruokia olisi voinut mun syksyyn mahtua enemmän.
Liikunnan suhteen en ole luvannut mitään, en viitsi stressata asiasta ja liikun kehoa kuunnellen ja fiiliksen mukaan muutaman kerran viikossa. CrossFit ja muu lihaskunto on jäänyt vähän vähemmälle, mutta tarkoitus olisi tässä armolliseen tahtiin päästä takaisin hieman aktiivisempaan eloon niidenkin osalta. Toki tämänkin hetkinen määrä on oikein oiva ainakin ylläpitämään jonkinlaista kuntoa. Tällä hetkellä tuntuu edelleenkin, että kevyempi liikunta on paikallaan. Jooga ja reippaat kävelylenkit houkuttelevat enemmän, joten niihin olisi mukava panostaa.
Mulla on siis vain yksi lupaus tälle vuodelle: syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä! Viikonloppuisin nukun myöhään, joten silloin voin joustaa asian kanssa, mutta arkisin yritän pysyä tiukkana. Edes tuhti munakas tai ruokaisa salaatti, ei leipää tai rahkaa korvikkeeksi kiitos.

Musta on kuitenkin ihanaa, että tällä hetkellä tuntuu, että olen koko ajan enemmän täynnä virtaa! Tästä tulee hyvä vuosi, vaikkei lupauksia yhtä enempää olekaan. Armollisuus itseä kohtaan on kuitenkin myös tärkeää, ja helpompi muutenkin päästä tavoitteeseen kun ei lupaile liikoja 😉

Ihanaa uutta vuotta 2018!

~ Amanda