SALITREENI VS CROSSFIT

Harrastin kuntosalia säännöllisen epäsäännöllisesti 3-4 vuotta, jonka jälkeen oon harrastanut crossfitia noin vuoden verran. Kumpikin harrastus on aika pinnalla, ja ajattelinkin kertoa omia kokemuksiani, miksi crossfit vaan on niin paljon kivempaa kuin perus punttitreeni. Niin ja nämähän on vain mun omia kokemuksia ja mielipiteitä omasta treenaamisesta, eikä näitä voi yleistää. Crossfittreeniä voi toki tehdä normaalillakin kuntosalilla, mutta tämän tekstin salitreeni on perus punttitreeniä (sitä perus 5 liikettä, 3 sarjaa, 10 toistoa -treenaamista).

DSC_0017

Kuntosalilla kävin ensimmäistä kertaa joskus 15-vuotiaana, ja seuraavat pari vuotta harrastaminen oli todella epäsäännöllistä. Harrastus säännöllistyi kuitenkin jossain vaiheessa ja lihaskin taisi vahingossa vähän kasvaa, mutta en silti koe harjoitteluni olleen koskaan kovin tehokasta. En antanut itseni olla se kilon punttien heiluttelija, vaan sarjojen piti oikeesti aina tuntua ja vikat toistot olla mielellään suu irvessä väännettyjä, mutta harvemmin jouduin esimerkiksi pyyhkimään hikeä otsalta. Etenkin alakropan treenistä oli haastavaa saada mitään kovin rankkaa aikaiseksi, vaikka tavoitteeni olikin aina lähteä tutisevin jaloin kotiin. En vaan saanut itsestäni kaikkea irti. Käsien pienet lihakset oli sen sijaan helppo väsyttää. 

Aloittaessani crossfitin koin jonkinlaisen ahaaelämyksen. Voimaa tehdessä se hiki ei usein irtoakaan, mutta lopuksi voi sitten hikoilla senkin edestä, ja treenin pituus jää silti tuntiin eikä pauku ihan yli. Ohjatut crossfittreenit kestää meillä tunnin, ja ne koostuvat alkulämmittelystä, taito-/voimaosuudesta ja WODista eli päivän treenistä (workout of the day), joka on se sykettä kohottava hikiosuus ja jonka vuoksi crossfit on taitanut saada tapporankan lajin maineen. 😀
Crossfitsaleilta et löydä yhtäkään laitetta, vaan kaikki tehdään vapailla painoilla/oman kehon painolla. Tämän vuoksi treeni kuormittaa kroppaa monipuolisesti, ja crossfitissa ei muutenkaan noudateta mitään tarkkoja selkäpäiviä. Toki monesti painotus on eri päivinä ala- tai yläkropassa, mutta treeneissä voidaan silti kuormittaa myös muita lihaksia. Esim. kyykkypäivänä WODista saattaa löytyä vaikkapa leuanvetoja tms.

DSC_0026

Crossfitissa parasta on monipolisuus; siinä missä kuntosalilla hinkkasin lihaksia mahdollisimman väsyksiin, crossfitissa keskitytään sen lisäksi moneen muuhun asiaan. Myös yhteisöllisyys on siisti juttu; on kivaa tehdä porukalla samaa treeniä. Muiden kannustuksella saa itsestä muutenkin aina hieman lisää irti ja koutsikaan ei ole mikään ihan turha keksintö. Crossfit on tehokkaampaa kuin kuntosali, varsinkin, jos et osaa tehdä kuntosalitreenaamisesta tehokasta. Crossfitissa tehokkuudesta huolehtii ammattilaiset, joten itse voi keskittyä vain antamaan kaikkensa.

Kuntosalilla treenatessa kirjailin kyllä treenipainoja aina ylös, mutta touhu oli silti paljon ulkonäkökeskeisempää kuin mun crossfitpuuhailut. Crossfitin aloitettuani rupesin saamaan nopeasti kommentteja varsinkin levenneestä selästä ja joku taisi myös huomauttaa, että kyykytkään eivät ole menneet ihan harakoille. Eli kyllä se kroppa silti muokkaantuu, mulla jopa tehokkaammin kuin kuntosalilla käydessä. Crossfittreeneissä keskityn kuitenkin paljon enemmän kehittymiseen; parannettavaa on aina. Kaikkea ei muutenkaan osata valmiiksi, toisin kuin kuntosalilla sen kun istut laitteeseen ja alat tekemään. Mun mielestä on/olisi niin kivaa osata kaikkea siistiä, kuten kävellä käsillä, tehdä erilaisia kehonpainoliikkeitä ja nostaa painavaa rautaa. Haasteita ja uutta opeteltavaa löytyy aina!

Onko teillä jotain kysyttävää crossfitista? 🙂 Vastaan oikein mielelläni!

~ Amanda

amandasilver

10 vastausta artikkeliin “SALITREENI VS CROSSFIT”

  1. Olen jo pidemään halunnut kokeilla crosfitiä. Opiskelijana vain mietityttää tuo maksupuoli, ilmeisesti kalliimpi juttu kyseessä kuin perus kuntosalimaksu? Myös tulevana kolmivuorotyöläisenä mietityttää työn ja treenien yhdistäminen…

    • Joo onhan se kalliimpaa, mutta kyllä mä oon kokenut sen tuon rahan arvoiseksi vaikka itsekin olen opiskelija eikä toi raha tosiaan kasva puissa 🙂 Suosittelen säästämään edes alkeiskurssiin, sen jälkeen sulla on pieni haju mitä laji pitää sisällään ja voit tehdä crossfittyyppistä treeniä myös itsekseen. Toki tuo alkeiskurssikin on aika pintaraapaisu, eikä sen aikana opi kuin ihan perusjutut. Mutta hyötyä siitä todellakin on, ja sittempähän myös tiedät, pidätkö lajista 🙂

  2. Itse olen harrastanut nyt noin päälle kaksi vuotta crossfitiä ja voin helposti samaistua tähän kirjoitukseen. Aiempana pohjana oli kuntosalitreeniä joitain vuosia, mutta itse oon aina pitänyt monipuolisesta ja tehokkaammasta treenistä, jossa vaaditaan muutakin kuin vaan voimaa. Crossfit on kehittänyt todella paljon kestävyyttä, liikkuvuutta ja aina on to-do listalla jotain kehitettävää/opeteltavaa, joka motivoi treenaamaan. Nyt näin kaksi vuotta tempausta tahkonneena ja se melkein jo menee kohdalleen 😀
    En voisi enää kuvitellakaan treenaavani saman saliohjelman mukaan viikosta toiseen ja tekniikat on kehittynyt todella paljon, esim kyykyssä, kun sen tekee ilman peilejä – silloin hakee jotenkin automaattisesti sen luontaisen asennon eikä kikkaile liikoja.
    Ja voin hyvin yhtyä siihen, ettei crossfit ole lähtökohtaisesti yhtä ulkonäkökeskeistä, vaan siinä on tavoitteet ja päämäärät lähtökohtaisesti aivan jossain muualla.
    Positiivista löytyy niin paljon, etten ala edes enempää kirjoittamaan, koska pääasiat esittelit tekstissäsi. Suolainen hintakin kannattaa maksaa, sillä saa ohjattua treeniä ja mahtavan treeniporukan, jossa tsempataan aina, eikä eletä missään yksinäisessä salikuplassa 🙂

  3. Mä kans hehkutan Crossfitin puolesta!! Niin kiva laji ja koskaan ei tarvitse lähteä pettyneenä pois treeneistä. Yhteisöllisyys on niin kymppi juttu tässä, ja se tsemppaa itseäkin aina parempiin suorituksiin. 🙂 Salilla käydessäni mulla oli vähän sitä vikaa, että se meininki meni liian ulkonäkökeskeiseks… Crossfitin parissa mä nautin aidosti siitä tekemisestä ja paras tunne on se kun rikkoo omia ennätyksiä ja kehittyy fyysisiltä ominaisuuksiltaan koko ajan, joskin alkuvaiheen jälkeen kehitys on hitaampaa. On tää vaan hyvä laji, vaikka en mä perus punttitreeniäkään halua mollata, koska sillekin on omat paikkansa ja aikansa. 🙂

    http://elamanlumoissa-v.blogspot.fi

    • Niimpä! Kehittyminen onkin suuri motivaattori crossfitissa, se fiilis kun tulee vaikkapa uusi PR tai oppii uuden taidon, ai että <3
      Ja tietenkään salitreeniä ei voi lähteä mollaamaan, mullakin kun yksi suuri kompastuskivi salilla oli varmasti osaamattomuus. Jos hommat osaa tai on vaikkapa oma pt, niin saa saliltreenistäkin paljon irti! Ja toki itsekin teen vieläkin joskus salitreeniä, tosin sekin crossfitin tukena 😀 Mm. nyt kun mulla on projektina parantaa pakaroiden aktivointia treeneissä, niin kuntosalilla saa tehtyä hyvin eristäviä liikkeitä. Toki niitä saa tehtyä crossfitsalillakin, mutta noi hermotusharjoitukset teen kuitenkin enemmän perus punttistyyliin.

  4. Oon aina halunnut alottaa crossfitin, oon kerran testitreeneissäkin käynyt ja tykkäsin!!! Tykkään kans sellasista treeneistä missä saa antaa kaikkensa, mutta täytyy vaan salitreeniin tyytyä kun toi crossfit on sen verran kalliimpaa… Oon kyllä koittanu puntista tehä vähän toiminnallisempaa haaveillessani crossfitistä…. 😀

    • Joo kyllähän salillakin saa tehtyä crossfittyyppisempää treeniä! Kannattaa katsoa netistä erilaisia helppoja wodeja, jotka eivät vaadi mitään kummempia vaikeita tekniikoita ja tehdä niitä salitreenin päätteeksi. Munkin blogista löytyy pari, joten eikun tekemään 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta