Takareisiä vahvistavat liikkeet

Etureidet kasvaa, mutta takareidet ovat treenistä huolimatta aivan surkeat. Kuulostaako tutulta? Mä ainakin tunnistan itseni tästä, ja uskon, että niin tunnistaa aika moni muukin. Yleensäkin kehon takaosan lihaksiin on paljon vaikeampi saada treenissä tuntumaa, esimerkiksi kyykyt menee todella helposti pelkille etureisille jos ei pakaroita ja takareisiä tietoisesti aktivoi.

Ajattelin koota tähän postaukseen muutamia hyviä liikkeitä, jotka vahvistavat takareisiä.
Ja siis saleiltahan kyllä löytyy vaikka kuinka paljon erilaisia takareisilaitteita, mutta tämä postaus sisältää ainoastaan perusvälineillä tehtyjä juttuja. Polven koukistukset laitteessa on jo niin nähty, että välillä on hyvä tehdä jotain muuta 😉

Lantionnosto

DSC_0012

DSC_0013

Mene selinmakuulle ja aseta tanko alavatsan/lantion päälle. Pidä jalat koulussa ja nosta peppu niin korkealle, että jalat ovat polviin asti suorassa linjassa vatsan kanssa. Palaa hallitusti maahan ja toista.
Tää on kyllä niin mun lemppari takareisiä ja pakaroita treenatessa. Tykkään vielä viimeisen toiston kohdalla jättää pepun ylös ja pitää siinä jonkin aikaa. Tuntuma on taattu!

 

Jumppapallolla rullaus

DSC_0016

DSC_0029

Mene selinmakuulle ja aseta jalat jumppapallon päälle. Nosta peppu ylös ja vieritä palloa jaloilla lähemmäs koukistaen polvia. Suorista jalat pitäen pepun edelleen ilmassa mikäli mahdollista. Jatka suoraan seuraavaan toistoon.

 

Bulgariankyykky

DSC_0038

DSC_0040

Aseta toinen jalka esim. tuolille ja astu toisella jalalla iso askel eteen. Kyykkää alas koukistamalla etummaisen jalan polvea. Pidä selkä suorassa ja varmista, ettei polvi mene nilkan yli.

 

Suorin jaloin maastaveto

DSC_0072

DSC_0078

Seiso lantionlevyisessä haarassa polvet hieman koukussa. Kumarru selkä suorana jalkoja koukistamatta eteen ja palaa alkuasentoon. Voi tehdä liikkeen joko tangolla, käsipainoilla tai kahvakuulilla.

 

Yhden jalan maastaveto

DSC_0109

DSC_0106

Suoritetaan samoin kuin suorin jaloin maastaveto, mutta toinen jalka on ilmassa.

 

Eteenpäintaivutus

Kuva: www.terveurheilija.fi

Mä onneton unohdin ottaa tästä liikkeestä kuvan, mutta onneksi googlen kuvahaku on olemassa! Tähän liikkeeseen kannattaa ottaa avuksi kaveri tai esim. lipasto, jonka alle jalat voi tunkea. Eli polviseisonnasta lähdetään nojaamaan niin pitkälle eteen kuin päästään ja palataan takaisin. Muista pitää kroppa tiukkana!

Hyviä takareisitreenejä! 😉

~ Amanda
FitFashion

2 vastausta artikkeliin “Takareisiä vahvistavat liikkeet”

  1. Mun mielestä sun takareidet näyttää ihan hyviltä suhteessa muihin jalkojen lihaksiin. 🙂 Voimatasapainon ja kehon toimivuuden kannalta etureisien kuuluukin olla jonkun verran vahvemmat. Itse kun ei voi polvenkoukistusliikkeitä ja kyykkyjä tehdä, niin suorin jaloin maastaveto on ollut suosiossa. Kun vaan antaa ala-asennossa venyä kunnolla, niin saapi kivasti tuntumaa – siinä voi myös tietoisesti antaa pakaroiden vähän laiskotella. Ja joillakin nyt vaan on pakarat geneettisesti niin hallitsevat, että takareidet näyttää aina vaan alikehittyneiltä, sille ei mitään mahda. Paras vaan hyväksyä se gettobuuti. 😛

    • Kiitos! Jep, muttakun ne isot takareidet näyttää niiiiin kivoilta :D!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta