10 kysymystä treenaamisesta: vastauspostaus osa 1

Tässä eka osa vastauksia teidän kysymyksiinne! 🙂

PicMonkey Collage

Treenaatko talvisin ulkona, itselle kun on kova kynnys lähteä talvisin ulos palelemaan?

Aerobiset treenit teen talvisinkin aika pitkälle ulkona, lähinnä (kävely)lenkkejä ja hiihtoa. Eipä muuta oikeestaan, joskus harvoin saatan tehdä jonkun pihatreenin ulkona talvellakin. Ja toki lumityöt on yksi mun lemppari talvihyötyliikunnoista!

Mikä on sun lempi ja inhokki treeni?:) Kiinnostais myös tietää sun mielipide siitä kuinka paljon aerobista voi tehdä salitreenin ja tavoitteellisen lihaksen kasvatuksen ohella?

Lempparitreenejä on varmaan kaikki oman kehon painolla tehdyt jutut, temppuilu/voimistelu. Oon innoissani, että oon taas päässyt harjoittelemaan käsilläseisontaa (toki kohtuudella!) ja lisäksi mulla on pari uutta temppua jotka haluan oppia. Inhokki salilla on selkätreeni, tuntumaa on vaan niin vaikea saada, että koko treeni on ihme kitkuttamista.

Aerobinen treeni haittaa lihasten kasvua, mutta sitä kannattaa silti tehdä jonkin verran, että hapenottokyky pysyy yllä. Sanoisin, että 2-3 pklenkkiä viikossa on aika hyvä määrä, joka ei hidasta lihasten kasvua turhan paljoa. Toki parhaat tulokset saa treenammalla salilla kovaa ja jättämällä aerobiset pois, mutta tämä ei kuitenkaan ole mielestäni järkevää.

Missäpäin sä käyt treenaamassa crossfitia? Teetkö sitä siellä teillä Pajulahdessa vai jossain boksilla?

Tuusulassa on mun kotisali, mutta jonkin verran tulee treenailtua viikolla myös Pajiksessa. Nyt kun kroppa alkaa olemaan paremmassa kunnossa, oon taas päässyt vähän paremmin treenaamaan.

Onko sulla kokemusta ylikunnosta/ylirasituksesta? Millaisia?

Ei ole.

Miten saat motivoitua itseäsi kehonhuoltoon?

Ennen se on ollut mullekin vaikeaa ja toki vieläkin tulee välillä päiviä, ettei kehonhuolto oikein nappaa. Suurin motivaattori on kuitenkin oma kroppa, se on ollut viimeaikoina niin huonossa kunnossa ja kehonhuollosta on sen verran suuri hyöty, että sitä ei halua skipata. En haluaisi oman laiskuuden takia enää päästää omaa kroppaa niin huonoon jamaan mitä se pari kuukautta sitten oli.

Miten aloittelevan kuntoilijan kannattaa alussa tasapainottaa aerobinen ja lihaskuntotreenit ?

Jos lähdetään ihan nollasta liikkeelle, tekisin alkuun 2-3 n. 30min pituista aerobista ja 1-2 koko kroppaa kuormittavaa lihaskuntotreeniä. Intensiteettiä ja määriä voi alkaa nostamaan tuosta vähitellen kunnon kohentuessa.

Miten paljon oot omia reenejäs joutunu muuttaan nyt koulun alettua? Ootko joutunu skippaan esim koulun suurten liikuntatuntien määrän takia tai ajankäytön, vai onko pysyny ennallaan?

Koulun alettua en oikeestaan ole joutunut muuttamaan omia treenimääriä, mutta kropan temppuilun takia oon joutunut mm. vähentämään crossfitia ja korvaamaan sitä kuntosalilla.
Toki mun treenimäärät on välillä aika isoja kun omien treenejen lisäksi tulee koululiikunta, mutta osan omista treeneistä pystyy myös korvaamaan noilla liikuntatunneilla.
Aika on toistaiseksi riittänyt yleensä myös omaan treenaamiseen, vaikka suunnitteluahan se vaatii.

Miten treenit olisi hyvä ajoittaa viikkoon ja päivään?

En voi antaa tähän mitään tarkkaa vastausta, sillä me kaikki ollaan erilaisia. Toiset tuntee olonsa energisimmäksi aamulla, toiset vasta illalla. Tästä syystä kannattaa treenata siihen aikaan päivästä, kun itsellä on energinen olo. Näin treeneistä saa paljon enemmän irti, kun aamukuudelta väkisin jos se aika ei satu itselle olemaan se otollisin.
Sama pätee viikonpäivien kanssa. Kuitenkaan kaikkia treenejä ei kannata laittaa peräkkäisille päiville, mutta muuten taas omien fiilisten mukaan. Pääasia, että treenit tulee tehtyä 🙂

Millasia kevyitä viikkoja piät vai tuleeko piettyä säännöllisesti?

Pidän kevyempiä viikkoja omien fiilisten mukaan. Jos kroppa tuntuu väsyneeltä tai kipuilee, tai tiedän muuten, että mulla tulee olemaan todella kiire viikko, niin vähennän treenimääriä. Mutta etukäteen en ole päättänyt mitään ajankohtia kevyemmille viikoille.

Mikä on sun mielestä optimaalinen liikuntamäärä per viikko?

Tämäkin riippuu todella paljon ihmisestä, tavoitteista ja liikuntataustoista. Peruskuntoilijalle sanoisin 3-5 tuntia viikossa, joka sisältää pari aerobista ja lihaskuntoa. Lisäksi toki kehonhuoltoa.

~ Amanda

amandasilver

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta