Miksi kannattaa venytellä?

Jatketaan kehonhuoltoaihetta, tällä kertaa vähän venyttelyn hyötyjä. On olemassa erilaisia tapoja venytellä; on pumppaavaa venyttelyä ja eri mittaisia venytyksiä. Ei ole ihan sama mitä niistä tekee, esimerkiksi ennen liikuntasuoritusta ei suositella tekemään kovin pitkiä venytyksiä. Kaikista kuitenkin yleensä hyötyy, kunhan ne tekee oikein.

DSC_0041

  • Venyttely parantaa liikkuvuutta ja liikkuvuudestahan on hyötyä niin treeneissä kuin muussa arjessakin. Mulla itsellä tulee monesti liikkuvuus vastaan treenatessa, esimerkiksi valakyykkyä en saa kovin syvälle tai sitten pyllähdän pepulleni. Onneksi oon saanut sitä jo paremmaksi kun vertaa viime kevääseen, mutta vielä on paljon työtä 🙂
  • Pistää aineenvaihdunnan liikkeelle, jolloin myös kuonat ja sellut saa kyytiä.
  • Loukkaantumisriski pienenee.
  • Rentouttaa kroppaa ja mieltä. Mun mielestä venyttely on todella pitkälle myös pääkopan hoitoa, tekee hyvää olla hetki ihan rauhassa ilman puhelimia, keskittyä itseensä ja elää siinä kuuluisassa hetkessä.
  • Edistää harjoituksista palautumista. Myös loppuverryttely on tärkeä palautumista ajatellen. Lihakset rentoutuvat ja maitohapot pääsee liikkeelle.

Ja jos ei vieläkään kiinnosta, niin kuvitelkaa mitä tapahtuu kun kehoaan ei huolla tarpeeksi. Jos ette tiedä vastausta, tsekatkaa tämä postaus.

~ Amanda

amandasilver

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta