VÄLIPALAIDEOITA ARKEEN

*Sisältää mainoslinkkejä

 Mua haastateltiin tammikuun FIT -lehden välipalajuttuun, ja ajattelin kirjoitella aiheesta myös hieman tänne. Välipalat on varmasti monella aikalailla peruskaavaa noudattava rutiininomainen ateria, tai sitten välipala skipataan kokonaan. Mulle välipala on ollut aina sellainen ateria (voiko sitä kutsua ateriaksi, haha), jota en kyllä ihan heti skippaa. Inhoan raastavaa nälän tunnetta, joten mieluummin syön tunnollisesti välipalani, jotta jaksan odottaa seuraavaa kunnollista ateriaa.

Välipalahetki on mulle yleensä pieni hengähdystauko työpäivän keskellä. En useimmiten ehdi syömään ohjausten välissä mitään kunnollista ruokaa, vaikka työni ajoittuvat päivällisaikaan. Siispä siirrän nälkää välipaloilla ja nautin kunnon aterian vasta illalla kotiin päästyäni. Tämän takia pyrin syömään ohjauspäivän aikana vähintään yhden tuhdimman välipalan, ja lisäksi tarvittaessa yhden hieman kevyemmän riippuen työpäivän pituudesta.
Teen usein töitä myös kotona, ja silloin välipaloihin on kiva panostaa hieman enemmän. Töihin tulee otettua jotain mahdollisimman kätevää, joka ei mielellään tarvitse jääkaappia. Siispä usein mun treenikassiin eksyy hedelmiä ja proteiinipatukoita, jotka on helppo säilyttää ja kuljettaa.

Tässä konkreettisia esimerkkejä mulle tutuista välipaloista!

BANAANILETUT (1 iso tai 2 pientä lettua)

2 kananmunaa
1 banaani
Marjoja
Prozis maapähkinävoita*

Riko kananmunat ja pilko banaani kulhoon. Soseuta taikinaksi ja paista. Syö marjojen ja maapähkinävoin kera!

Banskuletut menee välipalan lisäksi aamupalasta. Aamupalalla uppoaa yksi iso lettu, mutta välipalalla ohjeen annoksesta riittää kaverillekin!

 

TÄYTETYT LEIVÄT

Leipää tulee syötyä pari palaa lähes joka päivä välipaloilla, varsinkin jos olen välipala-aikaan kotona. Joskus täytän leivät valmiiksi ja otan töihin mukaan. Täytteeksi laitan oikeaa voita, juustoa, kananmunaa sekä kasviksia.

 

PROTEIINIPATUKAT

Proteiinipatukoita* tulee syötyä usein työpäivän aikana. Niissä toki ihanteellista olisi, että ainesosat olisivat luonnollisia ja E-koodilista lyhyt sekä sokerin määrä pieni. Itse kuitenkin tunnustan, että usein tulee syötyä sellaisia patukoita, mitkä maistuvat parhaalta 😀

 

SMOOTHIE/RAHKA/JOGURTTI

Nämä kolme luottokaveria pääsee saman otsikon alle! Smoothieta otan aika usein töihin mukaan, sitä on helppo hörppiä ohjausten välillä. Jostain syystä smoothieita tulee syötyä muuten aika harvoin.
Jogurtti ja rahka ovat yhdet lemppareista, mutta niitä harvemmin lähden kuskaamaan töihin. Maustamattoman rahkan tai jogurtin sekaan tykkään sekoitella hedelmiä ja mysliä tai pähkinöitä. Usein syön myös maustettuja rahkoja, mutta katson vaihtoehdot, joissa ei ole älyttömästi sokeria, toisaalta makeutusaineita katson vielä pahemmalla.

HEDELMÄT

Hedelmät, etenkin omena ja banaani, on ihan vakkarivälipaloja! Ne on helppo ottaa mukaan töihin tai treeneihin, ja niistä saa tankattua sopivasti hiilareita. Niiden kaverina syön usein jotain proteiinipitoista, kuten yllämainitut rahka tai proteiinipatukat.

Nyt sulla on muuten mahdollisuus saada Proziksen tuotteista -10% alennusta koodilla AMANDA10.

Siinäpä ne mulle tutuimmat välipalat! Kerro mitä sä syöt, testaan itsekin mielelläni uusia välipaloja! 🙂

~ Amanda

NATURAL PROTEIN SNACK

*Yhteistyössä Evoke

DSC_0100 (2)
Halusin kirjoittaa ja vinkata teille näistä patukoista, sillä nämä ovat hyvällä tavalla erilaisia kuin normaalit protskupatukat. Nykyään puhutaan paljon ruuan puhtaudesta ja luonnollisuudesta. Proteiinipatukat ovat käteviä välipaloja treenistä palautumiseen ja muuten vaan, mutta ainesosaluetteloa katsoessa vastaan tulee paljon ainesosia, joista ei tiedä edes mitä ne ovat ja makeutusaineita niissä on myös paljon. Ei kovin luonnollista kamaa siis… 

Rakastan proteiinipatukoita, mutta koska vatsani ei aina ihan jaa tätä rakkautta kanssani, ilahduin, kun sain testiin Evoken Protein Crunch -patukoita. Ne sisältävät proteiinia vain luonnollisista lähteistä. Nämä patukat ovat ehkä hieman eväspatukkamaisempia, siinä missä normi proteiinipatukoita voisi verrata suklaapatukkaan. 

DSC_0111 (2)

DSC_0113 (2)
Makuvaihtoehtoja on kaksi: marjainen Red berries sekä suklaan ystävälle Choco & raisins, joista tietysti jälkimmäinen on mun lemppari 😉 Mun mukana kulkee aina yksi tällainen, ja nämä ovatkin erityisen käteviä kun päätän vatsa nälästä kiljuen koukata kotiin kuitenkin vielä salin kautta; tällöin tarvitsen sellaista energiaa, josta vatsakin pitää. Mulla kun nälkä meinaa olla vatsan pahin vihollinen; meneppä kauheessa nälässä syömään yhtään mitään sopimattomampaa, niin massu on kipeä pallo, jonka kanssa ei muuten oo menemistä treeneihin. Näiden patukoiden kanssa mitään ongelmaa ei kuitenkaan ole ollut, joten oon päässyt treenaamaan koska haluan. Näistä oon saanut myös hyvin energiaa treeniin, vaikka yhdestä patukasta mun pohjaton maha ei ihan kokonaan hiljenekään.

Sulla on ainakin kolme syytä kokeilla näitä: luonnollisuus, hyvä maku ja korkea proteiinipitoisuus.

~ Amanda