Miten oppia leuanveto?

Sain kuntokaupalta testiin kuvissa näkyvän leuanvetotangon. Leuanveto on todella tehokas liike, joka kuormittaa montaa eri lihasta. Leuanvetoon tarvitaan voimaa ja tekniikkaa, ja se on etenkin monille naisille hankala, muttei mikään mahdottomuus oppia. Kärsivällisyys ja kova työ palkitaan kyllä, hyödynnä nämä vinkit ja saa ensimmäinen leukasi!

1. Ennenkuin aloitat, käy läpi oikea tekniikka. Ainakin mulle helpointa on vetää leuat vastaotteella, eli sormenpäät osoittaen itseeni päin. Leveyksiä kannattaa kokeilla erilaisia ja katsoa mikä sopii itselle parhaiten, mutta hieman hartioita leveämpi ote on hyvä.
Leuanvedossa myös selkä tekee töitä. Kun vedät itseäsi ylös, purista lapaluita yhteen. Pidä rinta ylhäällä ja olkapäät takana koko liikkeen ajan. Vedä leukasi tangon yli, älä kuitenkaan kurkota leualla tankoa, vaan pidä pää suorassa. Tee koko liike hallitusti.

2. Voit aloittaa harjoittelun roikkumalla tangosta 10-20 sekuntia tai niin kauan kuin pystyt. Kun tämä käy turhan helpoksi, nouse tuolin avulla leuanvetotangon korkeudelle ja roiku tangossa kädet koukussa niin, että leuka on tangon yläpuolella.

3. Nouse jälleen tuolin avulla leuka tangon yläpuolelle ja laskeudu mahdollisimman hitaasti alas asti. Tee näitä 1-5 kuntotasosi mukaan, palauttele hetki ja aloita seuraava sarja.

4. Ota avuksesi vastuskuminauha. Kiinnitä se tankoon, ota tangosta tukeva ote ja astu jalalla kuminauhalle. Vedä itsesi rauhallisesti ylös ja alas. Kun tämä on jo helpompaa, pujota jalkaterän sijasta polvi kuminauhaan, jolloin kuminauhan teho pienenee. Aloita vahvemmalla kuminauhalla ja vaihda pikkuhiljaa kevyempään ja kevyempään kuminauhaan.
Jos sulla ei ole kummaria käytössä, pyydä joku auttamaan nostamalla jaloista ylöspäin.
Voit tehdä esimerkiksi 2-4 kertaa maksimimäärän toistoja.

5. Jos saliltasi löytyy leuanvetolaite, hyödynnä sitä! Sillä saa kevennettyä omaa painoa reilusti ja vähennettyä kehityksen mukaan.

6. Kun leuka menee jo melkein, voit yrittää ottaa hieman vauhtia heijaamalla tai vetää itsesi niin ylös kuin pääset.

CSC_0074

Älä treenaa leukojakaan liikaa, sittä lihas kasvaa levossa ja näistäkin treeneistä pitää ehtiä palautua, jotta tuloksiakin syntyy nopeammin.
Vahvista yläkroppaa leuanvetoharjoitteiden lisäksi perus lihaskuntotreeneillä.

Ps. Käykäähän osallistumassa TÄÄLLÄ arvontaan, jossa voit voittaa leuanvetotangon.

*Yhteistyössä kuntokauppa.fi.

~ Amanda

amandasilver

2 vastausta artikkeliin “Miten oppia leuanveto?”

  1. vähä korjauksia >_<

    "Naisille" vaikea…
    Vaikea vain kun on koko ikä opetettu väärin pennusta asti sukupuolesta riippumatta.

    "Selkä osallistuu myös"
    Leveä selkälihas on SE lihas jolla liike nimenomaan tehdään.

    "Suositellaan heijaamaan"
    Älä hitossa lähde tälle linjalle koska silloin pettää tekniikka ja huijaat itseäsi menemällä 'helppoa' reittiä estäen edistymisen.

    • Jep, siksi se onkin vaikea. Ja erityisen vaikea naisille, koska voimaa ei löydy samanlailla kuin miehiltä. En taida tietää yhtäkään miestä kuka ei saisi yhtään leukaa, mutta naisia tiedän senkin edestä. Tämä kertoo jo jotain 🙂

      Etenkin vastaotteella tehtäessä suuressa osassa on myös mm. hauikset, leukoja ei tehdä pelkästään selällä. Käsien lihakset osallistuvat myös. Tosin myötäotteella homma menee jälleen hieman enemmän selälle, mutta väkisinkin ne kädetkin tekee siellä töitä.

      Jos leukoja ei saa vielä ollenkaan, kippaus helpottaa hommaa ja sitä voi harrastaa kunhan sen osaa. Meillä treeneissä monesti tehdään leukoja kippaamalla, jos toistoja on monta. Totta kai tiukkaa leukaa kannattaa harjoitella tiukkana, mutta kippaustakin voi välillä tehdä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta