AKTIIVISEMPI ARKI

Tänään puhutaan hieman siitä, miten liikuntaa voi ujuttaa arkeensa lisää. Postauksen tarkoitus ei ehkä ensisijaisesti ole kertoa mitään uutta tietoa hyötyliikunnasta, vaan saada teidän ajattelemaan asiaa ja toivottavasti myös kiinnittämään siihen huomiota arjessa. Monesti varsinkin istumatyötä tekevien arki on hyvin passiivista, eikä tunnin jumppa illalla riitä kompensoimaan istuttua määrää. Toki siitä on hyötyä, mutta jumpan lisäksi kannattaa harrastaa myös arkiliikuntaa, sen osuus on tai ainakin pitäisi olla todella suuri päivittäisiä liikuntamääriä tarkastellessa.

DSC_0326 (2) x

Koulussa arkeni on oikeestaan aika aktiivinen, mutta lomalla huomasin, että treenejä lukuunottamatta olin aika passiivinen. Ei tämä tietenkään lomilla haittaa kun toi on kuitenkin väliaikaista, mutta hoksasin, ettei arkiaktiivisuus oikeesti tule niin helposti varsinkaan jos työ on passiivista. Tämän takia olis todella tärkeää lisätä arjen aktiivisuutta ja hyötyliikuntaa, sen merkitys on todella suuri, vaikkei sitä ehkä ihan helposti sisäistetä. Jos treenaat tunnin ja istut/makaat loput 23, niin eihän se kovin järkevältä kuulosta.

Hyötyliikunnan eteen kannattaa nähdä hieman vaivaa; onko kauppaan pakko mennä autolla, voisiko matkan taittaa välillä kävellen? Entä olisiko kotona jotakin siivottavaa? Milloin olet ulkoillut viimeksi; vaikka vain oleillut pihalla tai tehnyt ulkotöitä? Onko ruuan laittaminen pelkkää einesten lämmittämistä, täytyisikö välillä hikoilla myös keittiön puolella oikeasti ruokaa laittaen? Tilaatko aina omat vaatteesi, mitä jos menisit vaihteeksi shoppailemaan paikan päälle? Huomaatteko, aina ei tarvitse lähteä erikseen treenaamaan, jotta liikettä tulee reippaastikin lisää. Tee aamulla herättyäsi lumityöt, kävele töihin, tee työpäivän aikana pari taukojumppaa ja kenties ruokatauolla pieni happihyppely pihalla, kotiin tullessa kokkaa itse, tee kotityöt, käy kävellen kaupassa ja jos olet oikein reipas, tee vielä lisäksi jokin treeni. Kroppasi saa liikettä miltei huomaamatta!

DSC_0241 (3)

Jo penkistä ylös nouseminen päästää veren virtaamaan vapaammin kropassa ja nostaa kulutusta, joten kannattaa jaloitella n. 30-60 minuutin välein. Taukojumpat ja venyttelytkin kannattaa, mutta kunhan nousee edes seisomaan/kävelemään hetkeksi, niin siitäkin on jo hyötyä. Ylipäätään enemmän seisominen olisi hyvä tavoite; nyt monille työpaikoille onkin jo tullut pöytiä joidenka korkeuksia voi säätää sen mukaan, seisotko vai istutko.

Arkiaktiivisuuden lisäksi toki treenejäkin kannattaa tehdä. Niidenkin määrää on hyvä lisätä vähitellen; ensin ottaa tavoitteeksi esim. kaksi treeniä viikossa, sitten kolme jne. Myös treenien intensiteettiä kannattaa vähitellen lisätä, jotta treeneistä jää parempi fiilis.

Ps. Ootteko huomanneet, että olen tehnyt blogin ulkoasuun pieniä muutoksia? Mm. tekstin väri on vaihtunut mustasta harmaaksi, sillä se raikastaa blogin ilmettä. Mitä tykkäätte? Onko harmaata tekstiä liian hankala lukea?

~ Amanda

amandasilver

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta