Ateriapostaussarja: lounas/päivällinen

Jatketaan ateriapostaussarjaa, tällä kertaa tarkastelun alla on päivän suuret ateriat; lounas ja päivällinen.

Joskus tuntuu, että lämpimät ruuat pyörivät aina sitä samaa vanhaa kaavaa; kanaa/kalaa/jauhelihaa, riisiä ja kasviksia. Tämä johtuu usein mun laiskuudesta, mutta nyt tän projektin aikana tolla tavalla on myös helpompi katsoa, ettei tule syötyä liikaa. Oon kuitenkin yrittänyt vähän petrailla ja tehdä jotain muutakin joskus. Ei noissa ruuissa ole mitään vikaa, mutta vaihtelu virkistää.

Tähän oon nyt koonnut mahdollisimman paljon erilaisia juttuja, jotta tekin saisitte jotain inspiraatiota omaan kokkailuunne. Oikeestaan tässä taitaa olla melkein kaikki ateriakuvat jotka löysin, jotta saisitte mahdollisimman realistisen kuvan siitä mitä syön. Tosin en yleensä kuvaa niitä kaikkein epäterveellisimpiä aterioita, mutta ei niitä kyllä muutenkaan ihan hirveesti tuu syötyä. Epäterveelliset jutut tulee yleensä vedettyä makeina herkkuina, ei esim. rasvaisena ruokana.

En ala kirjoittelemaan näiden kaikkien reseptejä, linkkaan vain niiden ruokien reseptit, jotka on täällä blogissa jo. Kysykää siis jos joku kiinnostaa niin laittelen ne sitten (jos muistan vielä millä reseptillä tein mitkäkin :D)!
Ja taas vasemmalta oikealle, ylhäältä alas noi numerot.

PicMonkey Collage lounaat ja päivälliset

1. Tortillat jauhelihatäytteellä.
2. Kanasalaatti bloilerin jauhelihasta (täällä lisää salaattireseptejä).
3. Kanakasvissosekeitto.
4. Munakasrulla.
5. Lohikeitto.
6. Tuunattu siskonmakkarakeitto, normikeittoa jatkettu tomaattimurskalla ja pavuilla.
7. Pastaa ja jauhelihakastiketta.
8. Kanawokki.
9. Salaattia, uunijuureksia ja jauhelihapihvejä.

PicMonkey Collage lunch and dinner

1. Salaattia, kvinoaa, tomaattikastiketta.
2. Uunijuureksia, kanaa, pastaa.
3. Salaattia, raejuustoa, spagettia, sienikastiketta.
4. Riisiä, jauhelihaa, kasviksia.
5. Kookoskanakeittoa.
6. Salaattia, jauhelihaa, kermaviilikastiketta, kauranäkkäriä.
7. Pitsaa kukkakaalipohjalla.
8. Porkkanaraastetta, salaattia, kukkakaalia, puolukoita, kaalilaatikkoa.
9. Kvinoasalaatti ja lohta.

PicMonkey Collage lämmin ruoka

1. Salaattia, jauhelihaa, täysjyvämakaronia.
2. Grilliruokaa: kanaa, maissia, kasvisvarras, lohkoperunoita, porkkanaranskiksia, salaattia.
3. Kinkkukiusausta, salaattia.
4. Salaattia, lohta, perunamuusia.
5. Pastaa, wokkivihanneksia ja papuja.
6. Porkkanaraastetta ja kasvispihvejä.
7. Tacosalaattia, kermaviilikastikkeella ja salsadipillä.
8. Uunikasviksia, salaattia, täysjyväriisiä, kanaa.
9. Kananmunaa, uunikasviksia.

PicMonkey Collage ruokaa

1. Uunimunakasta ja salaattia.
2. Kasvissosekeittoa ja raejuustoa.
3. Porkkanaraastetta ja munakas, jossa on kinkkukiusauksen jämät (:D).

Mä syön oikeestaan aina kaksi kunnon ateriaa päivässä, jotta jaksan, eikä ruokailu mene leivän puputtamiseksi. Mun mielestä kannattaa huolehtia, että joka päivä tulee syötyä edes yksi kunnollinen, lämmin ateria. Mielellään toki kaksi, mutta toisen voi tarvittaessa korvata jollain muulla, kuten smoothiella, täytetyllä ruisleivällä, kananmunilla tai muulla ruokaisalla jutulla. Välistä ei aterioita kuitenkaan kannata jättää, sillä se usein kostautuu myöhemmin.

Syöttekö te aina kaksi kunnollista ateriaa päivässä? Mitä te tykkäätte noilla aterioilla syödä?

~ Amanda

amandasilver

4 vastausta artikkeliin “Ateriapostaussarja: lounas/päivällinen”

  1. Tosi kiva postaus kuten myös edellinen . Itse syön yhden lämpimän ruuan ja toinen on ruokaisa salaatti. Voisitko tehdä myös välipaloista samantyylisen postauksen. Ja tosi kiva blogi sulla niin inspiroiva.

    • Kiitos paljon! Joo, sarjan viimeinen postaus tulee käsittelemään väli- ja iltapaloja 🙂

  2. Moikka!
    On hyvä, että otat reilusti esille kahden lämpimän aterian tärkeyden. Musta tuntuu aika usein, että kahta ateriaa kauhistellaan ja ihmetellään. ”En mä ainakaan jaksa syödä niin paljoa!”, ”En mä viitti kokata niin usein!”, ”Ei ihminen tarvi niin paljoa ruokaa”.
    Pötyä.
    Olen itse tottunut kotoa, maatilalla kasvaneena, syömään kaksi lämmintä ruokaa aamu-, väli- ja iltapalan lisäksi. Ja sillä on jaksanut.
    On toki ollut aikoja omien ruokasekoilujen vuoksi, että olen yrittänyt skipata toisen lämpimän joko kokonaan tai sitten korvaamalla sen jollain pienellä ”ruokaleivällä” tai muulla. Välillä tuntuu, ettei pelkkä salaattikaan ole riittänyt (mut luulen, että sen kokoajassa on ollut vikaa.. 😉 ).
    On siis tosi tärkeää, että tuot liikkujan näkökulmasta esille, kuinka tärkeää on syödä riittävästi ja monipuolisesti! Nykyään korostetaan vähän liikaakin sitä, kuinka pitäisi vähentää syömistä, aloittaa päivä suunnilleen vedellä ja juoda lounaaksi smoothie.
    Iloa ja energiaa sulle! 🙂

    • Moikka!
      Kiitos kommentista 🙂 Oon ihan samaa mieltä, varsinkin liikkuvan ihmisen on tärkeää saada kaksi tuhtia ateriaa päivässä. Totta kai ollaan kaikki erilaisia, mutta ainakin itselläni se toimii parhaiten. Toinen ruoka voi ihan hyvin olla vaikkapa tuhti salaatti (esim. mulla usein kasviksia, lihaa, raejuustoa ja jogurttikastiketta). Sen lisäksi, että jaksan kahdella kunnon aterialla paremmin, niin helposti tulis korvattua ateriat tyyliin leivällä. Ja sekään ei oo mulle oikeen hyvä, herkän vatsan vuoksi eikä muutenkaan.
      Samoin, ja hauskaa vappua! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta