Vatsaystävällinen ruokavalio

Kiitos kaikille kommenteista tähän postaukseen! Ihanaa huomata, etten ole yksin, vaikka totta kai on inhottavaa, että niin moni kärsii vatsaoireista 🙁 Sain teiltä paljon hyviä vinkkejä, jotka rauhoittavat ärtynyttä suolistoa.

DSC_0923

Olen nyt suunnitellut itselleni ruokavalion, jota aion testata. Aion karsia niitä juttuja mitkä oon havainnut huonoksi ja lisätä niitä, jotka parantaa mun oloa. Ja tässä listassa on nyt vaan sellasia juttuja, joita tulee edes välillä nautittua. Eli vaikkapa kahvi voi olla mahalle aika paha, mutta koska en sitä juo, niin en nyt tollasia laita tähän listaan. Menee pää vaan sekasin 😀

DSC_0046

Nämä pois:
– Punainen liha
– Ruis
– Vehnä
– Pasta
– Raaka porkkana (nyyh)
– Kivelliset hedelmät
– Proteiinipatukat ja muut kovin keinotekoiset/prosessoidut jutut
– Kuivatut hedelmät
– Sipuli ja valkosipuli
– Cashew-, pistaasi- ja maapähkinät
– Laktoosi
– Palkokasvit (pavut, herneet)
– Hiilihapolliset juomat (tosin näitä tulee vedettyä muutenkin todella harvoin)
– Kaali

DSC_0060

Näitä lisää/tillalle:
– Riisikakut ja kauraleipä
– Kaurapuuro
– Laktoosittomat tuotteet
– Ylipäätään puhdas ruoka on mun vatsalle parasta 🙂

Purkan jauhaminenkin pitäis varmaan jättää, mutta koska xylitolpastillitkin on vähän huono vaihtoehto, niin mitä mä sit syön. En mä jaksa hampaita viittä kertaa päivässä pestä, mutta mun mielestä on aina niin kiva saada suu raikkaaksi aterioiden jälkeen.

Ainiin, ja ihan ehdoton en aio olla. Ainakin vappuna simaa ja munkkia on pakko saada 😉

Ihanaa lauantaita! <3

~ Amanda

amandasilver

14 vastausta artikkeliin “Vatsaystävällinen ruokavalio”

  1. Foodmapilta näyttää kovasti.. Se on hassu juttu, että siihen olin ite päätyny, ennenku nimen kuulin. Kyllä sitä vaan huomaa, mikä sopii itelleen ja mikä ei. Tosin 100 % tarkka en todellakaan ole. Sipulia, herneitä, kaaleja, ksylitolia, sitä ihanaa porkkanaa ja OMENAA (jätin pois jo yläasteikäsenä yli 10v sitten, ku mistään tälläsistä ei vielä edes puhuttu :D) en siedä ollenkaan, mutta viljat menee maltillisissa määrin.. Jos joka päivä alkaa pastaa lappaamaan, ni kyllä huomaa 😀

    Menisko fluoritabletit, jos jotain pitää ehdottomasti saada?

    • Oho, aika hyvin oot osannut itse löytää ärtyneelle suolelle hyvät ruuat, me muut kun saadaan ne äkkiä googlettamalla ”ilmaiseksi” 😀
      Pitää kokeilla, tosin musta tuntuu, että noi on aika samantapaisia xylitolpastillejen kanssa. Onneksi toi purkka ei nyt oo ihan pahimmasta päästä, en paisu siitä ilmapalloksi. 😀 Ainakaan jos ei liian kauaa jauha.

  2. Täällä on kans yks vatsavammanen, jolla on erittäin herkkä, ärtynyt suoli ja vieläpä laiska sellainen..;) Hyvä yhdistelmä.
    Vatsavaivat on siis tuttuahuttua, ja ruokavaliota onkin muutettu. Lihaa ja kauraa mä voin kyllä syödä. Pastaakin harvakseltaan. Kasviksia en syö raakana oikeestaan muuta ku smoothiessa. Siinä se juotava muoto muuttaa niitä sellasiks, et mun vatsa ei oireile, nii ja tomaattia ja porkkanaa voin syödä. Hedelmistä menee banaani, kiivi ja sitrushedelmät.
    Salaatti ruokana on mun vatsan kauhistus, samoin ku omenat ja kaikki kaalit. Kurkku, vesimeloni ja paprika taas närästää.. Sipulia voin syödä kypsennettynä. Leipänä on nykyään vaan 100% kauraleipä, koska hapankorppu ja näkkärikään ei sovi. Paistettu kananmuna tekee pahaa, ja kaikki muut maitotuotteet (myös laktoosittomat) on pannassa, kovia juustoja lukuunottamatta. Oon kärsiny vatsakivuista ja ongelmista jo reilusti yli kymmenen vuotta, joten en ton syömisen kaa kuitenkaan oo mitenkään nipottaja, esim. kylässä. Siihen kipuun jne. on jo kuitenkii niin tottunu, et välillä on pakko vaan syödä, mitä mieli tekee..;) Aina se ei vaan oo perunaa ja kastiketta.;D

    • Voi ei, inhottavaa 🙁 Hirveesti on kyllä noita ruoka-aineita, joita pitää välttää. Mutta onneks ärtynyt suoli ei ole vaarallinen, joten lipsuminen ei sinänsä haittaa 😉
      Mäkin oon kyllä aina kärsinyt niistä enemmän tai vähemmän, en muista aikaa, jolloin mun maha olis ollut normaali.

  3. Täällä myös yksi ärtyneen suolen omaava liikkuja. Minun kohdallani tuo purkka ja xylitoli on yksi kaikkein pahimmista aiheuttajista. Se on jännä miten toisilla kestää toista ja toisella toista. Sen lisäksi ongelmat ovat vielä vaihtelevaa sorttia, eli joskus ei voi syödä juuri mitään ilman vatsakipuja ja raskausmahaa ja toisinaan sitten taas on tosi litteä vatsa eikä mitään ongelmia.

    Kaikkein parasta on pilkkuakin tarkempi ja tuttu ruokarytmi ja tutut ruuat (toisinsanoen omat eväät). Joskus kokeilen sieniä ja kikherneitä ruuassa tylsyyttäni ja kuvitellessani että tämähän menee hyvin. Mutta kyllä se sitten illalla tuntuu. Mulla se lohturuoka ei ole peruna ja kastike kuten yllä, se on jauhelihabolognese ja makarooni ja vihannekset. Onneksi mausteita on erilaisia 😀 Ja sellainen täysi ehdottomuus ei tietystikään toimi kun ei kuitenkaan ole kyse allergiasta. Toki jos on joku ruoka-aine, jonka reaktio on jo lähellä allergiaa, niin toki se pitää unohtaa. Muuten sellainen kohtuus juurikin jossain pullassa on ok, kunhan vain tuo ateriarytmi ja muu kuvio on kunnossa. Herkkuina erilaiset smoothiet ja hedelmä/marjasose hässäkät ovat kyllä ehdottoman hyvä vaihtoehto ainakin itselle. Helposti sulavaa ja täyttävää ruokaa.

    Jos kehittelet ruokavalion ympärille jotain reseptiikkaa tai ruokaideoita, laitathan postausta! Meitä on monta.

    • Niimpä! Joo toi ruokarytmi on kyllä todella tärkeä! Mun pitää esimerkiksi huolehtia siitä, etten päästä itseäni liian nälkäiseksi. Sen jälkeen kun yhtäkkiä syön, mun maha on kipeä ja turvonnut. Toki riippuu siitäkin mitä syön.
      Toi on kyllä niin hyvä puoli, ettei haittaa jos vähän lipsuu. Ei tarvitse joka paikassa kuskailla omia eväitä eikä elämä/ruokailu muutenkaan ole niin rajoittunutta.
      Joo, laitan ehdottomasti, jos saan jotain hyviä ruokia aikaiseksi! 🙂

  4. Kannattaa kokeilla kasviksia kypsennettyinä. Olen körsinyt ärtyneestä suolistosta jo vuosia ja edelleen tuoreet vihannekset ei sula ja saa vatsan kipuilemaan, oon siirtyny täysin kypsennettyihin rehuihin ja vatsa tykkää! Ruis on yksi pahin, vaihdoin sen kokonaan kauraleipiin ja muihin vaaleisiin leipiin, samoin pastassa syön pelkkää kaurapastaa. Toki kannattaa selvittää lääkärilläkin että johtuuhan vatsavaivat tosiaan ibs:stä, tsemppiä!

    • Kiitos! Mä oikeestaan syön todella paljon kypsennettyjä kasviksia, ja esimerkiksi juuri tuo porkkana on aika huono vaihtoehto raakana. Mutta mun maha kestää ihan kivasti myös perus salaattia, kurkkua, tomaattia paprikaa jne raakana.
      Oi, munkin pitäis varmaan kokeilla tota kaurapastaa!
      Jep, ravasin lääkärillä tuolloin reilu vuosi sitten, kun maha oli ihan todella pahana. Mistään näytteistä ei löytynyt mitään. Lääkäri sanoi, että ainakin jos visiblin (kuituvalmiste) auttaa, niin luultavasti ainakin tuolloin kyse on ärtyneestä suolesta. Ja sehän auttoi 🙂

  5. Loistava ja hyödyllinen postaus taas kerran 🙂

    Mitä kauraleipää käytätte? Voisin itsekin koittaa vaihtaa ruisleivän kauraleipään, kun tuntuu, että maidottomuus ei ole vatsavaivoihin auttanut. Toiseksi epäilen myös heraprotskua (onko kellään tiedossa herkkävatsaiselle sopivaa/laktoositonta) ja pahettani fastin prodepuddingia 🙁

    • Kiitos! 🙂 Käviskö heraprotskun sijaan riisiproteiini? Mä syön tosiaan välillä kauraleipää, Vaasan Kaurasydämiä. Noi kyllä sisältää vehnägluteenia ja pienen määrän ruista, sillä ne leivotaan alustalla, jolla on ruisjauhoja. Mutta ruisjauhon määrä ei ymmärtääkseni ole kovin suuri, joten kannattaa kokeilla noita!

    • Mä syön Primulan Kaura 100-nimistä leipää. Saa ainakin pääkaupunkiseudulla melkein joka kaupasta. Ja on maistuvaa. Ei uskois, et on vaan kaurasta tehty.
      Riisiproteiini sopii useimmille herkkävatsaisille, mut mulla vatsa meni aivan jumiin siitä. Ja se makukin on hirvee, totaalisen kauhee, vaikka siitä sanotaan, et on muka mauton, ni pyhpah, ei oo. Hamppuproteiinia käytän ite smoothieissa lisänä, koska siinä on kuituakin lisänä samassa ja maku on helppo peittää…

    • Ei vitsi kuulostaa hyvältä! Joskus vois myös itse tehdä kauraleipää, löysin itseasiassa The Good Morning -blogista hyvännäköisen kaurapuuroleivän ohjeen.

    • Voi harmi 🙁 Kiitos haasteesta! 🙂 Julkaisen sen täällä pian.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta