#timmikuu ja ruokagurun vinkit

Ihanaa uutta vuotta! Tammikuu on koittanut taas, ja kaikki tietävät, mitä se merkitsee. Salilla ja lenkkipoluilla on ruuhkaa, kun ihmiset aloittavat terveellisemmän elämän joulun mässäilyjen jälkeen. Kesäkuntoa tai parempaa oloa silmällä pitäen moni tekee lupauksen jonkin tavoitteen täyttymisestä.
Mun mielestä on hienoa, että edes vuodenvaihteessa ihmiset yrittävät syödä terveellisemmin, kunhan sen tekee järkevästi. Siksi aion postailla tammikuussa enemmän sellaisia juttuja, joista on toivottavasti apua matkalla kohti terveempää elämää. Ehkä joku innostuisi toden teolla ja tekisi pysyvän elämäntapamuutoksen!

 

Timmikuu_Tagaa_kuvasi

Fitfashion sekä Kauneus ja Terveys järjestävät yhessä tammikuun ajan kestävän hyvinvointikampanjan, jonka tarkoituksena on kannustaa ihmisiä terveellisempien elämäntapojen pariin. Instagramissa järjestetään viikoittain arvontoja, joihin pääsee osallistumaan mukaan tägäämällä kuvansa: #timmikuu. Pääpalkinto arvotaan kaikkien osallistujien kesken (osallistumisaika 1.1.–31.1.2015). Viikkopalkintoja arvotaan viikoittain, 4.1. lähtien.

Omassa blogissani timmikuu näkyy koko tammikuun ajan: luvassa on paljon postauksia koskien terveellisiä elämäntapoja ja vinkkejä myös elämäntapamuutokseen. Inspiraatiota, ruokavinkkejä, motivaatiojuttuja, treenipostauksia jne.

Timmikuu_on_asenne

 

Nyt mennään kuitenkin tammikuun ekaan #timmikuu -aiheiseen postaukseen! Olin loppuvuodesta Olli Ilanderin ravintoluennolla, joka oli hyvin mielenkiintoista ja inspiroivaa kuultavaa. Tässä muutamia pääpointteja luennolta.

kj

Löydä oma tapasi syödä, mutta älä tavoittele täydellisyyttä. Löydä sellainen ruokavalio, jolla juuri sinä voit hyvin ja jota jaksat ”noudattaa”. Kun isot linjat on kunnossa ja ruokailu säännöllistä, voi niitä herkkujakin syödä hyvällä omalla tunnolla. Ei tarvitse lähteä ihmeruokavalioihin mukaan vain siksi, että muutkin tekevät niin. Jos rakastat ruisleipää eikä sinulla aiheudu siitä ongelmia, niin ei ole järkeä jättää tuota terveellistä tuotetta pois ruokavaliosta.

Älä laihduta! Tässä siis lähinnä pointtina se, että älä lähde tiukoille dieeteille, vaan tee elämäntaparemotti. Tiukoilla dieeteillä et opi terveellisiä elämäntapoja, vaan dieetin loputtua sama vanha elämäntapa jatkuu taas ja lihotaan korkojen kera. Lisäksi nälässä kituuttamisesta aiheutuu helpommin repsahduksia, ja hommasta monesti puuttuu nautinto ja se alkaa stressata.

Syö hiilareita! Nykyään tuntuu, että hiilihydraatteja vältellään tai ainakin moni vähentää niiden saantia, vaikka ne ovat välttämättömiä. Hiilihydraatit toimivat polttoaineena sekä lihaksille ja aivoille, ja liian niukka hiilihydraattien saanti mm. heikentää sekä fyysistä että psyykkistä suorituskykyä, kuluttaa lihasproteiinia, vaikeuttaa palautumista ja kehittymistä sekä suurentaa ylirasittumis-, flunssa- ja loukkaantumisriskiä. Hiilarit eivät ole myöskään pelkkää kuntoilijoiden ravintoa, vaan myös sohvaperunat tarvitsevat niitä, tosin jonkin verran vähemmän kuin liikkuvat tyypit.

Syö riittävästi. Jos ruokailu on terveellistä ja järkevää, on lihomista turha pelätä. Kun asiat on kunnossa, niin yleensä tiedämme itse, mikä ruokamäärä riittää. Jos syöt liian vähän, palautuminen heikkenee ja kehitys hidastuu, loukkaantumisriski kasvaa, luumassan kehitys heikkenee, sairastut helpommin esim. flunssaan, aineenvaihdunta hidastuu, syömisen hallinta heikkenee ja jojottelun riski kasvaa, kehon koostumus huononee ja syömishäiriöiden riski kasvaa.

Hyvää timmikuuta 😉

 ~ Amanda

amandasilver

3 vastausta artikkeliin “#timmikuu ja ruokagurun vinkit”

  1. Hieno homma tämä kamppis, toivottavasti se innostaa mahdollisimman monia elämäntapamuutokseen. Toivottavasti ei vaan jää yhteen kuukauteen… 🙂

    • Niimpä! Onneksi moni bloggaaja inspiroi ihmisiä koko vuoden ympäri kohti terveellisempää elämää 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta