Tavoitteena parempi kestävyyskunto

Kirjoitin vähän aikaa sitten omista tavoitteistani, mutta tässä tulee vielä vähän jatkoa, sillä keksin uuden ison tavoitteen.

Kestävyysliikunta ei oo koskaan ollut mulle se ykkösjuttu, vaan ehkä ennemminkin ”ihan jees” ja joskus ei edes sitä. Mun mielestä se vaan on vähän tylsää puuhaa, vaikkakin tekee kropalle ja myös päälle ihan älyttömän hyvää! Pitkät lenkit on terapeuttisia ja niistä tulee todella hyvä olo. Silti varsinkin lähteminen on usein vaikeaa.

DSC_0011

Tällä hetkellä kestävyysliikunta on jäänyt pois lähes kokonaan, sillä kroppa sanoo aika lahjakkaasti vastaan kaikille iskuille. En oo pariin viikkoon käynyt kävelemässäkään, kun oon ollut sen verran hajalla. Nyt luulen kuitenkin, että oon löytänyt aika hyvän balanssin, miten voin treenata ja pitää kropan ainakin melko tyytyväisenä samaan aikaan. (Kirjoitan siitä lisää myöhemmin, jos luuloni osoittautuvat oikeiksi…).

Ennen loukkaantumista mulla oli todella hyvä tasapaino treenien suhteen, harrastin sekä aerobista että lihaskuntotreeniä salilla. Ja koska oon tällanen terveyden perässä juoksija (:D), haluaisin tehdä näin aina; liikkua mahdollisimman monipuolisesti. Loukkaantumisen jälkeen mun kroppa ei kuitenkaan oo ollut niinkuin ennen, minkä takia jouduin jättämään juoksulenkit pois ja välillä on ollut kausia, jolloin edes kävelylenkit eivät ole onnistuneet. Ja muuten on sitten kiinnostanut turhan epäsäännöllisesti. Kokeilin keväällä ja alkukesästä aloittaa pyöräilyn ja päätin oppia tykkäämään siitä. Oon kuitenkin ihan liian mukavuudenhaluinen tekemään sellasia juttuja, jotka vaan ahdistaa kun ei kertakaikkiaan kiinnosta tarpeeksi, joten sekin jäi. Sitä ennenkin oon päättänyt parantaa kestävyyskuntoa, mutta jotenkin motivaatio aina lopahtaa viimeistään siinä vaiheessa, kun kroppa ei toimikaan enää niinkuin olisin halunnut.

DSC_0014

Mulla on siis mennyt usein kestävyyskunnon parannusprojektit ihan penkin alle, mutta yrittänyttä ei laiteta, vaan haluan kokeilla vielä. Vaikka oon joka viikko tehnyt jotain aerobistakin (paitsi ehkä viime viikolla), niin ajattelin aloittaa vähän iisimmin. Päätin, että puoli tuntia tasaisen tappavaa tahtia riittää, nyt ainakin alkuun edes kerran viikossa ja pikkuhiljaa treenikertojen määrää korottaen. Uintia, soutua, pyöräilyä, kävelyä… Vähän miten kroppa kestää ja mitä tekee mieli tehdä. Täytyis ehkä ottaa tavaksi tehdä joka viikolle oma treeniohjelma. Kun treenit on valmiiksi paperilla, ei niistä tule luistettua niin helposti.

~ Amanda

amandasilver

2 vastausta artikkeliin “Tavoitteena parempi kestävyyskunto”

  1. Moi! Itselläkin on kyllä jäänyt toi kestävyystreeni vähemmälle viime kuukausina, ja olisi kyllä parannuksen paikka.. Rauhallinen aloitus on varmasti hyvä vaihtoehto, ettei into heti lopahda 😀 Tsemppiä treenisyksyyn!
    P.s Vaikutit livenäkin kivalta tyypiltä, kun tänään koulussa jutskailtiin 🙂

    • Niimpä! Mulla oli ainakin viimeksi ton pyöräilyn suhteen vähän turhan isot tavoitetreenimäärät. Hei oli oikeesti tosi kiva jutskata, kiva kun tulit jutteleen 🙂 Kiitos!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta