TERVEELLISEN JA MAUKKAAN SMOOTHIEN KOKOAMINEN

Jo sana smoothie kuulostaa mun korvaan aika terveelliseltä, mutta onko itsestäänselvyys, että smoothie on aina terveellinen? Ei. Entä onko itsestäänselvyys, että terveellinen smoothie maistuu aina hyvältä? No ei. Mitä smoothien kokoamisessa sitten kannattaisi ottaa huomioon, ja miten itse smoothieni kokoan? 

  1. Laitan aina smoothieen jonkin proteiinin, rasvan ja hiilihydraatin lähteen. Proteiininlähteenä toimii esimerkiksi maitorahka, maustamaton jogurtti tai herajauhe, hiilihydraatinlähteenä esimerkiksi hedelmät, vihannekset, marjat ja hyviä rasvoja heitän sekaan yleensä avokadon, pähkinöiden tai siemenien muodossa.
  2. Itse huomaan heti, jos en ole saanut riittävästi kuituja. Siksi lisään smoothieen usein myös jonkin kuidun lähteen, kuten kaurahiutaleita. Myös pähkinät, hedelmät, marjat ja vihannekset sisältävät runsaasti kuituja.
  3. Jotta smoothiesta tulisi hyvän makuista, täytyy seuraavaksi miettiä jokin makeuttaja. Oikeastaan aina se on mulla banaani, joka menee samalla hyvästä hiilarin lähteestä.
  4. Kun edellä mainitut asiat on kondiksessa, alan kaivaa kaappeja. Etsin käsiini kaikkea vitamiinipitoista; erilaisia kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Paljon eri värejä, tai jos haluan vihersmoothien, haalin mahdollisimman tummaa vihreää.
  5. Viimeiseksi mietin, haluanko smoothieeni jonkin erityisen mausteen. Lempparini ovat inkivääri ja sitruuna, mutta myös esimerkiksi kaneli tai kardemumma käy, tai oikeastaan vain mielikuvitus on rajana! Tosin ihan kaikkea en siltikään smoothieeni tunkisi 😀 

~ Amanda

AAMUN MAKEA ALOITUS: VIHERSMOOTHIE

Smoothiehaaste on pyörähtänyt käyntiin, ja on aika julkaista ensimmäisen vitamiinipommin resepti! Tein tämän itselleni eilisten aamuleipien kaveriksi. Yleensä tykkään laittaa smoothieen paljon marjoja hyvän maun ja terveellisyyden takia, mutta välillä täytyy tehdä myös eri värisiä smoothieita 😀 Vihersmoothieissa on muutenkin se vaara, että niistä tulee vihreän makuisia. Tiedättekö, sellaisia ruohojuomia. Mulle maku on tärkeää, ja siksi pyrin tekemään vihreistäkin juomista yhtä maukkaita kuin kirjavat kaverinsa. Tästä tulikin todella hyvää, tosin sitruuna ja/tai inkivääri olisi ollut piste iin päälle, mutta kaapista ei sattunut löytymään niitä.

AAMUN VIHREÄ VITAMIINIPOMMI
100g maitorahkaa
1/2 avokado
4 pakastepinaattipalaa
1/2 banaani
1 appelsiinin mehu

~ Amanda