Ärtynyt suolisto – 8 vinkkiä parempaan elämään

Latasinkin jo Instagramiin (@dooittoday) vähän rajumpaa kuvamatskua mun masusta. Ja toki se on pakko saada myös tänne mun ”pienen” ongelman havainnollistamiseksi.

Tää on oikeestaan enemmän tai vähemmän jokapäiväistä. Millon maha suuttuu omenasta, millon jauhelihasta. Aina se ei vaan näytä näin pahalta, mutta pari kertaa viikossa tääkin on nähtävä. Niin ja ei, siellä ei ole vauvaa vaikka vahvasti siltä näyttääkin 😀

Tää ongelma on oikeestaan todella pieni verrattuna mun elämään puolitoista vuotta sitten. Mun masulla oli jakso, jolloin se oli puolitoista vuotta sekaisin joka päivä. Tai kyllä tohon aikaan taisi sisältyä kaksi tai kolme päivää, jolloin se oli jopa ihan ok. Ne päivät oli sellaset, jolloin aloitin jonkin ruokakokeilun. Oli gluteenitonta, lontaisesti gluteenitonta, laktoositonta ja maidotonta. Kokeilujen eka tai toka päivä toimi usein. Sen jälkeen kunto taas romahti. Toi aika oli henkisesti yllättävän rankkaa, vaivat rajoittivat jokapäiväistä elämää. Niin kiusallista! Onneksi joku lääkäri keksi lopulta mulle ärtyneen suolen ja siihen sopivan kuituvalmisteen. Loukkaantumispäivästä lähtien en oo tarvinnut sitäkään. Huippu juttu!

DSC_0027

Mun maha tykkää terveellisestä ruokavaliosta ihan hurjan paljon. Herkkupäivänä ja sitä seuraavana päivänä/aamuna tilanne on aina huonompi, vaikken mitään övereitä vetäiskään. Valkoinen vehnä ja sokeri…  Ylipäätään isot määrät hiilareita on aika huono juttu. Terveellisyys ei kuitenkaan ihan riitä saamaan tätä normaaliksi. Oon oikeestaan tottunut jo tähän turvotteluun, mutta nyt mua on taas alkanut houkutella ajatus elämästä ilman tätäkään pientä vaivaa. Oon miettinyt, että pitäiskö mun kokeilla FODMAP -ruokavaliota.  Toisaalta mua ei yhtään kiinnostais harrastaa mitään rajuja ruokarajoituksia, mutta jos edes ne pahimmat karsisi pois. Edes hetkeksi, jotta näkisin tapahtuuko muutosta. Punainen liha, vehnä ja ruis voisivat ainakin lähteä lätkimään. Samoin sokeri ja turha hiilari. Pitää vielä vähän suunnitella ja miettiä.

BLOGI 094

TODELLA iso osa suomalaisista kärsii jonkinlaisista vatsaongelmista. Tässä muutama yksinkertainen vinkki, joilla suoliston kunnosta voi pitää huolta.

1. Syö terveellistä ja luonnollista ruokaa. Vältä prosessoituja ruokia.
2. Syö paljon kasviksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä.
3. Huolehdi riittävästä kuitujen saannista.
4. Vältä valkoisia jauhoja.
5. Juo runsaasti vettä.
6. Huolehdi hyvien rasvojen saannista.
7. Harrasta säännöllistä liikuntaa.
8. Nuku riittävästi.

Onko teillä samanlaisia ongelmia?

~ Amanda

amandasilver

23 vastausta artikkeliin “Ärtynyt suolisto – 8 vinkkiä parempaan elämään”

  1. Tuttu ongelma 🙂 Diagnosoitu ärtynyt suoli ja olen itse vuosien aikana koittanut keksiä miten vatsa pysyisi suht tyytyväisenä. Ja kyllä – välillä pamahdan parissa tunnissa sen näköiseksi kuin olisin vankasti raskaana.

    Koitan noudattaa fodmapia ja se auttaa kyllä. Samaten se, että en istu pitkiä aikoja ruokailun jälkeen (esim töissä), vaan mieluummin vaikka seison aina kuin mahdollista. Ja kaikki tunnekuohut&stressit aiheuttaa pahimmat vatsanväänteet.

    Mua kiinnostaa mikä se kuituvalmiste on joka toimi sulle? (Itse oon huomannut että vehnänleseet ei ole hyviä, chiat ja pellavat ok)

  2. Kiva kuulla, että FODMAP toimii sulla 🙂 Tää on kyllä inhottava vaiva, mutta onneksi ajan myötä on just oppinut vähän tietämään, mikä sopii mulle ja mikä ei. Vielä kun vaan jaksaisi aina noudattaa niitä juttuja 😀
    Toi kuituvalmiste on Vi-Siblin. Ihan huippu 🙂

    Tsemppiä sulle!

  3. Niin tuttua! Omaa vatsaani auttoi aikanaan parhaiten kun jätin maitorahkan vallan pois sekä karsin turhat sokerit ja viljat niin kuin sinäkin. Kannattaa vielä kokeilla Aloe veraa juotavassa muodossa se auttoi ainakin minun vatsaani rauhoittumaan em. keinojen lisäksi.

    http://www.myaloevera.fi/katiwelling

    • Maitorahka on kyllä mullekkin vähän huono, mutta sitä ei tule kyllä muutenkaan syötyä ihan hirveesti. Sillon tällön ihan ok 🙂 Oonkin tota aloe veraa miettinyt, vois olla kokeilemisen arvonen!

  4. Tuttu tunne! Turvonneella mahalla voi säikytellä poikaystävää, näyttäähän se että jälkikasvua tässä odotellaan

  5. Moikka.

    Mä sain diagnoosini yo-kirjoitusten korvilla vuonna 2002. Tässä on siis ollut reilusti aikaa opetella, mitä voi kupuunsa ahtaa. Tämähän on hyvin yksilöllinen vaiva, mutta mullakin sokeri, vehnä ja alkoholi (ja kaikki kuplajuomat limpparista alkaen) tuntuvat seuraavana päivänä, elleivät jopa aiemmin, joten noita aineita ei juuri tule käytettyä. Mä olen joutunut karsimaan myös ihan kaikki sipulit, omenat ja ruista. Lisäksi on tullut iso liuta allergioita, joita tulee joka vuosi lisää… Maitotuotteista käytän tällä hetkellä vain raejuustoa ja heraa. Palkkariksi on oltava sukraloosia sisältämätön tuote.

    Apua olen havainnut olevan psylliumista, chiasta, glutamiinista ja macasta. Kaikkia en kuiten käytä koko ajan. Minun on myös tärkeä syödä tulehduksenestolääkettä aamuin ja illoin, siellä sisuskaluni ovat herkästi haavoilla. Kortisonia olen syönyt vuosien varrella niin paljon, että hirvittää, joten yritän pitää kuosini sellaisena, ettei sitä tarvita. Ja nyt meneekin hyvin. Tsemppiä sulle sopivan ruokavalion löytämiseen!!!

    • Kiitos! 🙂 Voi ei, kuulostaapa inhottavalta! Ja oon ymmärtänyt, että noi sun mainitsemat tuotteet on aika monelle niitä pahoja juttuja. Onneksi oot kuitenkin löytänyt hyvän ruokavalion joka sopii sulle.

  6. Kärsin todella pahasta ärtyneen suolen oireyhtymästä. Tässä vaivassa oleellista on karsia ruokavaliosta pois kaikki / suurin osa LIUKENEMATTOMASTA kuidusta jota on mm. Laktoosi, ksylitoli ja kaikki muut oli-päätteiset sokerit, viljojen kovat kuidut, hedelmien kovat kuidut. Viljoista siis ärtyneelle suolelle käyvät kaikki valkaistut tuotteet, parhaiten valkoinen vehnä ja riisi. Terveelliset tuotteet sisältävät kovaa eli liukenematonta kuitua joka ei käy. Proteiinit eivät ole ongelma eivätkä rasvat vaan hiilarit. Ruokavaliolla ja sen noudattamisella oireet poistuvat. Se vaatii kurinalaisuutta. Maitotuotteet käyvät laktoosittomina. Tähän vaivaan ei auta mikään lääke vaan kuitujen karsiminen. Tsrmppiä kaikille!

    • Kiitos! 🙂 Noita juttuja onkin nyt tullut lueskeltua, inhottaa miten pitkä toi kieltolista on 😀 Oma tilanne ei kuitenkaan nyt ole niin paha, ettäkö kokisin tarpeellisena olla ihan supertarkka. Onneksi.

  7. Hei Amanda!
    Minäkin kärsin ärtyneen suolen oireyhtymästä. Minua auttoi erittäin paljon tämä FODMAP-ruokavalio. Olen noudattanut sitä nyt pari vuotta ja turvonnut vatsa, ripuli yms. on taaksejäänyttä elämää! Lisäksi, FODMAPin avulla olen saanut vatsani rauhoittumaan siinä määrin, että voin nykyisin syödä pieniä annoksia ruoka-aineita, jotka ennen olivat kuin myrkkyä, ilman mitään oireita.
    Joten, älä enää mieti vaan toteuta. Se kannattaa!

    • Oi, kiva kuulla! Tää aiheuttas vaan sen verran ongelmia koulussa ja myös töissä ruokailun kanssa, että siksi mietiskelen vielä. Koulussa siis en enää käy kuin salilla, mutta treenin jälkeen on kiva jäädä valmiiseen ruokapöytään syömään 😀

  8. Moikka! Mulla ollut kanssa viikkokausia aina putkeen pakki päivittäin sekaisin. Olen huomannut etenkin kahvinjuonnin aiheuttavan löysää vatsaa sekä luultavasti myös turvotusta, joten suodatin- ja pikakahvin vähentämistäkin kannattaa kokeilla!

    • Mä en itseasiassa juo kahvia lainkaan, mutta kiitos vinkistä, tiedämpähän olla alottamatta sen kittaamista! 😉

  9. Kiitos Vi-Siblin vinkistä, täytyy kokeilla! Fodmap on tosiaan ollut hyvä, mulle auttanut eniten sipulin, kaalien, ruisleivän (ja kaiken tuoreen leivän), vaaleapaahtoisen kahvin, sokerin, ksylitolin, sukraaloosin ja kaikkien keinotekoisten makeutusaineiden karsiminen. Kaikkeen tottuu 😉 Tsemppiä!

  10. Kuulostaapa tosiaan tutulta. Mulla on vielä tutkimukset kesken, olen menossa kontrollikäynnille tässä lähiaikoina kun ei lääkekuuristakaan ollut mitään hyötyä. Maha turpoaa ihan millon sattuu (ei ole tosiaan riippuvainen siitä mitä syö) eli ihan niinkun sinullakin, joskus ollaan kaasupallona rahkan takia, joskus lihapullien… Rasittavaa. Olen myös miettinyt eri vaihtoehtoja ruokavalioon, mutta mulla on samat fiilikset, että en ihan kamalasti tahtoisi alkaa rajoittamaan ruoka-aineita pois.

    • Niimpä, varsinkin kun nyt itsellä tuntuu, että homma on suht hyvässä tasapainossa siihen nähden mitä se oli joskus. Enää ei tarvitse ravata neljää kertaa kakkosella päivän aikana 😀 Toi turvottelu on aikalailla ainut säännöllinen vaiva tällä hetkellä.
      Tsemppiä sulle!

  11. Itsellä on auttanut gluteenittoman ruokavalion ja agiocur-kuitulisän (koin itselleni paremmaksi kuin visiblin) lisäksi mm. maitohappobakteeri tablettien päivittäinen käyttö. Kyllä oli tuskin taival saada vatsa kuntoon, ikävän paljon rajoittaa elämää jos kovin pahana on.

    • Kiitos vinkeistä! 🙂 Totta, mun piti aina miettiä, mihin kehtaa/uskaltaa lähteä. Monesti kaikki kivat jutut meni vaan stressaamiseksi mahan takia.

  12. Kannattaa kokeilla tuota FODMAPIA 🙂 (pois keinomakeutusaineet, kahvi, sienet, kivelliset hedelmät, höttöhiilarit ja sokerit.)
    Itse olen jättänyt myös gluteenin ja maitotuotteet.

    • Jep, aion kyllä karsia joitakin ruoka-aineita pois. Ihan kauheen radikaalia muutosta en välttämättä tarvitse, aion ainakin aloittaa hissukseen ja karsia vielä lisää jos tarve vaatii 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta