10 kysymystä ruokailusta ja treenaamisesta: vastauspostaus osa 4

Jälleen tulee teidän kysymyksiinne vastauksia, vielä olis ehkä 1-2 vastauspostausta tulossa tämänkin jälkeen. Jaksatteko edes lukea näitä enää? 😀 Tänään tulee kysymyksiä ruokailusta ja treenaamisesta. Ja hei muistakaa, että kommenttiboksiin saa laittaa kysymyksiä myös muuten vaan.

DSC_0167 (2)

Mitä ajattelet vegaaniruokavaliosta ja voisitko kuvitella kokeilevasi sitä esim. viikon verran?

Hyvä kysymys, en ole oikeestaan edes ajatellut asiaa. Oon ollut joskus semivege, eli en syönyt punaista lihaa, mutta on se aika eri asia kuin täysin vegaani. Musta ei kuitenkaan olis vegeksi, en jaksaisi noudattaa niin rajoitettua ruokavaliota… Mulle se on sinänsä ruokavalio siinä missä muutkin, mutta isona plussana toki se, että esim. tehotuotetut eläimet saavat vegejen osalta olla rauhassa 🙂

Mitä ajattelet superfoodeista?

Hyvä lisä ruokavalioon, sillä ovat ravintorikkaita. Itselläni on joitakin superfoodeja, joita lisäilen ruokiini silloin tällöin. Kuitenkin myös ilman niitä pärjää 🙂

Millasii välipaloi syöt arkena koulussa sekä viikonloppusin sit kotona?

Välipalat on koulussa ja kotona aika samanlaisia, ja ne vaihtelee paljon. Jogurttia, hedelmiä, pähkinöitä, riisikakkuja, proteiinipatukoita… Välillä myös leipää, kananmunia tai smoothieta.

DSC_0265 (2) x

Usein bloggaajat aina kertoo hyvistä ja terveellisistä aamupaloista, mutta millanen on sun mielestä hyvä iltapala? Onko sulla jotain vakioiltapalaa vai syötkö mitä mieli tekee?

Syön mietä mieli tekee, aikalailla samoja juttuja kuin välipalalla (ks. edellisen kysymyksen vastaus). Mun mielestä hyvä iltapala on sellainen, joka sisältää hiilihydraatteja ja jonkin verran proteiineja. Ei liian iso eikä pieni, maha täynnä tai vastaavasti nälkäisenä unen saaminen voi olla vaikeaa.
Miltä kuulostais iltapalapostaus?

Ja sitten mun kysymys eli haluaisin kasvattaa lihasta, mikä olisi paras keino? Onko koskaan mahdollista saada vatsalihaksia näkyviin, jos ei kuitenkaan halua noudattaa tiukkaa dieettiä? Mistä lähtisit liikkeelle?

Sopivassa suhteessa tiukkaa lihaskuntotreeniä, ruokaa ja lepoa. Lihasten kasvattamisesta voisi kirjoittaa vaikka kokonaisen postaussarjan, mutta siis lyhyesti sanottuna hyvä treeni, lepo ja oikeanlainen ruokailu johtavat tuloksiin. Lihaskuntotreeni luonnollisesti etusijalla ja aerobinen vähemmällä huomiolla.
Vatsalihakset ovat sinällään hankalat, että toisilla ne näkyy ilman tiukkoja dieettejä, ja toiset saavat tehdä toden teolla töitä niiden eteen. Itse varmaan ensin pyrkisin kasvattamaan vatsalihaksista mahdollisimman isot, ainakin jos ne eivät ole kummoisessa kunnossa, ja sen jälkeen tiputtamaan rasvaprosenttia terveellisellä ruokavaliolla ja sopivalla määrällä lihaskuntotreeniä ja aerobista… Vatsalihakset eivät näy, jos vatsan seudulla on rasvaa, joten erityisen tärkeää on saada rasvaprosentti alas.

Kuinka monta kertaa viikossa treenaat jalkoja ja mikä on suosikki liikkeesi/mikä inhokki?

Aika vaikeaa sanoa mitään tiettyä treenimäärää jaloille, sillä crossfitissa tulee yleensä treenattua aika monipuolisesti. Toki treenit yleensä painottuvat joko ylä- tai alakroppaan, mutta yläkroppaan painottuvissakin treeneissä voi olla jotain jaloille ja toisin päin. Ehkä kerran viikossa teen treenin, joka painottuu erityisen paljon jalkoihin. Nyt kun kroppa alkaa voida jo paremmin, niin treenimääriä olis kyllä tarkoitus kasvattaa, jolloin jalkojakin toivottottavasti tulee treenattua useammin 🙂

Millä liikkeillä treenaat pohkeita?

Päkiöille nousu on oikeestaan ainut eristävä liike jota tulee tehtyä pohkeille. Toki pohkeet ovat monissa muissakin liikkeissä mukana, eikä niitä kyllä erityisemmin tule erikseen treenattua… Muita hyviä tapoja treenata pohkeita on mm. porrastreenit, pistää muuten kivasti hapottamaan!

DSC_0284 x

Onko sulla paljon päiviä jolloin treenaaminen ei kiinnosta? Ongitko silloin jostai motivaation vai otatko rennosti?

Kyllä niitäkin päiviä mahtuu mukaan, mutta ei sellaisia kovin usein, ettei ihan oikeesti yhtään kiinnosta. Jos kuitenkin kyse on pelkästä kiinnostuksen puutteesta, eikä kroppa esim. tunnu huonosti palautuneelta, niin joko lähden treenaamaan tai jään sohvalle 😀 Vähän riippuen viikon treenitilanteesta, jos on tullut treenattua ihan hyvin, niin voin jättää välistäkin. En jaksa ottaa turhaa stressiä. Toki aina pyrin siihen, että saan itseni raahattua treeneihin, mutta ei ole maailmanloppu jos niin ei aina tapahdu. Tiedän kuitenkin, että päivät, jolloin treeni maistuu, ovat paljon paljon yleisempiä 🙂 Motivoin itseäni sillä fiiliksellä, joka yleensä tulee jo treenin aikana, mutta viimeistään jälkeenpäin. Lisäksi omat tavoitteet ajavat eteenpäin.

Eroaako sinun talvitreenaus miten paljon kesätreenauksesta?

Eipä kovin paljoa, mutta talvisin tulee harrastettua enemmän talvilajeja kuin kesällä 😉 Treenimäärät sekä lihaskunto- ja aerobisen treenin suhde pysyy aika samana.

Joskus on päiviä kun salilla energia vaan loppuu kesken kaiken, vaikka olisin syöny ja juonut hyvin. Kädet alkaa täristä ja ei vaan löydy energiaa. Ja en siis puhu normaalista saliväsymyksestä, näin käy vaan joskus. Tuntuu kuin verensokerit laskisi tai olisi nestehukka, mutta mitään syytä en noille keksi kun tosiaan syön kuitenkin ennen salia aina hyvin ja treenin aikana juon paljon. Osaatko sanoa mistä tämä voisi johtua? Auttaisiko tähän jokin treenin aikana juotava juoma?

Voisiko johtua huonosta palautumisesta? Jos vaikka yöunet on jääneet lyhyiksi ja/tai treeniä on tullut tehtyä liikaa, kroppa voi pistää vastaan. Toki syy voi löytyä myös pääkopan puolelta; onko viimeaikoina tullut stressattua tai fiilikset olleet muuten huonot?
Meillä kaikilla on silloin tällöin huonoja treenipäiviä, ja se on ihan normaalia. Aina ei vaan kulje niin hyvin, sinuna huolestuisin vasta, jos tuollainen ”oireilu” jatkuu pidemmän aikaa. Silloin kannattaa hakeutua lääkäriin, mutta tosiaan jos tuo on semi harvinaista, niin tuskin on mitään ihmeellistä? En toki ole lääkäri…
Osaako joku muu lukija vastata tähän kysymykseen paremmin? 😀

Terveellistä viikkoa! 🙂

~ Amanda

 

amandasilver

4 vastausta artikkeliin “10 kysymystä ruokailusta ja treenaamisesta: vastauspostaus osa 4”

    • Kiva! :* Joo se vois kyllä olla aika jees.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta