10 vinkkiä kohtuulliseen herkutteluun

Mä oon nyt ihan uppoutunut tähän herkkuaiheeseen. Se, miksi höpisen aiheesta niin paljon on, että koen voivani henkisesti ja fyysisesti ehkä sata kertaa paremmin kun syön siististi. On vaan niin paljon nautinnollisempaa silloin tällöin nauttia helteellä kioskista ostettu jäätelö, kun mättää joka toisella kourallisella suuhun sipsiä ja suklaata ja kärsiä sen jälkeen huonosta olosta.

#eat #cake #birthday
Kuva: Pinterest

 

Oon viimeaikoina panostanut herkutteluun, tai siis sen vähäisyyteen. Syön herkkuja niin harvoin kuin mahdollista, mutta tällä viikolla harvoin on tarkoittanut hyvin usein. Parin päivän reissu Tallinnaan sekä juhannus. Nooh, onneksi kokonaisuus ratkaisee 🙂 Ja siis todellakin herkkuja saa syödä, mutta kolme kertaa viikossa on mulle vaan aika paljon. Varsinkin, kun vielä opettelen sitä kohtuutta… Herkut kuuluvat terveelliseen ruokavalioon, kunhan niitä syö maltillisesti.

Mikä on teidän mielestänne kohtuullinen määrä herkkuja? Mä puhun kohtuudesta silloin, kun herkkujen syönti pysyy nautinnollisena sekä henkisesti että fyysisesti. Huono olo ei saa tulla mahaan eikä pääkoppaan! Morkkis onkin suurin syy siihen, miksi haluan kohtuutta opetella. Kaukana on ne ajat kun kesällä pystyi joka päivä syömään jäätelön ihanana jäätelönä eikä annoksena turhia kaloreita. Siihen on kuitenkin tarkoitus pyrkiä takaisin, niin lähelle kuin vain pääsee.

DSC_7116 (2)

Mutta ne vinkit! Täydentäkää listaa kommenttiboksissa jos jotain uutta tulee mieleen.

  • Katso heti maanantaina tai jo sunnuntaina tulevaa viikkoa ja päätä sieltä esimerkiksi 1-2 päivää, jolloin saat herkutella. Toki voit mennä myös fiiliksen mukaan, mutta herkuttele silloinkin 1-2 kertaa viikon aikana ja huomioi kalenteri ja sen sisältämät mahdolliset juhlat yms.
  • Päätä etukäteen, kuinka paljon syöt. Älä ota lisää, vaan lappaa heti lautaselle kaikki mitä aiot syödä. Ennen herkuttelua on helpompi miettiä järkevästi, minkä verran on ok. Näin myös tiedät minkä verran syöt, eikä suuhun eksy vähän sieltä, tuolta ja jostain.
  • Älä osta herkkuja kaappeihin lojumaan.
  • Vältä isoja pakkauksia, pienestä pussista karkkia ei syötävää riitä loputtomiin.
  • Syö hitaasti nautiskellen. Näin et yksinkertaisesti ehdi vetää niin paljoa.
  • Huolehdi myös herkkupäivänä, että syöt säännöllisesti ja vasta sitten, kun on pieni nälkä.
  • Herkuttele terveellisemmin. Osta esimerkiksi jogurttikuorrutteisia pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä, hyvänmakuinen proteiini-/välipalapatukka tai hedelmiä.
  • Älä herkuttele yksin. Totta kai joskus on kiva tehdä niinkin, mutta porukassa ei ehkä kehtaa syödä niin paljoa.
  • Panosta herkkuihin. Älä syö mitään ”no on tää nyt ihan ok, pääasia että sisältää sokeria” -juttuja, vaan nauti oikeasti siitä mitä syöt.
  • Ota herkkupäivät treenipäiviksi. Kun aamun aloittaa hikoillen, ei hyvää fiilistä halua pilata sokeriövereillä. Jos taas iltatreeni on enemmän sun juttu, et voi ahtaa itseäsi kovin täyteen, tai treeneissä vatsalaukun tyhjentyminen epämukavalla tavalla voi olla todennäköistä. Ainakin siis jos treeni on yhtään kävelyä raskaampaa.

Ja hei, haluan korostaa sitä, että jos jokapäiväinen pullakahvi muuten terveellisen ruokavalion ohella on sun juttu ja sopii sulle, niin tee se, mutta nauttien 🙂 Ihanaa jos joku pystyy näin tehdä, silloin suhde ruokaan on varmasti hyvin lähellä normaalia!

Ihanaa juhannusta, nauttikaa! 🙂

~ Amanda

amandasilver

4 vastausta artikkeliin “10 vinkkiä kohtuulliseen herkutteluun”

  1. Mun herkuttelu kohtuudella tarkoittaa juurikin sitä 2-3 kertaa viikossa, jolloin syön jäätelöä tai jotain muuta herkkua. Viime viikolla esimeriksi söin maanantain vähän puolukkakinuski-juustokakkua töissä ja sitten viikonloppuna taisin syödä pari kertaa jäätelöä ihan normaalin (100g?) annoksen pakettijäätelöstä! 🙂 Tällä viikolla oon syönyt kaverin luona pienen palan mutakakkua ja jäätelöä ja viikonloppuna aion herkutella taaskin juuri sillä jäätelöllä.. 😀 Talvella en koskaan syö jäätelöä koska on niiiin kylmä 😀 Siks syön sitä kesällä 😉 Vaikka nyt ei kyllä oo lämmin mut jotenki se kuuluu kesäaikaan.. 😀 Talvella ehkä enemmän tekee mieli jotain suklaapatukkaa tai karkkia. 🙂 Toivoisin että kaikki pystyis herkuttelemaan kohtuudella ja silleen että siitä tulis hyvä olo! Vaikka on musta silti joskus kiva vetää herkkuöverit jollain tasolla.. 😀 Tai ei ehkä övereitä, mut silleen ettei tarvi yhtään miettiä mitä syö esim. joulun aikaan tai jollain lomalla. 🙂 En mieti sillon paljoa. Koska kokonaisuus ratkaisee, sen oon oppinut! 😉 Viikossa tai parissa ei suuria muutoksia voi tapahtua jos sen jälkeen jatkaa normaalilla ruokavaliolla!!! :DD Vaihtelun vuoksikin on hyvä pitää jotain erilaisia vapaampia viikkoja vuodessa mielestäni. 😉

    • Kuulostaa hyvältä! 🙂 Niimpä, kunhan yleensä syä kohtuudella niin joskus on kivaa syödä vaan aaaivan mitä sattuu eikä miettiä yhtään. Joulu on just sellanen, voi vaan avata suklaarasiaa suklaarasian perään 😉
      Jäätelö kuuluu kyllä kesään, vaikken ookkaan mikään jäätelönsyöjä. Kesäsinkin ostan silti mieluummin vaikka irtokarkkeja, heikkous mikä heikkous… 😀 Mutta totta kai jäätelölläkin tulee herkuteltua, ainakin lämpimillä ilmoilla.

  2. Nää postaukset on mun lemppareita, osaat antaa hyviä vinkkejä 🙂 Ite en tosiaa kehtaa ahnehtia herkkuja porukassa sillee ku yksin telkkarin ääressä 😀 Mä uskon ja toivon, että löydän kohtuuden. Välillä haluan löytää sen, välillä en jaksa edes miettiä.. Mutta hyvä postaus !:)

    • Kiitos! 🙂 Niimpä, välillä on kyllä kivaa vaan olla miettimättä. Ja eiköhän sen kohtuudenkin opi, kunhan vaan jaksaa yrittää. Tsemppiä! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta