JOULUKALENTERI LUUKKU 19: EAT YOUR GREENS

Onko täällä muita suklaan syömisestä innostuneita? Mulle ei oo ollut mikään ongelma aloittaa suklaasta nauttimista hyvissä ajoin, mutta yritän silti pitää rungon terveellisenä vaikka herkuteltuakin tulee jonkin verran. Siksipä tulin muistuttelemaan teitä kasvisten syönnistä (vähintään puoli kiloa päivässä!) ja ajattelinkin kertoa miten mä oon viimeaikoina rehuni nauttinut, jos ei porkkanapiirakan tuhoamista lasketa. 

dsc_0032

  1. Smoothieita oon taas innostunut juomaan vähän useammin, ja niihin saakin piiloteltua vaikka ja mitä! Yleensä mä laitan niihin hedelmiä ja marjoja, mutta mm. porkkana ja pinaattikin ui samassa liemessä ja vieläpä sulassa sovussa marjojen sun muiden kasvisten kanssa.
  2. Mä rakastan ruokaisia salaatteja. Täytän kulhon puolilleen kasviksilla ja loppu puolisko täyttyy kätevästi proteiinin lähteellä, pähkinöillä yms. Ja itsetehty salaatinkastime on must! 
  3. Tykkään korvata riisin/pastan/perunan jollain kasvislisukkeella. Oon mm. keittänyt isoja porkkanan paloja (ISO suositus, ihan sairaan hyvää!), uunijuureksia ja tehnyt papu-kasvis-siemen -lisukkeita lihan ja raikkaan salaatin kaveriksi. 
  4. Oon tehnyt kasvisruokaa useammin eli korvannut lihan kokonaan jollain muulla. Eilen mm. kokeilin Mifua ensimmäistä kertaa ja Härkiskin on jo vieraillut mun lautsella perinteisiä papuja unohtamatta. Ja ai että kasvisruuasta jääkin ihanan freesi olo 🙂 
  5. Kasviksia ja hedelmiä on helppo kiskoa myös sellaisenaan; mm. porkkana on mun suurta herkkua ja hedelmätkin kulkee kätevästi mukana missä vaan.
  6. Ylipäätään niitä kasviksia kannattaa tunkea kaikkialle, edes vähäsen! Leivän ja puuron päälle, kastikkeisiin, vaikka pitsaan! Niitä ei vaan kannata eikä saa unohtaa. Varsinkin flunssakauden jyllätessä vastustuskykyä ei paranneta pelkkää suklaata kiskomalla, vaikka varsinkin näin joulun alla senkin syöminen on täysin sallittua. 🙂

 ~ Amanda

amandasilver

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta