EROON KROPAN KREMPOISTA

Muistatte varmaan viime syksyn, kun kerroin mun kropan olevan ihan romuna. Selkä jumitti niin, ettei kävelemisestä tullut mitään, ja päädyin sairaalaan asti tutkittavaksi välilevyongelmien pelossa. Kantapääkin oli välillä todella pahassa kunnossa; kun sille astui, tuntui, kun puukko olis isketty luuhun. Myös olkapää ärtyi ja rajoitti treenaamista parin kuukauden ajan todella paljon. Kun siellä täällä ympäri kroppaa on kaikenlaista pitkäaikaista kremppaa, ei treenaamisestakaan meinannut muutaman kuukauden aikana tulla mitään, ja kyllähän tollanen muutenkin ärsytti! Miten sitten pääsin tuosta kaikesta eroon? 

amanda (1) amanda (2)

Loppusyksystä alkoi ylämäki, kun tein päätöksen, että kipuilu loppuu nyt. Tein niin paljon kuin pystyin; lepäsin, huolsin kehoa venyttelyllä, rullailulla ja joogalla, ravasin lääkärillä, fyssarilla ja hieronnoissa ja ennen kaikkea kuuntelin kroppaani. Totta kai myös treenasin, mutta kevyemmin ja omaa kroppaa kuunnellen ja koulussakin kieltäydyin tekemästä tiettyjä juttuja. Opin tuntemaan omaa kehoani paremmin ja kysymään siltä, miten se voi ja mitä se tarvitsee. Nyt osaan treenata fiksummin; jos jotain paikkaa kolottaa, reagoin siihen heti, enkä jää odottelemaan kivun pahenemista. Huollan kroppaa monta tuntia viikossa (jooga, venyttely, rullailu, hieronnat jne). Kyllä, edelleen! Tulipa opittua tuokin kantapään kautta, ja nyt huomaan heti, jos en ole huoltanut kehoani tarpeeksi. Lisäksi tiedän, mitä juttuja kroppa kestää jo hyvin ja mitä kannattaa vielä välttää. Esimerkiksi juosta en vielä pahemmin pysty, mutta ehkä vielä jonain päivänä 🙂

Täysin kunnossa mäkään en vielä ole, mutta kivuton silti. Alaselkä kertoo kyllä edelleen, jos tahti on liian kova. Se ei kuitenkaan enää rajoita esimerkiksi crossfittreenejä, kunhan muistan vain huoltaa, huoltaa ja huoltaa. Sitä mun kroppa tarvitsee nimittäin PALJON. Kantapää kipuilee välillä, mutta paljon lievemmin ja vain harvoin. Juoksusta se ei edelleenkään oikein tykkää, mutta venyttelyä se kestää jo todella hyvin! Olkapääkin on oikein hyvässä hapessa, tosin muutaman viikko sitten se ärtyi hieman treeneissä kun tehtiin pystypunnerrusta niskan takaa leveällä otteella, mutta reagoin heti lopettamalla hetkeksi yläkropan treenit ja tilanne normalisoitui muutamassa päivässä. Seuraavalla kerralla kun tehtiin tuota samaa liikettä, pyysin valmentajaa tsekkaamaan tekniikan ja muutaman korjauksen avulla olkapää kesti treenin todella hyvin vaikka tangossa oli ykkösmaksimipainot.
Ainiin, ja lisäksi nää murtuneet sääri- ja pohjeluut ei kestä kunnolla iskuja, luultavasti siellä lastat ja ruuvit painaa, ja odottelenkin leikkaukseen pääsyä! 🙂 Mutta hyvässä hapessa oon noin kokonaisuudessaan, ja treenaaminen tuntuu niiiiin hyvältä! Ihanaa, kun ei tarvitse miettiä enää pahemmin mitä pystyn tekemään ja mitä en. Vaikean kauden jälkeen tällasta osaa niin arvostaa.

amanda (3)

Tässä vielä muistilista vammojen ehkäisyyn ja hoitoon:

  • Huolla kehoasi ainakin yhtä paljon kuin teet (kovia) treenejä; joogaa, venyttele, käy hierojalla, rullaile…
  • Kuuntele kroppaasi ja reagoi sen viesteihin heti. Jos kroppa tuntuu väsyneeltä ja huonosti palautuneelta tai johonkin sattuu, lepää.
  • Treenaa syviä lihaksia. Esimerkiksi mun selkävaivat johtuvat luultavasti notkoselästä, johon auttaa vahvat syvät lihakset. Varsinkin vapailla painoilla tehtäessä keskivartalon tuki on muutenkin tärkeä.
  • Mene lääkäriin ja/tai fyssarille. Älä jää yksin arvuuttelemaan mistä kipu johtuu, vaan kysy apua asiantuntijalta.
  • Unella, lepopäivillä ja kevyillä viikoilla on tarkoituksensa ja tärkeä rooli treeniohjelmassa. Kroppa tarvitsee aikaa palautuakseen kunnolla, eikä tämä onnistu jos paahdetaan jatkuvasti sata lasissa eteenpäin. Joskus on syytä pitää pitkiäkin lepojaksoja, ainakin kipuilevien paikkojen osalta. Eli jos olkapää on kipeä, voit kyllä tehdä alakroppaa kuormittavia juttuja joihin et tarvitse käsiä, mutta olkapää- tai edes hauistreeni ei välttämättä ole järkevää. Tosin olkapää rajoittaa ainakin crossfitissa myös melkein kaikkia alakropan liikkeitä, varsinkin takakyykky oli pitkän aikaa myrkkyä mun olkapäälle. Liikkumattomaksi ei kuitenkaan kannata jäädä, sillä liikunta voitelee kroppaa ja niveliä, ja etenkin selkävaivat tuppaa vain pahenemaan jos ranka ei saa liikettä, kuten kiertoja ja taivutuksia osakseen.
  • Huolehdi riittävästä ja riittävän ravintorikkaasta ruuasta, jotta palaudut ja olet pirteänä treeneissä.
  • Lämmittele kunnolla!! Tämä on ensiarvoisen tärkeää, jotta vältytään loukkaantumisilta. Hyvä alkulämmittely on monipuolinen ja lämmittää juuri niitä lihaksia, joita treenissä tullaan kuormittamaan. Käsipäivänä ei riitä kuntopyörän polkeminen, hauiskääntöjä kun ei tehdä pakaralihaksilla. Mun lämmittelyihin kuuluu soutua/pyöräilyä, dynaamisia venytyksiä ja muuta mobbailua sekä vaihtelevia liikkeitä kuten karhukävelyä, punnerruksia, käsilläseisontaa, kyykkyjä oman kehon painolla, hyppynaruhyppyjä jne. Aikaa tuohon kaikkeen menee helposti 25 minuuttia. 
  • Älä unohda myöskään loppuverkkoja! Tässä mulla itsellä olis vielä parannettavaa… Edes muutama minuutti soutua/polkemista ja rullailut päälle kannattaisi tehdä, jotta palautuminen lähtee hyvin käyntiin.

Halusin jakaa koko jutun uudelleen, sillä uskallan väittää, etten ole ainoa krempoista kärsinyt. Toivottavasti tästä oli apua!

Kuvat: Lilja Tervo

~ Amanda

amandasilver

6 vastausta artikkeliin “EROON KROPAN KREMPOISTA”

  1. Sori nyt tulee aivan turha kommentti mutta pelottavaa että itselläni on aivan samat vaivat kun sinulla! : D Alaselän rikki , kantapää ei kestä juoksua , olkapää ärtynyt ja kipeä jatkuvasti ja jopa mun pohjeluu sisältää lastan ja ruuveja 😀
    Mutta tämä postaus kyllä nyt herätti , että pitäs itsekin nyt vaan antaa itselle armoon vähän kevyempään treeniin ja alkaa vaan lisää ja lisää painottaa kehonhuoltoo 🙂 Myös minä olen fyssarilla ja hierojalla olen alkanut ravaamaan lähi kuukausina ja nyt todella haluan vaivat kuntoon! 🙂
    Tsemppiä sulle vammojen kanssa ! 🙂

    • Eihään! 😀 Apua, miten näin voi käydä! Vielä kun noi vammat ei rajoitu siihen yhteen tai edes kahteen. Mutta toivottavasti saat kropan kuntoon, niin inhottavia vaivoja!
      Ps. Mikään kommentti ei ole turha 😉

  2. Olen herännyt hiljattain samaan ajatukseen, kroppaa pitäisi rasittamisen lisäksi huoltaa. Itselläni on vieläpä takana aika rankkoja kokemuksia kropalla muutenkin, niin uskon se olevan alttiimpi kaikenlaiselle vialle ja ongelmalle. Selkä on ollut suuri murheenkryyni nyt parisen vuotta, polvien lisäksi :´D.
    Nyt vihdoin sain käytyä lääkärillä selän takia, eihän lääkäri voi juuri mitään, mutta sain lähetteen fyssarille, joka oli oikeastaan se mitä odotinkin tuolta käynniltä. Fyssari käynti on vielä edessä, innolla odotan.
    Onko sinulla kokemusta osteopaateista tai vastaavista ns. manipulaatio hoitoja tekevistä ammattilaisista?

    • Voi ei, toivottavasti saat fyssarilta apuja! Tsemppiä 🙂
      Joo, oon käynyt muutaman kerran osteopaatilla kantapään takia, mutta se ei auttanut tuohon vaivaan kovinkaan paljoa. Veikkaan kuitenkin, että etenkin selkään se vois varmasti tehotakin! Oon kyllä kuullut todella paljon hyviä osteopatiakokemuksia, joten kannattaa kokeilla.

  3. 😀 Luin, että ”Eroon koirankarvoista”. Menköön väsymykseen piikkiin.

    Oikein kiva blogi muuten, löysin tieni tänne mehujääohjetta etsiessäni.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta