Askelet käsilläseisonnan oppimiseen

Yksi mun tavoitteista on oppia seisomaan hallitusti käsillä. Oon päässyt jo lähemmäs tavoitettani, mutta vielä on matkaa jäljellä. Ajattelin jakaa teillekin mun vinkit käsilläseisonnan oppimiseen, sillä luulen, etten ole ainut kuka sen haluaa osata 😉

DSC_0282

Ensimmäisenä on tärkeää opetella, miten vartalo tuetaan käsilläseisonnassa. Aika usein näkee porukan seisovan ja kävelevän käsillä niin, että selkä on notkolla ja jalat sojottaa minne sattuu, se kun on aika paljon helpompaa niin. Voin kuitenkin omasta kokemuksesta kertoa, ettei tuo kannata, sillä asento on todella huono selälle.
Oikeanlaista asentoa voi treenata menemällä selinmakuulle ”kuppiasentoon”. Käsiä työnnetään suorana pään yläpuolelle, vatsa on tiukkana ja alaselkä pysyy tiiviisti maassa. Jalat viedään niin alas kuin pystytään ilman, että selkä notkistuu. Tämä on se asento, jossa käsilläseisonnassakin ollaan.

DSC_0352

Kun edellinen liike sujuu ja pito pysyy, on aika hakea tuntumaa käsien varassa olemiseen. Ota avuksesi tuoli, laita jalat siihen ja kädet tukevasti lattiaan niin, että kroppa muodostaa 90 asteen kulman. Sormet ovat harallaan ja käsiä yritetään ikäänkuin työntää lattiasta läpi, jolloin lavat ovat irti toisistaan. Vatsa on tiukkana ja selkä pysyy suorana.

DSC_0289

DSC_0297

Seuraavaa steppiä voikin sanoa jo käsilläseisonnaksi. Mene nelinkontin seinän eteen jalat kohti seinää. Lähde kipuamaan jalkoja ylös ja kävele käsillä niin lähelle kuin pääset. Jälleen vatsa tiukkana, selkä suorana, lavat irti toisistaan ja kädet tukevasti lattiassa. Pysy asennossa aina jonkin aikaa, jotta saat yläkroppaan lisää voimaa varsinkaisen liikkeen suorittamista varten.

DSC_0336

Kun fiilis on sellainen, että käsilläseisonnassa jaksaa pysyä jonkin aikaa, voi siirtyä tähän liikkeeseen. Nyt harjoitellaan paitsi käsilläseisonta-asentoa, myös siihen menemistä. Seisoma-asennosta viedään kädet tukevasti hartianleveyteen lattialle seinän lähelle ja ponnistetaan jalat ilmaan. Tarkoitus olisi siis saada jalat ylös asti. Tässä vaiheessa voi ottaa vielä ihan kunnolla vauhtia, jos ylös pääseminen on haastavaa.
Tässä asennossa moni tekee sen virheen, että ollaan liian kaukana seinästä, jolloin selkä taipuu notkolle ja ainut ruumiinosa joka seinään koskee, ovat kantapäät. Liike pitäisi kuitenkin suorittaa niin, että selkä (myös alaselkä!!!) ja peppu osuvat seinään, eli käsien täytyy myös olla lähellä seinää, jotta tämä onnistuu.. Tällöin ollaan siinä samassa asennossa, mikä ihan ensiksi tehtiin selinmakuulla. Muistakaa pitää aina katse lattiassa käsilläseisonnassa!

DSC_0348

Käsilläseisonnassa pysymistä ei kuitenkaan opita seinää vasten nojaillen, vaan nyt alkaakin varmasti se haastavin osuus. Eli kun asento ja kropan tiukkana pitäminen sujuu, on aika jättää seinä kauemmas ja harjoitella liikkeen hallintaa. Tätä ei opi kuin tekemällä, toistoa toiston perään. Hallintaa voi helpottaa siirtelemällä käsien paikkaa/”steppailemalla”, kun meinaa kaatua.
Tässä vaiheessa myös ponnistaminen on tärkeää. Jos vauhtia on liikaa, mennään suorinta tietä yli. Kädet viedään siis hallitusti alakautta lattiaan, jaloilla annetaan hieman vauhtia ja tässä myös vatsalihakset on hyvä pitää aktiivisina, sillä niillä saadaan kroppaa suoraksi. Alla olevalta videolta voitte katsoa ponnistamisen, sitä on niin kovin vaikea selittää ymmärrettävästi 😀 Ja kuten videosta huomaatte, mulla on vielä vaikeuksia ton notkoselän kanssa… Kovasti teen töitä sen pitämiseen suorana.

Viimeisenä, muttei suinkaan vähäisimpänä, kerron vähän erilaisia kaatumistyylejä. Jokainen tulee menemään varmasti aika monta kertaa ympäri käsilläseisontaa opetellessa, joten turvallinen kaatuminen on hyvä osata loukkaantumisten ehkäisemiseksi. Myös jos kaatumista pelkää, vaikeutuu treenaaminen aika paljon, koska asento jää tästä syystä usein liian vajaaksi.
Mä itse tykkään laittaa aika jalat alle, jolloin menen sillan kautta selinmakuulle. En kuitenkaan ole varma, onko tämä järkevin tapa… Muita tyylejä on tehdä käsilläseisontakuperkeikka, eli kun lähdetään kaatumaan, viedäänkin leuka rintaan ja kierähdetään pyöreällä selällä pehmeästi alas. Moni myös alkaessaan kaatumaan kiertää kroppaa sivuttain niin, että tekeekin kärrynpyörän ja tulee näin jaloilleen alas. Toi on varmasti fiksuin tapa, jos meinaa mennä ympäri.

Toivottavsti näistä vinkeistä on teille jotain hyötyä! Kuinka monella muuten on tavoitteena oppia käsilläseisonta? 🙂

Ps. Käykäähän osallistumassa edellisen postauksen arvontaan!

~ Amanda

amandasilver

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta