RUNSASKALORINEN = SYÖMÄKELVOTON

Tämä on aihe, joka tulee välillä ilmi liikunta-alan hommissa tai arjessa ylipäätään. ”Ei pähkinöitä voi syödä, nehän lihottaa”. Monella (varsinkin keski-ikäisellä) on todella pinttyneitä ajatusmalleja koskien laihduttamista tai terveellisiä elämäntapoja. Rasvoja täytyy varoa ja kalorit tappaa. 

dsc_0086-2

dsc_0105-2

Tuo ajatusmalli tulee varmasti osin siitä, että suurin osa epäterveellisistä ruuista sisältää paljon energiaa (pikaruoka, sipsit, karkit, keksit, leivonnaiset). En tiedä mistä johtuu, että ihmiset ovat mieltyneet kaikkeen rasvaiseen ja sokeriseen, ehkä se on peräisin jostain kaukaisilta ajoilta, jolloin kaikki mahdollinen energia oli fyysisesti raskaan elämän vuoksi tervetullutta. Mutta runsaskalorinenhan ei silti suoraan tarkoita epäterveellistä tai syömäkelvotonta.

Terveellisten tuotteiden runsas kaloripitoisuus johtuu yleensä rasvasta, mutta se niistä tekeekin ihan erityisen terveellisiä. Esim. pähkinät, siemenet, avokado, kasviöljyt, lohi yms. sisältävät paljon hyviä rasvoja. Ihmiset ehkä tietävät, että paljon hyvää rasvaa sisältävät tuotteet ovat terveellisiä, mutta sitä ei oikeasti sisäistetä ja nuo tuotteet jätetään hyllyyn. Niiden sijaan kärryyn eksyy sipsejä, joiden huonoja vaikutuksia voisi hieman pienentää syömällä huonon rasvan lisäksi hyviä rasvoja. Sitä ei kuitenkaan ehkä tiedosteta, että hyvää rasvaa sisältävät, energitiheät tuotteet itseasiassa auttavat painonhallinnassa.

Myös moni laihduttaja karttaa huonojen eli tyydyttyneiden rasvojen lisäksi hyviä tyydyttymättömiä rasvoja ja tekee näin hallaa omalle terveydelleen ja koko laihdutusprojektille. Totuushan on nimittäin se, että esim. pähkinöiden syönti tutkitusti auttaa painonhallinnassa rasvaisuutensa vuoksi, sillä rasva pitää hyvin nälkää. Toki kohtuus täytyy silti pitää, sillä energiaahan noista rasvaisista tuotteista tulee, ja kaikki ylimääräinen varastoituu rasvaksi. Mutta parempi syödä välipalaksi kourallinen pähkinöitä kuin pelkkää porkkanaa, sillä porkkana ei pidä nälkää, ja riski ahmimiseen kasvaa kun nälkä on suuri.
Rasvan muutkin tehtävät on hyvä tiedostaa. Rasvat toimivat energianlähteenä ja rasvaa tarvitaan solukalvojen rakennusaineeksi sekä säätelemään hormoneja. Lisäksi rasvakudosta tarvitaan rasvaliukoisten yhdisteiden (kuten rasvaliukoiset vitamiinit) varastoimiseen ja tyydyttymättömien rasvojen sisältämä hyvä HDL-kolesteroli auttaa pitämään verisuonet kunnossa kuljettamalla huonoa LDL-kolesterolia pois.

dsc_0056-2

No entä ne kalorit? Jättämällä kalorit minimiin laihtuu taatusti. Mutta samalla saa oman aineenvaihduntansa jumiin ja kuurin loputtua tiputetut kilot tuplana takaisin. Kun kroppaa ruokkii tarpeeksi, se jaksaa myös kuluttaa tarpeeksi energiaa. Jos taas energiaa tulee liian vähän, keho menee säästöliekille, ja pitää kaikista kaloreista kaksin käsin kiinni. Se yrittää säästellä niitä vähiä kaloreita jotka se päivän aikana saa.
Ei me turhaan syödä, emme yksinkertaisesti voi elää ilman energiaa. Energiaa tarvitaan perusaineenvaihduntaan, lämmöntuottoon ja liikkumiseen. Eli jos sitä ei tule tai sitä tulee liian vähän, keho ei toimi optimaalisesti, ja ilman kaloreita ihminen lopulta kuolee.
Valitettavan usealle on arkipäivää, että aamu paastotaan. Päivällä syödään ehkä leipä ja jogurtti, ja välipalakin jää väliin. Energiaa tulee päivän aikana siis vähän, joten töiden jälkeen kauppareissulla ostoskoriin eksyy sitä sun tätä, koska keho huutaa energiaa. Verensokeri on matalalla ja nälkä kurnii vatsassa. Ensin aukeaa suklaapatukka kaupan pihassa. Automatkalla käsi käy karkkipussissa ja kotiin on pakko päästä vielä pizzerian kautta. Yhtäkkiä kaloreita onkin kasassa ihan liikaa, ja pitkällä tähtäimellä tämä johtaa lihomiseen. Energiavajeen ahmimiskohtaukset ja siitä johtuvan lihomisen voi välttää yksinkertaisesti syömällä tarpeeksi, säännöllisin väliajoin pitkin päivää. Sillä silloin nälkä ei pääse kasvamaan liian suureksi. Säännöllisesti syömällä keho osaa paremmin kertoa, kuinka paljon ruokaa on sopivasti, jolloin energiaakin tulee juuri kehon tarpeisiin, eikä yhtään liikaa.

Painonhallinnan ja ravitsemuksen kannalta on paljon viisaampaa ottaa pala raakakakkua, joka saattaa monesti sisältää paljon energiaa kuin syödä pala normikakkua, jossa kaloreita saattaa olla jopa vähemmän. Raakakakulla pärjää kylläisenä muutaman tunnin, ja siitä saa roppakaupalla kaikkea hyödyllistä. Kun taas höttökakkupalan jälkeen on taas kohta nälkä, ja verensokerin heittely laukaisee vain uuden ruokahimon. 

Siinä muutama perustelu, miksi paljon energiaa sisältävät, terveelliset tuotteet ovat välttämättömiä myös painonhallinnan kannalta. Toki välillä on todellakin ok syödä myös epäterveellisiä herkkuja, sillä nekin kuuluvat elämään. Mutta kohtuus kaikessa 🙂 

~ Amanda

TOP 5 TERVEELLISET HERKUT

Mä en ois koskaan uskonut tän tapahtuvan, mutta mä oon vähän (mutta huom, vaan vähän ;)) päässyt kyllästymään irtokarkkeihin! Siksi oon nyt pitänyt niistä vähän taukoa, ja napsinut viikonloppuisin mieluummin ihania suklaakuorrutettuja irtopähkinöitä. Oon myös leiponut tavallista enemmän terveellisempiä herkkuja, ja alkanut keräämään itselleni niistä reseptivihkosta. 

Ajattelin tehdä jossain vaiheessa myös kokoelman reseptivihkon parhaista paloista blogiin, kunhan se saa vielä hieman lisää täytettä. Tänään tulee kuitenkin jo blogissa olevien yksittäisten reseptien kärkivitonen, eli mun blogin viisi luetuinta reseptiä.

DSC_0066 (2)

1. KUKKAKAALIPIZZA

Kuka nyt ei pitäisi pitsasta, varsinkin, kun pohja on kaikin puolin terveellinen? Reseptistä löytyy tietenkin myös pitsan tärkein osuus, eli päälliset. Kukkakaalipohjan päälle voi kasata toki myös omat lempparit, ja päälliset viisaasti valitsemalla kokonaisuudesta voi saada hyvinkin ravitsevan!

2. NOPEA JA TERVEELLINEN MIKROPIZZA

Justhan mä sanoin, että kuka nyt ei pitäisi pitsasta 😉 En siis taida olla ainut, kun katsoo reseptien suosiota! Mun blogin pitsaresepteistä tämä on mun lemppari vaikka tilastojen mukaan kakkoseksi jääkin, ja tämä on myös nopeampi tehdä kuin kukkakaaliversio.
Lukija vinkkasi vielä kommenttiboksissa, että kannattaa ajaa kaurahiutaleet jauhoksi, jolloin koostumus on entistäkin miellyttävämpi. 

3. MAAILMAN PARHAAT EVÄSPATUKAT

Nämä eväspatukat nimensä muikaisesti todellakin maistuvat ihan parhaalta, sen takia tänne reseptin jaoinkin. Pieni mutta näiden kanssa kuitenkin on; nämä patukat sulavat. Taikinana ne ovat kuitenkin niin hyviä, että tätä eväspatukkataikinaa söisin oikein mielellään riisikakkujen päällä! Iso suositus siis, mutta toimivat paremmin eri muodossa 😀

4. HERKULLINEN KAURAPOHJA PIZZALLE

Ja pitsareseptit vaan jatkuu… Tämä resepti on aika samantapainen 2. tulleen mikropizzan kanssa. Kätevä, helppo, nopea, maukas, terveellinen ja herkullinen! Pohja rakentuu kaurahiutaleista ja kananmunista, ja päälle saa laittaa omat suosikit.

5. TERVEELLISTÄ MÄKKISAFKAA

Ja lisää feikkiä roskaruokaa. Tämä resepti on kyllä ihan huippu, sillä se sisältää koko hampurilaisaterian ranskalaisineen. Tätä settiä syödessä pääsee hyvin roskatuokatunnelmaan, vielä kun ruuat pakkaa teemaan sopiviin kääreisiin ja nauttii hyvässä seurassa. Resepti on suhteellisen helppo ja nopea, mutta isommalle porukalle tehdessä vaatii jo hieman vaivannäköä. Mutta voin kertoa, että on kyllä kaiken vaivan arvoinen! 

Mua oikeestaan vähän huvitti nähdä millaiset reseptit olivat teidän lukijoiden suosikkeja! Pelkkää pitsaa ja hampparia, heheh 😀 Ei siinä, ettenkö itse pitäisi näistä, mutta makean ystävänä ihmettelen, että missä on kaikki makeat reseptit? Tasan yksi eksyi joukkoon!
Oman mielen mukaan tehty top vitonen olisi ollut hieman erilainen, joten aion kyllä tehdä tuon postauksen, jossa esittelen omat kaikkien aikojen lempparit. Siis myös sellaisia reseptejä on luvassa, joita ei blogista vielä löydy! 

Mikä noista resepteistä vaikuttaa sun mielestä parhaalta?

~ Amanda