Viikon treenit päivä 5: lepopäivä ja asiaa palautumisesta

Tänään on hyvin ansaittu lepopäivä, jolloin kroppa ehtii vähän palautua treeneistä. Rentoutukaa kunnolla, antakaa kropan ja mielen levätä.

nutbutterrunner.com

Välillä on hyvä kerrata palautumisen hyötyjä. Aina enemmän ei ole enemmän, treeneistäkin saa nimittäin paremmin hyötyjä irti kun muistaa levätä tarpeeksi.
Kun huolehdit palautumisesta, kehityt nopeammin ja jaksat paremmin. Treenin aikana syntyneet pienet lihasvauriot korjaantuvat ja lihas vahvistuu (=lihas kasvaa levossa). Myös mieli tarvitsee lepoa, riittävän unen lisäksi kannattaa käyttää sitä sohvaakin välillä hyödyksi!

Jotta palaudutaan kunnolla ja nopeasti, on huolehdittava erityisesti ravinnosta ja unesta/levosta. Ilman rakennusaineita (oikeanlaista ravintoa) on vaikeaa korjata vaurioita, joten siksi treenin jälkeen kannattaa mieluummin syödä kunnon ateria kuin sallia itselleen kulutettujen kaloreiden verran karkkia. Vedetään mieluummin ne karkit sen aterian lisäksi 🙂
Muita tärkeitä apuja palautumiseen on hyvä alkulämmittely ja loppuverryttely, kevyt liikkuminen (kuten kävely), hieronta ja venyttely.

~ Amanda

amandasilver

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta