NÄIN NUKUT PAREMMIN: 9 VINKKIÄ

Varsinkin kiireisissä elämäntilanteissa helposti huomaa, kuinka tärkeää riittävä uni on. Väsyneenä olo on muutenkin raskas, ja kun siihen lisätään hillitön to do -lista, tiukka aikataulu ja kova treeni, niin lopputulos ei voi olla hyvä. 

Kokosin ylös hyväksi kokemiani vinkkejä, joiden avulla olen pystynyt rauhoittumaan ja saamaan unen helposti. Nämä vinkit eivät välttämättä ole ratkaisu todellisiin uniongelmiin, mutta kannattaa toki ottaa huomioon myös silloin.

DSC_0006 (2)

  • Ala valmistautua nukkumaan menoon jo ainakin tuntia ennen sänkyyn menemistä. Sulje elektroniset laitteet ja himmennä valaistusta. 
  • Rauhoitu. Kuuntele rauhallista musiikkia, joogaa, lue, sauno, neulo… Älä mieti enää mitään velvollisuuksia, vaan anna itsellesi lupa unohtaa kaikki asiat jotka stressaavat tai painavat mieltä. Jos tämä tuntuu vaikealta, kirjoita tekemättömät työt ylös, ettet vatvo niitä mielessäsi ja yritä muistaa kaikkea sataa asiaa. Muut mieltä painavat asiat voi myös yrittää unohtaa kirjoittamalla tai tekemällä meditaatioharjoituksen.
  • Harrasta tarpeeksi liikuntaa aiemmin päivällä. Vältä kuitenkin liikaa rehkimistä, se voi vain viedä unet!
  • Älä juo kahvia tai muita kovin kofeiinipitoisia juomia enää iltapäivän jälkeen. Kahvin vaikutushan kestää monta tuntia, joten sen kanssa kannattaa olla varovainen.
  • Syö sopivasti iltapalaa; liian täysi olo voi häiritä, samoin nälkä. Älä siis vetele ähkyjä tai skippaa iltapalaa. Löydä oma kultainen keskitiesi! Myös liiallista sokerin syömistä kannattaa illalla välttää, ettei sokeripiikki piristä juuri väärään aikaan. 
  • Kun menet nukkumaan, huolehdi, että ympäristö on rauhallinen, lämpötila on sinulle sopiva ja huone mahdollisimman pimeä. 
  • Santsaa hyvään tyynyyn ja sänkyyn.
  • Älä pilaa untasi myöskään huonoilla yövaatteilla. Valitse sellaiset, jotka eivät kiristä tai hankaa ja kierrä kun käännät kylkeä. Itse olen nukkunut jo kauan aikaa ilman yökkäriä, vaihdan illalla niin monta kertaa asentoa, että meni hermo jatkuvaan yökkärin suoristeluun.
  • Jos et vinkeistä huolimatta saa unta, niin älä ainakaan ala stressata väheneviä tunteja, jota sinulla on aikaa nukkua. Jos mietit jatkuvasti kuinka vähän saat enää nukkua, uni ei taatusti tule. Sen sijaan tee jotain rauhoittavaa, kuten lue kirjaa. Kun silmäluomet alkavat painaa, kokeile unen saamista uudelleen.

~ Amanda

amandasilver

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta