Miten huollan kehoani?

Olen viimeaikoina höpötellyt aika paljon kehonhuoltoon liittyvistä jutuista, koska aihe on omassakin elämässäni hyvin ajankohtainen. Kroppani vaatii todella paljon huoltoa ja jos laiminlyön tätä osa-aluetta, huomaan sen kyllä. Kehonhuollosta on tullut todella tärkeä osa treeniohjelmaani ja päivittäinen rutiini. Tässä postauksessa kerron, kuinka itseäni huollan.

Ennen treeniä teen huolellisen alkulämmittelyn. Soudan/pyöräilen, rullailen lihaksia ja jumppaan kepin kanssa. Ohjatuissa crossfittreeneissä lämmittelyihin kuuluu karhukävelyä, ilmakyykkyjä, punnerruksia ja aktiivisia venytyksiä, mutta yksin treenaillessani korvaan nämä lämmittelemällä lihaksia pienillä painoilla ennen varsinaista treeniä.
Myös treenin jälkeen soudan/pyöräilen. Lisäksi rullailen ja venyttelen lihaksia sekä pyörittelen kepillä olkapäät. Huolehdin myös kropan riittävästä palautumisesta.

DSC_0450

Näitä selkäliikkeitä teen päivittäin, jos en kaikkia niin ainakin yhden venytyksen, kiertoliikkeen ja taivutuksen. Teen liikkeet yleensä kiertoharjoitteluna n. 3 kierrosta. Niistä onkin ollut todella paljon hyötyä; tällä hetkellä selkäni on miltei oireeton! Selkä kaipaa liikettä, joten myös muu (selkäystävällinen!) liikunta on tärkeää.

Isomman kehonhuoltosession (n. 30-60min) pidän n. 3-4 kertaa viikossa. Se voi olla venyttelyä, hierontarullailua, joogaa tai pilatesta. Tällöin käyn koko kropan läpi mahdollisimman huolellisesti.

DSC_0303

Hieronnassa oon käynyt nyt kerran viikossa, kiitos koulumme hierojaopiskelijoiden! Viime kerrat oon hierotuttanut alaselkää, pakaroita ja takareisiä näiden selkäongelmien takia, mutta myös muu kroppa tarvitsisi hierontaa. Vaikeinta onkin aina päättää, mikä kehonosa kaipaa käsittelyä eniten kun tuntuu, että joka paikka krakaa jotenkin… 😀 Pitäis varmaan hierojilta kysellä, miten kannattais homma rytmittää niin, että joka paikka tulisi hierottua tasaisin väliajoin.

DSC_0284

Myös lepo ja oman kehon kuuntelu on osa kehonhuoltoa, ja niidenkin rooli on korostunut nyt aika paljon. Mun treenit on aika rajoittuneet tällä hetkellä, koska haluan liikunnalla parantaa, en pahentaa, kroppani tilannetta. Ensin hoidetaan selkä kuntoon ja vasta sitten on aika tehdä samoja juttuja kuin ennen 🙂 Yllättävän paljon vaatii itsekuria olla riehumatta, mutta nyt tähän alkaa pikkuhiljaa tottumaan. Liikunta on kuitenkin välttämätön juttu kropalle ja sen liikkuvuudelle, joten täytyy vain osata valita lajit ja treenit oikein.

Aika paljon tulee siis nykyään kiinnitettyä huomiota kehonhuoltoon. Ennen asiat eivät todellakaan olleet näin hyvin ja sepä onkin myös yksi syy siihen, miksi nyt on vain pakko huoltaa niin paljon. Älkää te tehkö samaa virhettä kuin minä, vaan huoltakaa kroppaa tarpeeksi jo ennen ongelmien syntymistä, ettei niitä pääse tulemaan.

Mitä teidän kehonhuoltorutiineihinne kuuluu? 🙂

~ Amanda

amandasilver

2 vastausta artikkeliin “Miten huollan kehoani?”

  1. Pitäisi itsekin mennä hierojalle, tällä hetkellä niska-hartia seutu ja lapaluut on niin jumissa että hirvittää. Kaveri eilen juuri hieroi lapoja ja alkoi vaan kuulumaan kova rutina… Tällä hetkellä mun kehonhuoltoon kuuluu aamuisin 5-15min jooga hetki, liikunnan jälkeinen lyhyt venyttely ja 2x vko pidemmät venyttelyt. Niskoja pyörittelen päivittäin koulussa, mutta ovat tosiaan niin jumissa että pitäisi hierottaa auki.

    • Aika kivat määrät sullakin kehonhuoltoa! 🙂 Tosin muutama kerta hierojalla varmasti tekis terää noiden niskojen kanssa. Kannattaa yrittää lapojakin venytellä, jotta lähtis veri paremmin kiertämään ja jumit helpottais.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta