Colorful food

Heips! Söin yksi päivä aika värikkään lounaan, ja halusin tulla muistuttamaan myös teitä värikkäästä syömisestä. Ennen värikkyyttä painotettiin paljon enemmän, nyt tuntuu, että vihreä on noussut ylitse muiden. Mä itse suosin vihreän lisäksi myös keltaista, punaista, oranssia, sinistä…

Kuvassa tuo oranssi sose on muuten bataattimuusia, mä tykkään välillä perunamuusin sijaan tehdä muusin muista kasviksista, esimerkiksi parsakaalista. Oikeestaan noissa muusikasviksissa vain mielikuvitus on rajana! Mausteillakin saa jo paljon aikaan, kokeilkaa rohkeasti uusia juttuja, huomaan itsekin usein olevani liian varovainen niiiden kanssa. Mä laitoin tohon bataattimuusiin yrttisuolaa, mustapippuria, valkosipulia ja tilkan maitoa. Ja hyvää tuli, varsinkin valkosipulin maku sopi lohen (jota lautasella myöskin oli) kanssa hyvin yhteen, en ollut ennen kokeillut! Ensi kerralla pitää varmaan laittaa valkosipuli suoraan kalaan. Kivoja uusia makuelämyksiä, niin piristävää! 🙂

~ Amanda

Talvi tulee – oletko valmis? 10 vinkkiä helpottamaan elämää.

Kellojen siirtämisen jälkeen havahduin siihen, kuinka pimeä tulee taas niin aikaisin. Olo oli heti jotenkin erilainen; vähän ankea, mutta silti kotoisa.

Oikeestaan oon vähän sitä mieltä, että tämä pimeä vuodenaika on pitkälle asennoitumiskysymys. Tietenkään se ei ole sitä aina, mutta varmasti monen kohdalla asennoitumisesta todellakin on apua! Keskitytkö vellomaan pimeydessä ja itkemään kesän perään, vai sytytätkö kynttilät ja nautit sohvannurkassa kupposen kuumaa katsellen ulkona piiskaavaa sadetta? Mitä jos tänä talvena opeteltaisiin surkuttelun sijasta nauttimaan vuodenajoista, tästä pimeämmästäkin?

idrentoutuminen

 

Mulla on pari vinkkiä, miten elämä on toivottavasti vähän helpompaa tähän pimeään aikaan. Ja siis nää ei ainakaan kaikki ole todellakaan mitään tutkittua tietoa, vaan ihan omia kokemuksia 🙂

  1. Syö terveellisesti, koska hyvä ruoka, parempi mieli. Terveellisellä perusruualla pysyt pirteänä, sokeri ja huono ravinto vain väsyttävät entisestään hetkellisen piristymisen jälkeen. Totta kai välillä saa ja pitääkin herkutella kohtuudella, varsinkin joulun aikaan suklaakonvehdit ovat must juttu! Mutta ei joka päivä eikä liikaa.
  2. Liiku. Veri pääsee kiertämään ja endorfiinipölly jälkeenpäin saa varmasti hymyilemään! 🙂
  3. Rentoudu. Sytytä kynttilöitä ja tunnelmoi pimeitä talvi-iltoja sohvalla hyvää musiikkia kuunnellen.
  4. Nuku hyvin. Pirteänä hyvien yöunien jälkeen kaikki on vaan niin paljon helpompaa!
  5. Vietä aikaa perheen ja ystävien kanssa. Ainakin mulle tämä on aika tärkeä juttu, huomaan heti, jos oon ollut liikaa yksin. Sosiaalisista suhteista saa ihan uudenlaista energiaa, jonka avulla jaksaa taas.
  6. Pukeudu lämpimästi. Varmasti se talvi tuntuu kylmältä jos päällä on pelkät trikoot ja liian ohut takki, jota sitäkin on pakko pitää auki koska kiinni näyttäis liian urpolta. Kunnolla siis vaan toppakuteita päälle ja alle vielä kerroksia, niin johan tarkenee!
  7. Ulkoile. Ja muista kohta 6 😉 Raitis ilma tekee hyvää, ja pakkaslenkin jälkeen on ihanaa päästä kuumaan suihkuun tai saunaan.
  8. Tankkaa aurinkoa D-vitamiinipurkista.
  9. Älä stressaa. Panosta kaiken muun ohella myös rentoutumiseen, mutta tee myös hommat pois alta, ettei lykkääntyneet työt ole syy stressiin.
  10. Ole positiivinen. Viimeinen muttei suinkaan vähäisin juttu! Oikeestaan omalla asenteella on ehkä eniten merkitystä, ja se vaikuttaakin jokaiseen edelläolevaan kohtaan. Jos ootte positiivisin mielin menossa kohti talvea, niin varmasti omaan oloon tulee myös panostettua enemmän.

Mitkä fiilikset? 🙂

~ Amanda