MITEN HERKUTTELEN NYKYÄÄN?

Puhuin ainakin viime keväänä jonkin verran siitä miten herkuttelen, koska koin, että mulla on pieniä ongelmia sen suhteen. Vedin kuusi päivää viikosta supertiukkaa linjaa, ja yhtenä päivänä homma lähti ihan lapasesta ja söin itseni huonoon oloon. Stressasin mun syömisistä muutenkin paljon. Katsoin aina kateellisena vierestä, kun kaverit herkutteli hyvällä omallatunnolla ja mä en vaan yksinkertasesti pystynyt samaan.

Lähdin purkamaan hommaa niin, että otin viikkoon yhden herkkupäivän sijasta kaksi herkkupäivää. Välillä morkkistelin kun koin, että vitsit syön silti liikaa. Joskus homma karkaskin lapasesta, mutta se kuuluu asiaan uutta tapaa opetellessa. Toisinaan taas sorruin keksimään jälleen jotain tyhmiä sääntöjä herkutteluun. Mun tavoitteena oli, että en tarvitse herkkupäiviä tai muitakaan sääntöjä, vaan herkuttelen just sillon kuin huvittaa. Kuitenkin siis niin, etten morkkistele, ja ettei homma silti karkaa ihan lapasesta, koska rento syöminen ei tarkoita epäterveellistä syömistä.

Kuvahaun tulos haulle eat well look good feel great quote
Kuva: Pinterest

Vihdoin koen päässeeni noihin tavoitteisiin eli hyvään balanssiin ja rentouteen, ja ajattelinkin siksi kertoa konkreettisemmin mitä herkkuja mun napaan viikkojen aikana vierähtää ja kuinka usein. Ihan vaan siksi, että mä itse ainakin keräsin pahimmat paineet somesta, ja haluan itse mieluummin pyrkiä vähentämään tota täydellisyyden tavoittelua. Koin myös olevani jotenkin huonompi hyvinvointibloggari kuin muut, koska en pysty tuohon samaan ”pari palaa raakasuklaata viikossa riittää” -syömiseen. Nyt olen onneksi osannut kääntää tuon vahvuudekseni bloggaamisessa, enkä enää ota paineita ulkopuolelta ja siksi haluankin tuoda myös blogissa esille sen, että on jopa terveelisempää syödä normaaliruokaa ja herkkuja sekä olla stressaamatta kuin vetää väkisin superterveellistä ruokaa ja stressata. Varsinkin nuoret ottaa niin helposti paineita kaikkialta ihan tahtomattakin, ja haluankin tuoda esille sen, että voi olla ihan hyvässä kunnossa normaalillakin syömisellä (olettaen, että normaalisti ihmiset kuitenkin herkuttelee jonkin verran).

dsc_0120-2

Tällä hetkellä herkkupäiviä tulee ehkä joku 2-4 viikossa. Pääasiassa syön ihan normaaliherkkuja kuten irtokarkkeja, mutta välillä herkuttelen myös terveellisemmin. Pistin viimeviikon herkutteluja mieleen, jotta saan teille konkreettisen esimerkin. Viime viikko oli aika perus, monesti viikolla ei tule herkuteltua pahemmin, mutta viikonloppuna herkuttelen sitten enemmän. 

Maanantai: Kutsuin mun kaverin aamupalalle, ja tarjoilin aamupalan jälkkäriksi susupaloja! Vedettiin koko pussillinen. Syötiin myös croissantteja, mutten ole varma lasketaanko niitä herkuiksi.
Tiistai: –
Keskiviikko: –
Torstai: – 
Perjantai: Ostin ehkä joku 250g suklaakuorrutteisia hedelmiä ja pähkinöitä, ja söin siis koko pussin myös.
Lauantai: Meillä oli CrossFit -porukalla pikkujoulut nyyttäreiden merkeissä, ja kiskoin mm. pasteijaa, pari palaa juustokakkua, suklaata, karkkia, erilaisia suolaisia sekä makeita piirakoita ja sipsejä. 
Sunnuntai: Muutama suklaakonvehti.

Välillä herkkumäärät on edelleen isoja kuten lauantaina, mutta oon silti päässyt hyvin eroon siitä huonoon oloon asti syömisestä. Pystyn vaan syödä aika kivasti ennenkun tuntuu missään, ehkä ne on nää treenimäärät jotka aiheuttaa tollasta vatsan pohjattomuutta? 😀 Mun kohtuus ei välttämättä olekaan pala kakkua, vaan lopetan silloin, kun herkkuhimo on taltutettu. Ja se ei välttämättä taltu vielä palasta kakkua. Muutenkaan enää ei ole tarvetta vetää herkkupäivänä kaikkea syömistä ihan läskiksi, vaan syön muuten ihan normaalisti.

On ollut kyllä vapauttavaa huomata, etten rennosta syömisestä huolimatta ole lihonut. Pahin este vapaalle syömiselle olikin lihomisen pelko, joten nyt kun olen todistanut itselleni ettei mitään vakavaa tapahdu, voin hyvillä mielin jatkaa näin 🙂
img_20161124_153238

Loppuun haluan vielä korostaa, että rennosti syöminen ei tarkoita mitään mättämistä. Rento syöminen on sitä, ettei stressaa. Ja mun kohdalla se tarkoittaa ruuasta nauttimista, ja vapautta herkutella jos siltä tuntuu. Tää mistä postauksessa puhuin, on tapa, joka toimii mulla ja joka ei välttämättä toimi kaikilla. Joillekin paras ja stressittömin tapa on pitää tarkat herkkupäivät, mutta mulla se ei toiminut. Myös elämäntilanne ja -tavat täytyy ottaa huomioon näissä; jos oot tottunut elämään herkuilla, niin silloin ei välttämättä kannata herkutella silloin kun tuntuu, jos sokeria tekis aina vaan mieli. Eli nää on niin yksilöllisiä juttuja, että ottakaa mun taustat ja muut elämäntavat huomioon tässä ja soveltakaa sen mukaan! 🙂

Olis kivaa kuulla myös teidän herkutteluista! Mikä on sun kohtuus? Onko sulla tietyt herkkupäivät vai syötkö silloin kun huvittaa?

Ps. Vielä huominen päivä aikaa osallistu arvontaan!

~ Amanda

amandasilver

8 vastausta artikkeliin “MITEN HERKUTTELEN NYKYÄÄN?”

  1. Moikka! Ensiksi tää sun blogi on ihanan positiivinen ja sun ruokailut vaikuttaa niin rennoilta, mutta terveellisiltä! 🙂 Ruokakuvat ovat tosi kauniita!

    Mulla on vähän sama tausta kuin sulla, eli ennen vedin tiukkaa linjaa ja sit herkkupäivänä kaupasta kaikki karkit ja jäätelöt 😀
    Nyt mäkin oon oppinut rennon syömisen ja jännästi kroppakin on kiristynyt! Nautin syömisestä tosi paljon enkä ota enää yhtään stressiä siitä. Paljon liikkuva tarvitsee paljon polttoainetta, myös herkkuja (jogurttipähkinät!) 😉
    P.S täällä myös yksi pohjaton vatsa, ei riitä yksi kakkupala. Johtunee varmaankin suurista treenimääristä.

    • Voi kiitos! 🙂 Siis toi on niin jännä, kun moni sanoo, että kroppa on kiristynyt kun on alkanut syömään rennommin? Mä voin allekirjoittaa saman! Johtuisko se sitten tyyliin siitä, ettei niitä herkkuja tulekaan loppupeleissä syötyä niin paljoa tai kropan kuunteleminen on parantunut? Tai sit ihan siitä, että jos stressaa liikaa niin sehän lihottaa ja kun sen lopettaa, niin… Mutta ehdottomasti parempi näin!

  2. Mutta miten pään saa käännettyä siihen ettei stressaa? Mä yritän, ja puhun koko ajan muille miten ei saa stressata, mutta omassa takaraivossa on koko ajan ajatus siitä että lihon. En vaan osaa. Välillä menee ihan hyvin, ja sitten taas iskee hirveä morkkis jos ääni päässä hokee että nyt tuli syötyä liikaa tollasta ”väärää”. Yritän koko ajan opetella ottamaan rennommin, mutta en osaa. Osaatko antaa ihan konkreettisia neuvoja miten sait oman ajatusmaailmasi käännettyä tuohon suuntaan?

    • Mulla kaikki lähti siitä, että opin hyväksymään oman kehon. Se vaatii paljon ajatustyötä, mutta kannattaa! Mä vaihdoin ulkonäkökeskeiset tavoitteet urheilullisiin (esim. x kilomäärä kyykyssä tai jonkin liikkeen oppiminen), ja opettelin vaan olemaan armollisempi itselleni. Toisinaan jouduin ”pakottamaan” itseni herkuttelemaan, mutta nyt oon huomannut, ettei morkkista enää tule, kun peilikuvakin näyttää jopa paremmalta kuin ennen =)

  3. Täällä myös yksi, joka pystyy hyvin samaistumaan tohon ”ja se ei välttämättä taltu palasta kakkua” -lausahdukseen.. 😀 Kiva kun kirjotit tästä aiheesta! Ja miten ihana olikaan lukea tuo ”Koin myös olevani jotenkin huonompi hyvinvointibloggari kuin muut, koska en pysty tuohon samaan ”pari palaa raakasuklaata viikossa riittää” -syömiseen. Nyt olen onneksi osannut kääntää tuon vahvuudekseni bloggaamisessa,” Mulle ainakin iskee semmonen silmienpyörittelymoodi just semmosista ”herkuttelen vaan terveysherkuilla – eikä mitään muita herkkuja tee ikinä edes mieli” postauksista! Ihanaa että oot kääntänyt sen todellisuuden näyttämisen vahvuudeksi – mä ainakin peukutan sille isosti!

    • Voi kiitos ihanasta kommentista! 🙂 Niin no joo se saattaa kyllä aiheuttaa paineita ainakin meille herkkusuille, mutta jos se on heille hyvä tapa niin toisaalta, mikäs siinä 😀

  4. Mun mielestä tervettä järkeää käytät noissa herkutteluissa syöt sen mistä tykkäät ja ns. normaalituotteita. Ei superfoodpalleroita, kauraproteiinilettuja, raakasuklaata ja valkuaisvaahtoa, onko se oikeasti herkuttelua? Terveellinen herkuttelu voi myös kyseenalaistaa onko kyse tykkäämisestä ja nautinnosta vai omantunnon keventämisestä? Sen olen joillaki bloggareilla huomannut että sanovat ”kohtuus kaikessa, syön kaikkea” ja sitten se onkin pelkkää raakasuklaata. Kiva kun laitoit konkreettisen esimerkin. Monilla taitaa myös herkuttelussa olla ongelmana lihomisen pelko. Croissantin laskisin herkutteluksi jos se siltä tuntuu ja ei syö usein. Ei se sokeri-rasvamäärä katso herkuttelua. Yhtä hyvin herkku voi olla leipäjuustoa tai karjalanpiirakka. Mun mielestä…

    • Niin, toki välillä on kivaa herkutella terveellisemmin, mutta kyllä ne ”normiherkutkin” kuuluu mun ruokavalioon ihan viikoittain. Ei terveysversiot vaan maistu koskaan ihan samalta vaikka superhyviä oliskin! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta