ARVONTA ja kehonhuolto hierontarullan avulla

Sain kuntokaupalta kehonhuoltohaasteen kunniaksi testiin hierontarullan. Hierontarulla on loistava apu kropan jumeihin, sillä oikein käytettynä se avaa tehokkaasti lihaksia. Tämä rulla jonka sain testiin, on mun mielestä aika monipuolinen, sillä se ei ole liian kova eikä pehmeä. Lihakset saavat siis kunnolla hierontaa, mutta kovemmissa rullissa mulla on ollut yleensä ongelmana se, ettei arimpia lihaksia pysty niillä rullailemaan koska yksinkertaisesti sattuu ihan liikaa. Rullailun kuuluu tuntua, mutta lihas on pystyttävä rentouttamaan, joten turhan rajusti sitä ei kannata tehdä.

Tällä hierontarullalla pystyy hyvin käydä koko kropan läpi päästä varpaisiin. Jopa selän hierominen onnistuu, sillä rulla antaa kuitenkin sen verran hyvän periksi, eikä paina ikävästi selkärankaa. Ja silti se on riittävän jämpti. Kätevää! Ainoana miinuksena sanoisin takareisien ja pakaroiden hieromisen, sillä ainakin mulla ne kestää aika kovaakin runnomista, mutta näidenkin lihasten hieromista saa tehostettua parilla pikkujutulla.

Käyn nyt läpi rullailun perusjuttuja ja annan muutaman vinkin, joilla saatte lihakset vähän tehokkaammin vetreiksi.

DSC_0009

Pohkeita tykkään käydä läpi niin, että rullailen pohkeita ensin normaalisti ja sen jälkeen etsin kipeimmän kohdan, pysäytän siihen ja laitan vielä toisen jalan kuvan mukaisesti painoksi tehostamaan. Tästä lähden ojentamaan ja koukistamaan nilkkaa vuorotellen n. 10 kertaa. Ja sama juttu toiselle pohkeelle.
Älä unohda hieroa penikoita!

DSC_0013

Mainitsin jo toissa aiemmin, että pakaroihin mun on vaikeampi saada tuntumaa. Tai oli, kunnes mua valaistiin neuvomalla laittamaan jalat kuvassa olevaan asentoon. Ja kyllä alkaa muuten tuntumaan paremmin! Pakaroissakin kannattaa kiinnittää huomiota siihen, ettei hinkkaa vain yhtä kohtaa, vaan kallistuu myös vähän enemmän sivuttain, jolloin pakaroiden sivuosatkin(?) saavat osansa hieronnasta.

DSC_0015

Takareisien rullauksessa kannattaa olla tarkkana siitä, että lihas pysyy rentona. Kokeile pitää peppu maassa. Tällöin kannattaa kuitenkin laittaa toinen jalka painoksi rullattavan jalan päälle. Rullailusta on enemmän hyötyä, kun lihas on aivan rento.

DSC_0018

Reiden ulkosyrjät on myös helppo rullailla. Ainakin mulla on vaikeuksia saada venytyksiä tuntumaan reiden ulkosyrjällä, joten rullailu on hyvä tapa saada myös nuo lihakset huoltoon. Rullan voi myös pysäyttää kipeisiin kohtiin ja pitää siinä hetken, niin ulkoreisissä kuin muissakin lihaksissa.

DSC_0022

Tämä rulla on täydellinen selän hierontaan. Onko täällä muita, kenellä on yläselän lihakset jatkuvasti jumissa? Voin kertoa teille, että rullailu tuntuu niiiiiiin ihanalta!

DSC_0023

Etureisiä rullaillessa jämähtää helposti rullaamaan vain yhtä kohtaa, mutta kannattaa rullailla kunnolla koko lihaksen pituudelta polven yläpuolelta lonkankoukistajaan asti.

DSC_0031

Tämä liike tuntuu ihanasti siivissä. Tässä samassa asennossa on helppo käydä läpi myös käsien ojentajalihakset.

Tänään onkin viimeinen syyskuuta, joka meinaakin kehonhuoltohaasteen loppumista. Itse palkitsen itseni huomenna menemällä hierojalle, mutta en jätä teitäkään ihan tyhjin käsin 😉 Joku onnekas saa nimittäin samanlaisen putkirullan kuin kuvissa. Arvontaan voi osallistua jättämällä palautetta kehonhuoltohaasteesta ja kertomalla, olisko tällaset samankaltaiset teemakuukaudet/haasteet jatkossakin kivoja. Osallistuuko näihin edes kukaan? 😀

Osallistumisaikaa on 7.10.2015 asti. Muistakaa kirjoittaa sähköpostiosoitteenne siihen varattuun kenttään!

*Yhteistyössä kuntokauppa.fi.

~ Amanda

Liikuntaneuvojan koulupäivät kuvina

Huh, viikonloppu on ollut täynnä tekemistä, ja hyvä niin. Oon nähnyt kavereita oikeen kunnolla ja nyt on kyllä todella paljon energiaa aloittaa uusi viikko 🙂

Meidän piti viime viikolla tehdä työ omasta oppimisesta 3 viikon liikunnanohjausjakson ajalta. Mä toteutin ton työn kuvina, ja ajattelin laittaa kuvat myös tänne. Kuvat kertoo aika paljon siitä, millasta on opiskella tätä alaa. Toki en voi sanoa olevani mikään koulupäivien kulun asiantuntija muutaman viikon perusteella, mutta kyllä tässä jonkunlaisen kuvan on jo saanut mitä liikuntaneuvojaksi opiskelu on.

IMG-20150923-WA0017

Ylläoleva kuva on lasten yleisurheilukarnevaaleista. Käytiin ennen tapahtumaa muutaman kerran kaikenlaisia leikkejä ja vähän yleisurheilulajien tekniikoita läpi pienissä ryhmissä vanhempien opiskelijoiden kanssa.

IMG-20150922-WA0024

Järkättiin myös päiväkotilaisille tapahtuma, jossa meillä oli erilaisa pisteitä. Niissä leikittiin, temppuiltiin ja suoritettiin ratoja. Lasten ohjaus ei kyllä oo silleen mun juttu, vaikka oonkin tottunut olemaan lasten kanssa. On se silti ihan kivaa, ja yleensä koululaiset on paljon pahempia ohjata. Näin pienet tottelee vielä aika hyvin, mutta koululaiset osaa jo pistää aika taitavasti hanttiin jos ei nappaa.

Vanhusmuistiinpanot

Nää kuvat tuleekin hyvässä järjestyksessä, koska yleensä aamupäivällä käydään noita käytännön juttuja ja iltapäivällä istutaan koulun penkillä. Muistiinpanojakin on tullut kirjoteltua muutama sivu, mutta aika vähän käydään mitään tällasta mitä näissä musitiinpanoissa. Yleensä käydään jotain juttuja, jotka tuntuu jopa vähän turhilta tai suunnitellaan tulevia ohjauksia/tapahtumia. Ei mitään kovin rankkaa kuitenkaan siis 😀

Tuntisuunnitelma

Oon oppinut jotenkuten tekemään tuntisuunnitelman! 😀 Niitä ollaan tehnty jonkin verran ja toteutettu myös käytännössä.

Käsilläseisonta

Ja käsilläseisontaa… 🙂 Tätä oon tehnyt eniten iltaisin kouluajan ulkopuolella, mutta meillä on aamuisin kymppiklubit, joista voi valita kehonhuollon, -hallinnan, kuntosalin, palloilun tai kestävyysliikunnan. Käsilläseisontaakin pääsee siis treenaamaan tonne kehonhallintaan jos haluaa.

Sellasta oon touhuillut viimiset kolme viikkoa 🙂 Ensi viikolla alkaa liikuntaneuvonta.

~ Amanda