MITEN TÄLLÄ HETKELLÄ TREENAAN?

Oon puhunut tänä syksynä aika paljon mun omista treenikuulumisita, tämä syksy on ollut treenien suhteen todella vaikea. Olen päässyt siitä pahimmasta motivaatiopulasta nyt yli (onneksi!), mutta vielä mä täällä rakentelen uutta treenirytmiä. Hommasin pari viikkoa sitten salikortin myös Helsinkiin salille (Esport Bristol), jossa on myös toiminnallisen treenin alue! Pääsen siis siellä tekemään perus punttitreeniä joka mua on alkanut CrossFitin ohella houkuttelemaan myöskin, mutta lisäksi siellä on tilaa ja puitteet riehua näitä meidän metconeja 😉 Eikä tarvitse tuhlata treenimatkoihin kolmea tuntia! Niin siistiä. Tuolla salilla pääsen myös ryhmäliikuntatunneille (ilmajoogaa, ahhhh!) ja mahdollisuudet treenata monipuolisesti on muutenkin todella loistavat.

Treenejä tulee siis tehtyä nyt paljon enemmän kuin kuukausi-pari sitten kun mun motivaatio oli kateissa. Niin siistiä taas päästä kunnon treenin makuun! Treenissä nautin pienestä kurinalaisuudesta, ja on siistiä tehdä välillä pitkiä treenejä tai kaksi treeniä päivässä. Siitä tulee niin hyvä olo sekä henkisesti että fyysisesti.

Vähän kyllä on harmittanut huomata että kehitys on väkisinkin ottanut takapakkia tässä parin viime kuukauden aikana. Muun muassa kyykyt joihin näin todella paljon vaivaa ja kehitystäkin tuli todella hyvin on ottaneet ikävää takapakkia. Maksimeja en oo kokeillut mutta kyllä sen huomaa sarjapainoissakin. Mutta onneksi lihasmuisti on pitkä, joten eiköhän tämä tästä! Ja liikkeiden suoritustekniikat sekä liikkuvuus jotka ovat myös kehittyneet, ovat pysyneet onneksi jotakuinkin ennallaan tai jopa menneet paremmaksi! Niiden menettäminen mua harmittaisi varmasti kaikkein eniten. Eli mitään ei ole vielä menetetty 😉

CrossFit Tuusulan salilla pääsen käymään sellaset kaksi kertaa viikossa, ja oon tässä mietiskellytkin millaisen treenirungon itselleni rakennan. Toinen Tuusulapäivistä on aina painonnostopäivä, jolloin hinkutan kaikenmaailman tekniikoita ja kyykkyjä sellaset pari tuntia. Toinen Tuusulatreeni on vielä vähän mietinnässä, olisko se päivän WOD (workout of the day) vai taitotreeni. Taitotreeni olisi hyvä siksi, että ei toi Helsingin salikaan ihan kaikkeen taivu, mutta CF Tuusulapa taipuu noihinkin treeneihin täydellisesti 😉 Ja en varmaan edes normipunttiksella kehtaisi alkaa räpeltämään mitään käsilläseisontajuttuja…
Esport Bristoliin mä ajattelin jättää voimatreenit, koska ne saa sielläkin tehtyä niin hyvin. Tuusulatreenit on harvinaisempaa herkkua, joten tälle salille jätän lähinnä ne jutut joihin ei Esportissa riitä puitteet. Metconeja saan tehtyä kumpaisellakin salilla riippuen toki mitä treeni sisältää.
Ja CrossFit-/voimatreenien lisäksi sitä kestävyyttäkin taitaa vaan olla pakko hinkata vaikkei se mulle mikään nautinto olekaan 😀 Onneksi on puhelimet keksitty niin voi ainakin PK-treenien ajan vaihtaa kuulumisia kauempana asuvien ystävien kanssa. Toinen pakkopullatreeni on liikkuvuusharjoitteet, mutta ohjatuilla tunneilla niistäkin saa ihania rentoutumistuokioita! Oon käynyt hotvenyttelytunnilla sekä ilmajoogassa, niitä aion kyllä jatkossakin hyödyntää!

Mun treeniviikko voisi siis näyttää esimerkiksi tältä:

Maanantai: PK
Tiistai: CrossFit tai taitotreeni + WOD
Keskiviikko: Painonnosto
Torstai: Lepo/kehonhuolto
Perjantai: punttitreeni + WOD
Lauantai: punttitreeni, PK
Sunnuntai: Lepo/kehonhuolto

Vähän on muuten vielä totuttelemista tuossa uudessa salissa, en tiedä koska totun siihen ettei kaikki olekaan kavereita keskenään! Vai totunko ollenkaan 😀 Mä oon tottunut moikkailemaan kaikkia salilla heiluvia ja aina tulee monen kanssa juteltuakin, treenailtua yhdessä ja niin edelleen.

Mitä teille kuuluu! 🙂

Kuvat: Ellinoora

~ Amanda

KUULUMISIA

Varsinainen klikkimagneetti tuo otsikko 😉 Ajattelin tänään hieman kertoilla mitä mulle kuuluu, oon jotenkin tosi huono kirjoittelemaan kuulumisia! Multa kuitenkin toivottiin niitä, joten täältä pesee!

DSC_0268 (2)

Viime viikonloppu vierähti koulussa Pajulahti Gameseissa työskennellessä. Maanantaina alkoi heti työharjoittelu, pelkäsin vähän etukäteen oonko ihan poikki kun uusi duuni ja viikonloppukin on painettu hommia. Mutta hyvinhän se lähti käyntiin, oon siis yläasteella liikuntatunteja ohjailemassa. Ekan viikon seuraan enemmän vierestä, mutta ensi viikolla pääsen jo vetämään omia tunteja. Työ vaikuttaa oikein kivalta näin kahden päivän perusteella, tykkään kun yläasteikäisille voi ohjata jo aika monipuolisia juttuja. Ala-asteella olis pitänyt tehdä todella paljon leikin varjolla, eikä se ehkä houkuttele mua niin paljoa kuin ”normiohjaukset”. Yläastelaisille voi vetää liikuntaa laidasta laitaan; pelejä, jumppaa, venyttelyä, mitä ikinä.

Kivaahan tässä on myös se, että kun asun nyt ton koko 7 viikkoa kotona, niin pääsen omalle salille treenaamaan vaikka joka päivä! Mulla on paljon tavoitteita crossfitin suhteen, ja niitä lähemmäs ei pääse kuin treenaamalla. Samalla täytyy toki muistaa kehonhuolto, alaselkä ei oo vieläkään täysin kondiksessa, mutta ei tällä hetkellä rajoita treenaamista kunhan muistaa huoltaa. Sieltä löytyy vieläkin mojova jumi, onneksi kyse on tosiaan vain lihasjumista eikä esim. välilevyistä. Olkapääkään ei ole ilmoitellut itsestään vähään aikaan, kyllä kuulkaa kannattaa nähdä se vaiva ettei lintsaa kehonhuollosta! Se kantaa hedelmää 🙂 

Tällä hetkellä elänkin siis aika kiireistä arkea, päivät täyttyy lahjakkaasti töistä, treenistä ja blogihommista. Mä silti tykkään kun on tekemistä, kunhan sitä ei ole liikaa. Teen tällä hetkellä kuitenkin asioita joista nautin, ja huolehdin myös siitä, että ehdin levätä. Onneksi viikonloppuisin ehtii sitten relata kunnollisemmin 🙂

Kokonaisuudessaan mulle kuuluu siis oikein hyvää, arki rullaa kivasti ja muutkin asiat on mallillaan. Syksy oli aika raskas, nyt osaankin nauttia tämän hetkisestä tilanteesta täysin siemauksin 🙂 

~ Amanda