KUN TREENIMOTIVAATIO ON TÄYSI NOLLA

Puhuinkin jo Instastoorissani (@ptamandasilver) mun nollaa hipovasta treenimotivaatiosta. Ajattelin kuitenkin purkaa aihetta myös täällä, se on asia mikä on vähän harmittanut viime aikoina.

Mä havahduin jossain vaiheessa siihen, että treeneihin lähteminen tuntui normaalia tahmeammalta aika usein. Sen jälkeen aloin skippaamaan treenejä ja viimeiset pari-kolme viikkoa on olleet ihan superhuonoja treenien kannalta.
Kahteen vuoteen mulla ei oo ollut moti näin alhaalla, ja aloin miettimään sille syytä. Viimeksi syynä oli jatkuvat krempat, selkään sattui, olkapäähän sattui ja joka paikka krakasi. Tällä kertaa oon tullut siihen tulokseen, että mun elämässä yksinkertaisesti tapahtuu liikaa just nyt. Kroppa tuntuu ihan ok hyvältä, mutta aivokapasiteetti ei tahdo riittää. Muutin pari viikkoa sitten Helsinkiin, ja muuttorumban lisäksi on pitänyt totutella uuteen ympäristöön (kyllä, mä en todellakaan sopeudu tosta vain), etsiä uutta rytmiä arkeen pidentyneen työmatkan vuoksi, muutenkin töitä on ollut ihan sikana (mikä on hyvä!!!) ja lisäksi mulla on muutakin elämää kuin työ ja treeni. Haluan tehdä työt just enkä melkein, ja jotenkin nyt tuntuu, etten pysty tällä hetkellä keskittymään täysillä kumpaankin. Rakastan mun työtä, ja saan siitä energiaa vaikkei se kaikkein helpoin duuni olekaan. 🙂 

Tää tilanne on jokseenkin pelottava tai vähintäänkin hämmentävä. Lisäksi alkuun stressasin vielä siitä radikaalisti pienentyneestä treenimäärästä, mutta ihan turhaan. Mieli vain tarvitsee lepoa juuri nyt, enkä halua väkisin treenata jos se ei tunnu hyvältä. Pelkään, että muuten tästä touhusta (CrossFitista) menee kokonaan maku. Siksi olenkin tällä viikolla treenaillut ihan fiiliksen mukaan, olen tehnyt höntsätreenejä ja vain niitä juttuja joita oikeasti tekee mieli tehdä. Esimerkiksi keskiviikkona ohjasin teineille liikuntaa urheilukentällä, ja teki mieli liikkua siellä itsekin. Siispä kävin vielä illalla vähän heilumassa mestoilla. Ei tainnut tulla edes hiki, mutta pääasia, että sai vähän happea ja edes jotain pientä liikettä. 

Välillä on todella vaikeaa erottaa laiskuus oikeasta mielen tai kehon väsymisestä, mutta siinäkin onneksi harjaantuu. Treenin kuuluu kuitenkin olla energiaa antavaa, ei ottavaa. Tällä hetkellä se aiheuttaa lähinnä stressiä. Kaipaan jotain erilaista, jotain hieman lempeämpää. Haluaisin vielä tälle kesälle suppailemaan, ja ilmajoogakin olis niin sikakivaa pitästä aikaaa! Ja metsässä hölkkäilykin kuulostaa erittäin hyvältä just nyt.
Mä siis nyt menen ihan fiiliksen mukaan sen aikaa kun siltä tuntuu, ja uskon, että motivaatiokin palaa hieman nopeammin kun sitä ei pakota tulemaan takaisin. Olen vasta muutaman päivän antanut asian vain olla, ja nyt jo tuntuu fiilis paljon paremmalta! Kerään nyt vielä tätä motivaatiota, ja kun siltä tuntuu, niin treenaan taas. Siihen asti lepään ja höntsään 😉

Tekee kyllä niin hyvää kuunnella omaa kehoa ja mieltä, mitä ne tarvitsee. Nyt mä kaipaan kevyempiä treenejä vastapainoksi tälle hulabaloo-arjelle. Eiköhän tämä elo tästä taas tasoitu ja motivaatiokin palaa kun saan uudesta rytmistä ja elämäntilanteesta kiinni. Liikunta on kuitenkin myös iso stressi elimistölle, ja kova kuormitus yhdessä stressin kanssa ei todellakaan kehitä, päinvastoin tekee todella suurta hallaa keholle. 

Ethän unohda kuunnella mitä sun kropalla on sulle sanottavaa! 🙂

~ Amanda

NÄIN MAKSIMOIT KEHITYKSEN OSA 3/3: LEPO

*Kaupallinen yhteistyö CrossFit Tuusula

Postaussarjan osa 1/3: Treeni

Postaussarja osa 2/3: Ravinto

Oon välillä pysähtynyt miettimään omaa kehittymistä CrossFitissa, ja siksi päätin tehdä aiheesta kokonaisen postaussarjan. Välillä tuntuu ettei oikein muista mitä kaikkea se oma kehittyminen vaatii. Kehittymisen kolme peruspilaria ovat treeni, ruoka ja lepo, jotka ovat kaikki yhtä tärkeitä. Jos yhden ottaa pois, koko homma romahtaa. Kehitys perustuu pitkälti palautumiseen, joka myös rakentuu noista kolmesta palikasta, ja siksi se kulkeekin koko postussarjan rinnalla. Mutta mitä tarkemmin täytyy ottaa huomioon noiden kolmen osa-alueen kohdalla? Mitä siellä treeneissa pitää tehdä tai mitä lautaselta olis hyvä löytyä?

Lepo

Viimeinen postaussarjan artikkeli käsittelee lepoa ja rentoutumista. Ne ovat tärkeitä palautumisen kannalta, ja nykyään monen kehittyminen meneekin tässä vaiheessa mönkään. Treenissä lihaksiin tulee mikrovaurioita, ja ne on päästävä korjaamaan lepäämällä. Myös pään ”nollaaminen” on tärkeä keino palautua ja alentaa stressitasoja. 

Uni

Unella on tärkeä merkitys palautumisessa. Unirytmi olisi hyvä pitää tasaisena, eli mennä nukkumaan ja herätä joka aamu suunnilleen samaan aikaan. Joka yö olisi hyvä nukkua noin 8 tuntia, mutta unen tarve toki vaihtelee yksilöittäin. Yön aikana sekä keho että mieli palautuu menneen päivän rasituksesta ja kehon stressitasot laskee. Riittävä uni ylläpitää hyvää vastustuskykyä ja jaksat keskittyä treeneissä paremmin.

Lepopäivät ja kevyet viikot

Unen lisäksi riittävän palautumisen takaa lepopäivät ja kevyet viikot. Lepopäiviä olisi hyvä pitää noin 2 kertaa viikossa lajista ja kuntotasosta riippuen. Myös kevyet viikot ovat tärkeitä, sillä jos viikosta toiseen painaa 5 päivää viikosta sata lasissa, niin kyllä siinä helposti alkaa palautuminen kärsiä. Siksi välillä olisi hyvä ottaa kokonaisia viikkoja, jolloin treenataan kevyemmin, satsataan palauttaviin harjoituksiin (esim. peruskestävyystreenit, kehonhuolto) ja levätään normaalia enemmän. Näin saat taas uutta virtaa jatkaa treenejä palautuneena ja levänneenä. Myös kevyiden viikkojen määrä riippuu paljon ihmisestä ja tämän lajista sekä taustoista, mutta noin 3-4 viikon välein on hyvä ottaa vähän kevyemmin.

Palauttava treeni ja kehonhuolto

Myös aktiivinen palautuminen on tärkeää. Esimerkiksi kevyet kävelylenkit ja kehonhuolto ovat tärkeitä, oikein toteutettuina ne auttavat lihaksia palautumaan. Palauttavat harjoitukset ehkäisevät vammojen syntymistä ja kehonhuolto auttaa liikelaajuuksien säilyttämisessä. Näin vältytään jälleen kerran turhilta treenitauoilta ja saadaan treenistä enemmän irti.

Rentoutuminen

Myös rentoutuminen on tärkeää, sillä se alentaa elimistön stressitasoja ja vaikuttaa näin positiivisesti palautumiseen. Rentoutuminen on tärkeää myös psyykkisen jaksamisen kannalta, joka myöskin vaikuttaa treenitehoihin ainakin mutkan kautta, muun muassa ylläpitäen treenimotivaatiota. Ota itsellesi omaa aikaa ja ole hetki tekemättä mitään, lähde viettämään ystävien kanssa iltaa, lue, kuuntele musiikkia, lähde shoppailemaan, meditoi. Rentoutuminenkaan ei saa mennä suorittamiseksi, älä esimerkiksi meditoi vain siksi, että se on trendikästä. Oman rentoutumistavan pitäisi olla sellainen, josta oikeasti nautit. 

Rentouttavia lepohetkiä! 🙂

~ Amanda