VÄHENNÄ STRESSIÄ x 4

Kesällä monella on mahdollisuus pitää jonkin verran lomaa ja nauttia Suomen lämpimimmästä vuodenajasta (sitähän ei koskaan tiedä kuinka lämmin se on, mutta onneksi yleensä lämpimämpi kuin talvi ;)). Lomat tuntuvat ainakin itsellä olevan sitä parasta aikaa, kun hetkeksi saa laittaa työ- ja kouluasiat sivuun ja relata. Aika menee kovin nopeasti, mutta kuinkakohan paljon oikeastaan edes muistamme ihan normaalista arjesta? Musta on tullut pahempi viikonloppueläjä kuin mitä oon koskaan ollut, ja arkipäivät täytyy vain rämpiä läpi fokus loppuviikossa. Oon todellakin loman tarpeessa, haluan paussin asuntolaelämästä, joka ei tunnu oikein sopivan mulle ja muutenkin kaikesta muusta stressistä ja kiireestä. 

Tossa viikonloppuelämisessähän ei kyllä oikeesti ole mitään järkeä, sillä tekee omasta elämästään vaan ihan jäätävän vaikeaa. Siksi omasta viihtyvyydestä on pidettävä huolta myös maanantaina, tiistaina, keskiviikkona ja torstaina. Täytyis oppia relaamaan myös viikolla, eikä painaa stressaten verenmaku suussa menemään. Mä ajattelin pitkään, että kaikki menot ja hommat on sellasia, joita ei vaan voi jättää väliin. Mutta nyt oonkin vaan jättänyt paljon erilaisia juttuja pois, eikä mitään kamalaa ole tapahtunut. 

DSC_0148 (2)

Miten käytännössä pystyy nauttimaan myös siitä arjesta ja vähentämään tuli hännän alla juoksemista? 

Tärkeä neuvo on ajatella positiivisesti. Omalla asenteella on tajuttoman suuri merkitys omaan hyvinvointiin, oon huomannut sen viimeaikoina erityisen selkeästi. Vaikeina aikoina positiivisuus voi olla työn takana, mutta on se kyllä kaiken sen vaivan arvoista. Mieti aamulla edes yksi kiva juttu, mitä päivän aikana tulet tekemään/mitä tulee tapahtumaan. Illalla mieti ainakin viisi positiivista asiaa kuluneesta päivästä. Onnellisuus koostuu pienistä asioista, ja siksi ylös kirjattavien asioidenkaan ei tarvitse olla mitään isoja juttuja. Vaikka positiivisuus itsessään ei vähennä kiirettä, sen avulla saat stressiä pois.

Mieti, onko kaikki kalenterista löytyvät aikataulut täysin pakollisia? Voisiko välillä sanoa myös ei, ja ottaa aikaa itselleen? Mun kalenteri oli vielä vähän aikaa sitten aivan täysi. Kaikki oli mukamas niin tärkeää, oli blogihommia (kuvauksia, suunnittelua, treenien testailua, kirjoittamista, valokuvien muokkaamista jne), treenejä (crossfitia, kehonhuoltoa, jumppaa sekä aerobisia harjoituksia koululiikuntatuntien lisäksi), tapaamisia, töitä jne, ja lisäksi pitkät koulupäivät ja välillä vielä iltaisin ohjaukset. Nyt oon vähentänyt niistä mistä voin; blogi on ollut vähän hiljaisempi, treenimäärät on vähentyneet puolella ja töitäkin oon tehnyt vähemmän. Ja mitä niiden tilalle on tullut? Ei mitään. 

Keksi itsellesi sopivasti kivaa tekemistä arkipäiville, äläkä säästä kaikkea viikonloppua varten. Varaa aika hierojalle, sovi lounastreffit ystävän kanssa tai kokeile uutta liikuntalajia. Katkaise työrupeama ja lähde metsään kävelylle, meditoi, lue kirjaa, kokkaa. Tee jotain, missä ei tarvitse ajatella mitään, tai ajatella ja olla yksin omien ajatusten kanssa. Mukavia asioita tekemällä saat vähennettyä stressiä. 

Viikonloppuna muista myös relata. Vaikka viikonlopputekeminen olisi kivaa, älä haali itsellesi liikaa. Viikonloppu on tarkoitettu akkujen lataamiseen; syö ja nuku hyvin, tapaa ystäviä ja perhettä, makaa sohvalla. Äläkä unohda, että välillä saa ja pitääkin olla vähän tylsää! Sama pätee loma-aikoina, jos biletät liikaa, loman tarkoitus eli palautuminen ei oikein toteudu.

DSC_0155 (2)

Esimerkkipäivät mun kalenterista ennen ja jälkeen:

Maanantai 22.2.2016 (hiihtolomapäivä)
Klo 11 crossfittreenit

Tee kuminauhajumppa pakaroille
Töihin klo 14-17
Huolla kroppa
Soita terveyskeskukseen
Tee tuntisuunnitelma
Suunnittele treeniohjelma
Kirjoita ja julkaise postaus

Torstai 19.5.2016
Klo 9.30-11.00 leirikouluohjaus
Klo 12.45-13.45 leirikoulun lopetus
Klo 19-20 jooga

Aika radikaalisti on jobit vähentyneet, kesän tullen aion tosin jälleen hieman nostaa treenimääriä. Mutta mulla on 5 viikkoa lomaa ennen kesätöiden alkua, eikä mitään pakollista, joten ehdin nukkua ja relata treenin vastapainoksi. Ja mitään älyttömiä treenimääriä en aio ottaa, siinä missä ennen treenasin 10-15 kertaa viikossa ja lisäksi kehonhuollot, aion kesällä tehdä kehonhuollon lisäksi ”vain” 5 crossfittreeniä ja aerobista fiiliksen mukaan. Tosin ensi viikolla alkaa peruskuntokausi, jossa meille annetaan viikon peruskestävyystreenitkin valmiiksi. En vielä tiedä, aionko tehdä niitä ja kuinka paljon, mennä fiiliksen mukaan vai tehdä kaikki mitä ”käsketään”.

Ottakaa iisisti, älkääkä tunteko huonoa omaatuntoa siitä! Ihanaa viikonloppua 🙂

~ Amanda

amandasilver

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta