4 ASIAA, JOITA NOUDATTAMALLA PYSYT HYVÄSSÄ KUNNOSSA

Haluaisitko elää terveellisemmin ja päästä sitä kautta parempaan kuntoon, mutta terveelliset elämäntavat tuntuvat kovin vaikeilta noudattaa? Kokosin 4 kulmakiveä, joiden avulla kokonaisuus hahmottuu paremmin ja pääset lähemmäs tavoitettasi.

DSC_0915

LIIKUNTA

Löydä itsellesi sopiva tapa liikkua, ja harjoittele ainakin 3-5 kertaa viikossa. Pyri silti liikkumaan mahdollisimman monipuolisesti; aerobista liikuntaa ja lihaskuntotreeniä, lisäksi kehonhuoltoa. Kiinnitä huomiota myös hyötyliikuntaan; kävele kauppaan, siivoa ja laita ruokaa.
Kannattaa asettaa itselle jokin konkreettinen/urheilullinen tavoite mahdollisten ulkonäöllisten lisäksi, esim. tietty matka juoksua pysähtymättä tai 4 vähintään 30min mittaista treeniä viikossa. Myös aikaraja on hyvä asettaa, jottei treenejä ole niin helppo jättää välistä deadlinen painaessa päälle. Tavoitteiden avulla treeneihin tulee lähdettyä helpommin, vaikka tärkein tavoite olisikin ”vain” hyvä olo. Konkreettiset tavoitteet auttavat varsinkin alussa tekemään liikunnasta elämäntavan, ja ne on helppo mitata.

Lue myös postaus hyötyliikunnasta!

www.syohyvaa.fiRUOKA

RUOKA

Terveellinen ruokailu on monelle ehkä se hankalin asia ja jopa kompastuskivi. Meille syötetään jatkuvasti tietoa siitä, mitä täytyy syödä, olla syömättä ja niin edelleen. Varsinkin gluteeni ja maitotuotteet ovat olleet viimeaikoina suurennuslasin alla, ja tilalle on tullut hifistely. Kaiken pitäisi olla luomua, superfoodia ja puhdasta.
Mä kannatan rentoa, normaalia syömistä, perinteisiä suomalaisia ruokia ruisleivästä karjalanpaistiin. Jos sulla on fiilis, ettet tiedä mitä saa enää syödä ja mitä ei, kurkkaa ylläoleva ruokakolmio. Siinä on suomalaisten ravintosuositukset selkeästi esitettynä, enää tarvitsee vain syödä säännöllisesti itselle sopivia annoksia. Huomatkaa myös, että kolmiosta löytyy herkut, niitäkin voi siis nauttia kohtuudella. 

Tsekkaa myös ruokagurun vinkit terveelliseen syömiseen!

ONNELLISUUS

Elämästä kuuluu nauttia. Kaikista tärkeintä onkin, että olet itse onnellinen. Tietenkään aina ei voi olla kivaa, mutta hankalien jaksojen jälkeen osaa taas paremmin arvostaa arjen pieniä juttuja. Järjestä itsellesi myös tarpeeksi laatuaikaa; käy kahvilla ystävien kanssa, rentoudu hieronnassa tai pidä ihana koti-ilta. Ruoki hyvää fiilistä ja pidä mieli positiivisena 🙂

DSC_0908 (2)

UNI JA LEPO

Viimeisimpänä, mutten vähäisimpänä puhutaan levosta ja hyvistä yöunista, jotka ovat kaiken a ja o. Ne ovat perusta kaikille edellisille kohdille; väsyneenä mieliteot jylläävät, treeni ei kiinnosta ja mielikin on maassa. Niillä on todella suuri merkitys hyvinvointiimme. Nuku vähintään 7-8 tuntia yössä ja muista lisäksi varata tarpeeksi aikaa rentoutumiselle.

Lue lisää unen hyödyistä täältä.

~ Amanda

amandasilver

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta