Kyykky – hyvä tapa kehittää liikkuvuutta

Meillä on crossfitissa tapana käydä läpi päivän treeni niin, että valmentaja kertoo tulevan tunnin sisällön ja me muut ollaan kyykyssä. Kyykky kehittää monipuolisesti liikkuvuutta, ja sitä kautta helpottaa oikean tekniikan säilymistä kyykkäillessä.

Kyykyssä on tärkeää, että selkä on suorassa ja polvet hieman ulospäin varpaiden kanssa samassa linjassa. Rintakehä on auki ja paino kantapäillä.

Toi kuva on vähän huono esimerkki, mun on ilman painoa ihan sairaaaan vaikea päästä oikeaan asentoon, koska liikkuvuus on niin huono. En saa lantiota kunnolla jalkojen väliin, jolloin selkä pyöristyy tai pyllähdän pepulleni. Tanko niskassa asia on kuitenkin eri, koska rauta painaa lantiota sinne minne sen kuuluukin mennä, tasapaino pysyy hyvin ja myös tekniikka pysyy hyvänä. Tykkäänkin kyykkyä venytellessä avata jalkoja kyynärpäillä, jolloin sisäreidet venyy ja lonkat aukee vähän paremmin ja joku päivä tää asento on mulle toivottavasti helpompi. Alla olevasta kuvasta näkyy ehkä paremmin mitä tarkoitan. Eli jos tosta suoristaisin selän, niin paino olis liikaa takana ja olisin selällään tuolla asfaltilla 😀 Tai vaihtoehtoisesti peppu nousisi, eikä liike olis enää niin syvä. Munkin pitää siis tehdä tätä enemmän, enemmän ja enemmän.

Onko muilla samanlaisia liikkuvuusongelmia?

Lapsillehan tääkin asento on paljon luonnollisempi. Me ”aikuiset” tehdään kaikki tällanen tunnetusti aina vähän väärin 😀

~ Amanda

amandasilver

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta