KUUNTELE JA ARVOSTA KEHOASI

Oletko koskaan pysähtynyt kuuntelemaan kroppasi viestejä? Sulkenut silmät ja kysynyt, mitä keho tarvitsee? Voi äkkiseltään kuulostaa typerältä, mutta tuossa todellakin on perää. Keho on aika viisas, ja se monesti tietää itse parhaiten, mikä sille on hyväksi, kunhan vain annat sille mahdollisuuden kertoa. Monet suorittavat elämäänsä kunnioittamatta omaa kehoaan, ja jotkut noudattavat tarkkaa ruoka- tai treeniohjelmaa, jotka eivät tarjoa kummoista mahdollisuutta oman kehon kuunteluun.

DSC_0757 (2)

Oman kehon kuuntelu voi olla sitä mitä se ehkä helpoimmillaan on; kun kropassa on jokin erityinen olo, siihen on helpompi kiinnittää huomiota. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa päälle pukkaava flunssa; kaktusta kurkussa ei voi olla huomaamatta… Mutta kroppaa voi kuunnella ihan normaalinakin päivänä, miettiä vaikkapa ennen ruokailua, mitä kroppa haluaisi syödä? Tekisikö paljon vitamiineja sisältävä smoothie hyvää, vai tarvittaisiinko sittenkin hiilaritankkausta? Tuntuuko, että pieni lisäboosti karkkipussin muodossa olis tänään paikallaan, vai kannattaisiko epäterveelliset herkut jättää tänään pois? 

Mä huomaan esimerkiksi syöväni liian usein ”vaan jotain”, kunhan se maistuu hyvältä. Toki siis syön perusterveellisesti, mutta olen silti turhan kaavoihin kangistunut. Oonkin yrittänyt nyt enemmän keskittyä siihen, mitä tarvitsen. Liikun kuitenkin paljon, joten ei ole ihan yhden tekevää, mitä syön. Mausta en silti suostu tinkimään, ja jos ei smoothie maistu ja vedän mieluummin leipää, niin päälle voisin kasata vähän normaalia enemmän kasviksia. Ei sitä vaikeaksi tarvitse tehdä. 

Joskus kroppa kertoo tarpeistaan mieliteoilla, mutta niiden kanssa on oltava tarkkana. Koko päivän nälässä kituutettu keho huutaa pizzaa ja suklaata, sillä se tarvitsee nopeasti energiaa. Edellämainitut ruuat eivät välttämättä kuitenkaan ole se kaikista paras ravinto, joten kannattaa miettiä jokin hieman terveellisempi energiapommi. Siksi kehon kuuntelu käykin helpommaksi kun sitä ravitsee oikein ja säännöllisesti, vaikka onhan nälkä ja siitä johtuvan mieliteotkin kropan viestejä energiavajeesta.
Joskus pidempiaikaiset meiliteot voivat kertoa jonkin ravintoaineen saannin puuttesta. Mua tekee talvisin aina ihan älyttömän paljon mieli porkkanaa, ja syönkin sitä usein niin paljon, että oranssi väri pukkaa jo ihostakin läpi. En tiedä mistä tuo johtuu, mutta luulen tuolla jokatalvisella porkkanahimolla olevan jokin syy, esimerkiksi jonkin vitamiinin puute.

DSC_0688 (2)

Kroppa kommentoi myös liikkumistasi. Jos kroppa painaa, lepopäivä, kunnon yöunet sekä tuhti syöminen voisi tehdä hyvää. Kun omaa kroppaa oppii kuuntelemaan, oppii myös erottamaan huonosta palautumisesta johtuvan väsymyksen ja silkan laiskuuden. Myös liikkumattomuus voi näkyä kehossa, etenkin jos on tottunut liikkumaan. Esimerkiksi levoton tai vetelä olo ja kolotukset voivat olla merkkejä siitä, että kroppa kaipaa liikettä. Kivulle on aina jokin syy, ja siihen kannattaakin reagoida heti. Joskus kyse voi olla myös liiasta rasituksesta, mutta tässäkin täytyy osata erottaa erilaiset kivut toisistaan. Kokemuksen kautta oppii, mikä on sopiva määrä liikuntaa juuri sun kropalle.

Kehon viestejä täytyy vain opetella kuuntelemaan, eikä se tapahdu hetkessä. Mun mielestä liikkumisen ja ruokailun pitäis perustua enemmän kropan kuunteluun. Sillä vältyttäis varmasti monelta negatiiviselta asialta. Eikä se loppupeleissä ole edes kovin vaikeaa.

Aloita miettimällä esimerkiksi näinkin perusasioita:
– Onko mulla nälkä? Vai tuntuuko, ettei maha vielä kurni ja energiatasot ovat vieläkin ihan hyvällä mallilla?
– Tuntuuko kroppa kevyeltä vai onko olo raskas? Onko raskaalle ololle jokin selkeä syy, auttaisiko vai pahentaisiko liikunta tilannetta?
– Onko olo muuten normaali? Jos ei, miten voisin helpottaa oloani?

Näiden kysymysten kautta voit alkaa kelailla pidemmälle; jos olo tuntuu raskaalta, mitä kannattaisi syödä tai miten liikkua? Entä onko iltapalaa pakko syödä tai mitä kannattaisi syödä, jos olo ei ole vielä lainkaan nälkäinen? jne. Mieti vastauksia siltä pohjalta, miten oot elänyt lähiaikoina. Millaiset on treenimäärät, ruokailu ja unen määrä sekä laatu?

Tällasia ajatuksia tänään 🙂 

~ Amanda 

amandasilver

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta