10 kysymystä treenaamisesta: vastauspotaus osa 3

Ihanaa, mulla alkoi loma tänään! Nyt saan 3 viikkoa keskittyä asioihin joita rakastan, ilman kiirettä ja hyvällä fiiliksellä. Meillä jatkuu koulu vasta 11.1., jonka jälkeen ollaan Pajulahdessa vain 2 viikkoa ennen 7 viikon työssäoppimista. Jännää! Nyt kuitenkin vastauspostauksen vuoro.

DSC_0386 (2)

Mitkä ovat suosikki pakara liikkeesi?

Lantinnosto, lantionnosto ja lantionnosto. Mulla on ongelmia pakaroiden tuntuman kanssa, mutta lantionnoston saan tuntumaan todella hyvin! Samoin loitonnukset esim. kuminauhalla tai laitteessa ovat sellaisia, jotka saan tuntumaan.

Minua kiinnostaa, kuinka jäsentelet treeniviikkosi ja onko sinulla mitään tiettyä rutiinia/psyykkausta/ valmistautumiskaavaa ennen treeniä? Eli suunnitteletko jo ennakkoon mitkä päivät treenaat vai menetkö fiilispohjalta?

Kyllä mä aika pitkälle suunnittelen mitä teen milloinkin, jotta liikunta olisi tarpeeksi monipuolista. Mitään erityistä rutiinia, psyykkausta tai valmistautumiskaavaa mulla ei oikeestaan oo, jos laiskottaa, niin sen kun miettii mahdollisimman vähän ja lähtee vaan 😀

Lempiliike jokaiselle lihasryhmälle?

Kädet: leuat ja dipit
Selkä: maastaveto
Vatsa: vatsarutistus
Jalat: kyykyt ehkä?

Miten estäisin selän pyöristymisen maastavedossa? Onko sulla jotain vinkkejä?

Niinkuin kommenteissa jo lukikin, niin vähemmän painoa. Lisäksi kannattaa vahvistaa syviä lihaksia ja aktivoida nuo tukilihakset treenissä, täällä niistä lisää.

DSC_0387 (2)

Tuleeko koulun puolesta jo liikuttua niin paljon, että et enää reenaa vapaa-ajallasi? Vai käytkö esim. Salilla vielä koulupäivän päätteeksi?

Kyllä mä treenaan vielä lisäksi, sillä mulla on omat tavoitteet ja muutenkin treenit joita haluan tehdä ja joita ei välttämättä koulussa tule tehtyä. Toki joskus jos oon kaavaillut tekeväni jalkatreenin illalla, mutta koulussa onkin jalkapainotteinen ryhmäliikuntatunti, niin tällöin saatan jättää illan treenin pois. Riippuen toki koulutreenin tehosta, omasta jaksamisesta ja aikatauluista 🙂

Kuinka monta kertaa treenaat viikossa? Ja kuinka monta kertaa olisi mielestäsi sopiva määrä kehoaan muokkaavalle treenaajalle?

N. 8-10 kertaa viikossa jos myös koulupäivän aikana olevat treenit lasketaan. Lisäksi muutama tunti kehonhuoltoa ja fyssarijumpat 🙂 Aika paljon tulee jo ihan koulupäivän aikana liikuttua, tuo ei siis todellakaan ole mikään ihanteellinen treenimäärä jota jokaiset pitäisi tavoitella.
En oikeein voi sanoa mitään tiettyä määrää tuohon, sillä riippuu niin paljon ihmisestä ja tavoitteista (kropan muutosten suhteen) jne.

Onko sulla ihan joku tarkka treeniohjelma vai treenaatko enemmän sen mukaan mitä kroppa ja mieli tahtoo? Eli korvaatko esimerksi fiilispohjalta salitreenejä lenkeillä?

Ei ole tarkkaa ohjelmaa, mutta suunnittelen treenejä kyllä etukäteen. Siitä huolimatta kuuntelen kyllä omia tuntemuksia ja vaikka olisin suunnitellut treenaavani, mutta kroppa ei tunnu olevan ihan iskussa tai on liikaa muuta tekemistä, niin voin kyllä jättää treenin väliinkin eikä maailma kaadu 🙂
Salitreenejä ja lenkkejä en oikeestaan vaihtele keskenään, mutta salitreenin sijasta saatan tehdä esim. jonkun oman kehon painolla tehtävän treenin tai lenkin sijasta muun aerobisen.

Mitä treenejä teet viikoittain ja miten usein?

Aerobisia pyrin tekemään pari viikossa, kuntosalia tulee tehtyä 1-2 kertaa ja crossfitiä 1-2 kertaa. Lisäksi koululiikuntaa on melkein joka päivä ja kehonhuoltoa ja fyssarijumppia muutama tunti viikossa.

Kuinka paljon teet kehonhuoltoa viikoittain?

Kerran viikossa käyn hierojalla, rullailtua/venyteltyä tulee n. 3 tuntia.

Millaisia tulevaisuudensuunnitelmia sulla on crossfittiä kohtaan?

Haluaisin vain kehittyä mahdollisimman pitkälle niin, että kroppa kestää. Ehkä aika vaatimatonta, mutta olis mielettömän iso juttu mulle!

~ Amanda

amandasilver

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta