NATURAL PROTEIN SNACK

*Yhteistyössä Evoke

DSC_0100 (2)
Halusin kirjoittaa ja vinkata teille näistä patukoista, sillä nämä ovat hyvällä tavalla erilaisia kuin normaalit protskupatukat. Nykyään puhutaan paljon ruuan puhtaudesta ja luonnollisuudesta. Proteiinipatukat ovat käteviä välipaloja treenistä palautumiseen ja muuten vaan, mutta ainesosaluetteloa katsoessa vastaan tulee paljon ainesosia, joista ei tiedä edes mitä ne ovat ja makeutusaineita niissä on myös paljon. Ei kovin luonnollista kamaa siis… 

Rakastan proteiinipatukoita, mutta koska vatsani ei aina ihan jaa tätä rakkautta kanssani, ilahduin, kun sain testiin Evoken Protein Crunch -patukoita. Ne sisältävät proteiinia vain luonnollisista lähteistä. Nämä patukat ovat ehkä hieman eväspatukkamaisempia, siinä missä normi proteiinipatukoita voisi verrata suklaapatukkaan. 

DSC_0111 (2)

DSC_0113 (2)
Makuvaihtoehtoja on kaksi: marjainen Red berries sekä suklaan ystävälle Choco & raisins, joista tietysti jälkimmäinen on mun lemppari 😉 Mun mukana kulkee aina yksi tällainen, ja nämä ovatkin erityisen käteviä kun päätän vatsa nälästä kiljuen koukata kotiin kuitenkin vielä salin kautta; tällöin tarvitsen sellaista energiaa, josta vatsakin pitää. Mulla kun nälkä meinaa olla vatsan pahin vihollinen; meneppä kauheessa nälässä syömään yhtään mitään sopimattomampaa, niin massu on kipeä pallo, jonka kanssa ei muuten oo menemistä treeneihin. Näiden patukoiden kanssa mitään ongelmaa ei kuitenkaan ole ollut, joten oon päässyt treenaamaan koska haluan. Näistä oon saanut myös hyvin energiaa treeniin, vaikka yhdestä patukasta mun pohjaton maha ei ihan kokonaan hiljenekään.

Sulla on ainakin kolme syytä kokeilla näitä: luonnollisuus, hyvä maku ja korkea proteiinipitoisuus.

~ Amanda

Terveelliset eväät pitkälle (auto)matkalle

Heippa! Multa toivottiin postausta siitä, mitä eväitä pitkille matkoille voi ja kannattaa ottaa. Kesäisin tää aihe on aina erityisen ajankohtainen, sillä loman tultua moni kaasuttelee vähän kauemmas rentoutumaan.

Veikkaan, että moni ottaa automatkoille usein mukaan epäterveellistä naposteltavaa. Kyllä, mä kuulun myös niihin 😀 Jo pienenä saatiin pitkille matkoille matkakarkit, ja tapa on jäänyt aika sitkeesti päälle. Varmaan yhtään pidempää automatkaa ei ole ollut ilman minkäänlaista naposteltavaa; vähintään oon vedellyt pikkuporkkanoita ja pähkinöitä jos oon halunnut mennä edes hitusen terveellisemmin.
Jos matkalla on pakko saada napostella, niin kannattaa ottaa mukaan vaikkapa juuri porkkanoita, minitomaatteja, viinirypäleitä, pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä. Mä oon kuitenkin sitä mieltä, että ainakin jos pitkiä automatkoja tulee paljon, niin kannattaa keskittyä syömään mahdollisimman normaalisti; säännöllisesti normaalia ruokaa.

AAMUPALA

Jos tien päälle on heti aamusta kova kiire ja aamupala on syötävä autossa, voi mukaan varata oikeastaan mitä vain. Jos aamupalan syö aika pian matkan alettua, ei haittaa vaikka ruoka olisikin jääkaappikamaa. Pakkaa rasiaan puuroa, rahkaa, täytettyjä leipiä, hedelmiä, kananmunia… Mitä ikinä haluatkin syödä. Jos aamupalan haluaa syödä vasta myöhemmin, kannattaa ottaa kylmälaukku mukaan. Muussa tapauksessa hedelmät, vihannekset, karjalanpiirakat, lämpimässä säilyvät smoothiet, eväspatukat jne toimivat autoaamupalana.

DSC_0036

LOUNAS/PÄIVÄLLINEN 

Helpoin vaihtoehto on pysähtyä syömään isompia aterioita vaikkapa huoltoaseman ravintolassa. Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista (esim junamatkat), joten jotain tuhdimpaakin on hyvä olla mukana.
Jälleen kylmälaukun kanssa saa aika hyvin kuskattua mitä vain, mutta ruuan lämmitys voi olla ongelma. Jos ei halua syödä kylmää kinkkukiusausta, kannattaa valita vaikkapa ruokaisa salaatti. Salaatin seassa mua ei ainakaan haittaa, jos liha ja mahdollinen pasta/riisi on kylmää. Myös tuorepuurot ja munakkaat ovat hyviä vaihtoehtoja.
Jos ruuan on oltava lämpimässä säilyvää, eväiden valinta tuhdimmille aterioille muuttuu heti paljon vaikeammaksi. Tällöin kannattaa turvautua mm. avokadoon ja muihin hedelmiin, säilyketonnikalaan, leipään ja vihanneksiin.

PicMonkey Collageöööö

VÄLIPALAT

Välipalat on huomattavasti helpompi rasti kuin isommat tankkailut. Esimerkiksi pähkinät, kuivatut ja tuoreet hedelmät, eväspatukat, kasvikset, marjat ja leipä säilyvät hyvin lämpimässä. Ja taas kerran kylmälaukkuun voi pakata smoothieta, jogurttia, rahkaa, raejuustoa, kananmunia…

Toivottavasti vinkeistä oli jotain hyötyä! Hyvää matkaa 🙂

Lue myös: Terveelliset eväät töihin ja kouluun

~ Amanda