MITEN HERKUTTELEN NYKYÄÄN?

Kirjoitin viime keväänä kaksi postausta (tässä ja tässä) koskien mun herkutteluja. Ongelmana oli se, että pystyin kieltäytymään helposti herkuista kokonaan, mutta kun sitten niitä kerran vikossa sallin itselleni, homma lähti helposti lapasesta ja tuli huono olo. Otin siis projektikseni opetella syömään herkkuja kohtuudella – vaikka sitten useamman kerran viikossa, jos se auttaa pysymään kohtuudessa.

DSC_7116 (2)

Tein katsauksen kahden viikon (eli 4 herkkupäivän) jälkeen, ja nyt voisi olla vähän pidemmän tähtäimen postaus. Ompa kiva päästä sanomaan, että kehitystä on todellakin tapahtunut! Ennen överit tuli joka viikko, nyt paljon harvemmin. Muhun kyllä silti uppoaa yllärin paljon herkkuja ennen kuin huono olo yllättää, mutta nyt oon monesti tehnyt vaan päätöksen, että vaikkapa 100g karkkia riittää. Jos mulla ei oo mitään rajaa, niin vedän herkkuja helposti enemmän, mutta eipä niitä övereitä enää hetkeen oo näkynyt. Tottakai niitä välillä tulee (joulu krhmmmm), mutta se on ihan normaalia, ja pääasia on, että eteenpäin on menty!

DSC_0031 (2)

DSC_0028 (2)

Nyt vuoden alussa päätin, että en syö hetkeen ”normiherkkuja”, vaan vaihteeksi vetelen herkkupäivinä vähän terveellisempiä vaihtoehtoja. Tummaa suklaata, jogurttikuorrutteisia pähkinöitä, terveysleipomuksia jne. Haluan tämän kautta opettaa itseäni myös siihen, että joskus epäterveelliset herkut voi korvata terveellisillä. Vaikkakin oon sitä mieltä, että epäterveelliset herkut on niitä kaikista parhaan makuisia, niin miksei vois välillä vedellä niitäkin vähän terveellisemmin. Jotenkin vaan oon liikaa tottunut ottamaan herkkupäivistä ”kaiken ilon irti” = mahdollisimman epä terveellistä ja mahdollisimman paljon… Mulla on muutenkin niin helppoa olla ilman epäterveellisiä herkkuja, jos vaan päätän, etten syö niitä. Jos taas tiedän, että voin niitä syödä, niin perjantaina jo tuo tieto saa veden kielelle. Se on niin helppoa kun tietää, että ihan turha himoita herkkuja kun ei kuitenkaan saa ottaa, hahah 😀

Ja hei, haluan ehdottomasti painottaa sitä, ettei kaikkien tarvitse vetää vain terveellisiä herkkuja tai kieltäytyä kaikista herkuista. Jos se ei ole itselle ongelma ja suhde herkkuihin on normaali, niin siitä herkuttelusta voi olla jopa enemmän hyötyä kuin haittaa, kunhan sitä tekee kohtuudella. Mä toivon itsekin löytäväni hyvän balanssin – sitä kohti yritän mennä. 

~ Amanda

amandasilver

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta