Ateriapostaussarja: aamupala

Oon joskus blogin alkuaikoina tehnyt aamu-/ilta-/välipalapostaussarjaa. Ruokavinkkejä ei voi koskaan olla liikaa, joten ajattelin tehdä postaussarjan, jossa jaan kuvia ja vinkkejä päivän jokaiseen ateriaan. Postauksia tulee kolme; aamupala-, lounas/päivällis- sekä väli-/iltapalapostaus.

Ottakaa vinkkiä, mutta soveltakaa näitä omiin tavoitteisiinne sopiviksi. Säädelkää annoskokoja ja soveltakaa jos teillä on jokin erityisruokavalio 🙂

Aamupala saa olla aika tuhti, mutta jos aamuisin ei ole nälkä tai ei muuten vaan tee mieli, voi syödä jotain kevyempää. Hedelmät, smoothiet, jogurtit jne. ovat hyviä vaihtoehtoja.
Syökää kasviksia/marjoja/hedelmiä ja proteiinipitoisia juttuja kuten kananmunia, maitotuotteita tai lihaa. Lisäksi aamupalalla on hyvä saada energiaa myös hiilareista (esim. leipä, mysli) ja/tai rasvoista (esim. avocado, pähkinät, siemenet).

Kokeilkaa erilaisia aamupaloja ja katsokaa mikä teille sopii!

Aamupalat

Tässä on kuvia aamupaloista, joita mä oon syönyt tässä vuoden varrella. Mun aamupala on aika usein puuro, mutta itseasiassa viimeaikoina oon syönyt aika paljon myös kaikkea muuta. Esittelen kuvien aamupalat vasemmalta oikealle, ylhäältä alas.

1. Kvinoapuuroa ja mustikoita
2. Maustamatonta jogurttia, mysliä, banaania
3. Ruisleipää, margariinia, kinkkuleikkelettä, kananmunaa, paprikaa
4. Maitoon tehtyä kaurapuuroa, mausteita, mustikoita
5. Ruisleipää, maapähkinävoita, banaania
6. Ruisleipää, margariinia, kananmunaa, paprikaa, porkkanaa, omenaa
7. Uunipuuroa 
8. Protskulettuja ja marjoja
9. Rahkaa, marjoja, pähkinöitä

Aamupala on sellanen ateria, jota ei kannata jättää väliin edes kiireessä. Sanotaan, että aamupala on päivän tärkein ateria ja tossa on kyllä perää vaikken ihan täysin allekirjotakaan 😀 Yleinen moka on paastota aamu sekä päivä ja vetää illalla jäätävät määrät ruokaa kun nälkä on päässyt hallitsemattomaksi. Energiaa tulisi saada tasaisesti pitkin päivää, näin painonhallintakin onnistuu paremmin ja tässä aamupala on tärkeässä roolissa. Niin ja ennen kaikkea se on terveellinen tapa syödä.
Mä en muista, milloin mulla ois jäänyt aamupala väliin, mutta jos en ole saanut syötävää heti noustuani, niin olo on ruokailuun asti vähän voimaton. Ja nälkäinen! Jos aamulla on kova kiire, kannattaa napata vaikkapa hedelmä tai tehdä illalla aamis valmiiksi. Joskus jos oon nukkunut pommiin, oon vedellyt jotain omenaa samalla kun oon kävellyt (tai juossut) bussipysäkille.

Mitä te syötte aamuisin?

~ Amanda

amandasilver

4 vastausta artikkeliin “Ateriapostaussarja: aamupala”

  1. mun silmään 1, 4 ja 9 näyttää parhaalta:D mutta ite tykkään syödä aamupalaks kaurapuuroa mantelimaitoon tehtynä,, milloin pakastemarjoilla, kanelilla, banaanilla, maapähkinävoilla, raejuustolla, mangososeella, mantelimaidolla, kaakaonmakuisellaviherjauheella:D tai sitten skyr rahkaa/kreikkalaistajogurttia marjoilla,hedelmillä, pähkinöillä, pellavansiemenillä, hunajalla. +kahvia/kaakaota/teetä! 😀 tällänen on mun aamupala! 🙂

    • Kaurapuuro ja rahka/jogurtti ovat kyllä ihan superia aamupalaa juurikin siksi, että niitä saa sovellettua niin paljon! Ei pääse ihan heti kyllästymään 😉

  2. En muista aamua kun en olisi puuroa syönyt 🙂 Herään ajoissa aamulla, jotta ehdin rauhassa valmistaa puuron ja nauttia sen rauhassa. Puuroa varioin vaikka ja millä. 🙂 Kaikenlaista lisuketta on kokeiltu, Kaura- tattari ym hiutaleitakin miksailen milloin mitäkin. nam nam. Paras aamu alkaa puurolla ja aamuhölkällä. Hyvää, vahvaa kahvia unohtamatta .

    • Kuulostaa hyvältä! Puuro on lisukevaihtoehtojen lisäksi kiva siitä, että sitä saa tehtyä eri viljoista ja valmistettua erilailla; overnightina, uunissa, mikrossa tai liedellä. 🙂
      Oon sun kanssa kyllä ihan samaa mieltä siitä, että paras aamu alkaa hyvällä aamupalalla ja liikunnalla! Ihan parhautta 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta