Kiinteydy syömällä + muut syyt syödä riittävästi

Ihan liian usein törmää ihmisiin, jotka epätoivoisesti yrittävät laihduttaa syömällä mahdollisimman vähän. Kituutetaan nälässä ja ihmetellään, miksei paino laske. Ollaan ehkä kuultu, että laihduttaminen on pelkkää matematiikkaa; pääasia, että syö vähemmän kuin kuluttaa. Niinhän se teoriassa meneekin, mutta todellisuudessa ihmisen kroppa ei toimi ihan niin yksinkertaisesti. Syömisen täytyy kyllä olla kulutusta vähäisempää, mutta överiksi sitä ei kannata vetää. Liian vähän syömällä elimistö menee säästöliekille, aineenvaihdunta ei enää toimi kunnolla. Tällöin elimistö varastoi helpommin rasvan itseensä ja kun dieetti loppuu ja aletaan taas syömään normaalisti, lihotaan kaikki kilot takaisin korkojen kera. Liian vähäisillä ruuilla myös lihasmassaa häviää enemmän.

DSC_7394

Totta kai tarpeeksi täytyy syödä vaikkei laihduttaisikaan, mutta vähäinen syöminen nyt vaan taitaa olla kaikista yleisintä laihduttajien/kiinteytyjien keskuudessa. Elimistö kaipaa tarpeeksi energiaa toimiakseen kunnolla, ja liian vähän syömällä tarvittavia ravintoaineitakaan on vaikeaa saada tarpeeksi. Treenitehot kärsivät ja olo voi muutenkin olla nuutunut. Tätä voi verrata vaikkapa autoon; kun bensa loppuu, auto ei jaksa liikkua. Sama ihmisellä; jostain meidänkin on energiamme saatava.

Riittävän syömisen kollaasi

Riittävä syöminen ei kuitenkaan tarkoita miten sattuu mättämistä, vaan fiksua ja säännöllistä 3-4 tunnin välein syömistä. Kun elimistö saa tasaisesti energiaa, rasvanpolttokin hyrrää mukavasti. Hyviä rasvoja, proteiinia ja hyviä hiilihydraatteja. Paljon kasviksia, terveellistä ruokaa ja sopivasti myös nautintoja. Nälkä ei saa aterioilla jäädä, vaan sopivan kylläiseen oloon on hyvä lopettaa syöminen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että joskus kylläinen tunne tulee vasta myöhemmin. Siksi on tärkeää syödä rauhassa ja säännöllisesti, jottei nälkä ehdi kasvaa liian suureksi.
Myös vettä on juotava n. 2-3 litraa päivittäin, sillä se laittaa kuona-aineet liikkeelle ja siten tehostaa aineenvaihduntaa sekä rasvanpolttoa. Aamu kannattakin aloittaa isolla lasillisella vettä, sillä keho menettää yön aikana jonkin verran nestettä, joten on tärkeää palauttaa keho heti herättyä nestehukasta. Itse ainakin oon aamuisin ihan ekstrajanoinen, juomapullon on pakko kulkea mukana.

Ihanaa viikonloppua, muistakaa syödä! 😉

~ Amanda

 

amandasilver

4 vastausta artikkeliin “Kiinteydy syömällä + muut syyt syödä riittävästi”

  1. Ensiksi kiitos kivasta blogista. Tulee lueskeltua juttujasi. Mutta sitten on pakko kysyy,,, missä olit viime kesänä kesätöissä:) ??

    • Kiitos itsellesi! 🙂 Olin tuttavaperheessä hoitamassa lapsia.

  2. Ok 🙂 Muistutat sitten jotain toista kovastikin 🙂 Ihanaaa viikonlopun jatkoa sinulle !

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta