Jalkalihakset tutisemaan vaikka kauppareissun yhteydessä

Viime viikolla halusin yhdistää aamuisen kauppareissun ja jalkatreenin. Ennen pitkää automatkaa on kiva saada hiki pintaan ja jalat veteliksi, joten nousin aikaisin ja lähdin askelkyykäten kauppaan. Matkaa sinne on juuri sopivasti 1km, eli reissun pituudeksi tuli yhteensä oikein sopiva 2km ja kestoksi hyvät 45min. Sykkeet kohosi aika mukavasti ja jalat olivat aika hapokkaan vetelät tämän jälkeen. Ja se, mikä mulle tuottaa suurta iloa on, että lihaksissa tuntui vielä seuraavat pari päivää. Peukku sille!

DSC_0077

En keksinyt treeniä etukäteen ja menin vähän fiiliksen mukaan, joten mitään täysin valmista treeniä mulla ei ole. Toteutin treenin kuitenkin suunnilleen niin, että kävelin ensin normaalisti vähän aikaa (ehkä säälittävät 200m, pitemminkin voi kävellä), jonka jälkeen askelkyykkäsin yhden katulampun välin ja kävelin yhden. Sarjoja tuli yhteensä varmaan 5-6. Näiden jälkeen vaihdoin liikettä. Jokaisen katulampun kohdalla kyykyyn, hyppy ylös, sumokyykkyyn, hyppy ylös, kyykkyyn, hyppy ylös jne. yhteensä 20 toistoa. Näitä joku kolme sarjaa. Siitä jatkoin taas askelkyykyillä kauppaan asti, varmaan vielä 4 sarjaa kerkesin tehdä. Tuli siinä yksi ylämäkikin kyykättyä, huh.
Kotimatkalla askelkyykkäsin aina joka toisen katulampun välin, koska matkat olivat kohtuullisia. Jossain välissä tein myös muutamat kyykyt paikoillani.

Jos tämän treenin haluaa tehdä vaikkapa omassa pihassa, voi sen tehdä näin:

Askelkyykky(kävely) 6×30
Kyykkyyn-ylöshyppy vuorotellen kapeaan ja leveään kyykkyyn 3×20
Askelkyykky(kävely) 5×30
Kyykky 1×10
Askelkyykky(kävely) 6×30

Sarjojen välissä rauhallista kävelyä tai 30sek tauko.

Toistoja tulee niin paljon, että on erinomaisen tärkeää huolehtia oikeasta tekniikasta. Ottakaa tarpeeksi isoja askelia ja kyykätkää alas niin, ettei polvi ylitä nilkkaa. Selkä pysyy suorana.

~ Amanda

 

amandasilver

2 vastausta artikkeliin “Jalkalihakset tutisemaan vaikka kauppareissun yhteydessä”

  1. Ite en oo koskaan ollut sen suuremmin tasavauhtisten lenkkien fani, joten lenkki-into on noussut aikalailla mun tajutessa, että varsinkin täällä landella lenkkeihin on helppo sekoittaa juuri askelkyykkyvarioita, kyykkyhyppyjä, loikkia ja vaikka mitä.
    Ainut vaan, että jalkatreenien tiheys kevyesti tuo haastetta sopivien päivien löytymiseen, ettei haittais suuremmin toinen toistaan, ja että koivet ehtiin palautuakkin joskus 😀

    • Mä en ollut aiemmin tätä kyllä kokeillut, mutta niin hyvin sai jalat hapoille, että taidan tehdä näitä useammin. 🙂 Niin joo, varsinkin jos jalkoja treenaa salilla useammin kuin kerran viikkoon niin voi olla vähän haastavaa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta