Mikä on liikaa treeniä?

Mulla tuli kysymys tästä aiheesta, mutta löysinkin tämän postauksen luonnoksista. Oi ihana saamattomuus kun joskus ei vaan saa aikaiseksi kirjoittaa loppuun! Sit joutuu aina muokkaileen vanhentuneita juttuja, kun oon saattanut selittää postaukseen jotain tyyliin ”viime viikolla” joka oikeesti nyt meinais ”viime vuonna viikolla 43…” 😀 On se rankkaa.

Mun mielestä on ihanaa, jos tekee mieli liikkua. Siis totta kai se on hieno juttu. Mutta mitä jos treeni alkaa maistua liiankin hyvältä eikä kroppa meinaa ihan pysyä perässä?
En halua antaa mitään tiettyjä maksimitreenituntimääriä, koska ihmiset palautuvat niin eri tahtiin. Mieluummin sanon, että treenatkaa omaa kehoanne kuunnellen ja miettikää mikä määrä treeniä sopii juuri teille. Tunnustelkaa omaa fiilistänne, onko olo skarppi ja kroppa virkeä? Vai tuntuuko sittenkin, että kroppa on väsynyt? Omaa kehoa ei opi kuuntelemaan ihan hetkessä, voi olla esimerkiksi vaikeaa erottaa, onko väsymys laiskuutta joka lähtisi liikkumalla vai kaipaako kroppa oikeesti vaan tauon liikunnasta.

Myös mieli saattaa väsyä treeniin. Jos liikkuminen alkaa olla stressaavaa, pakonomaista suorittamista, treenikertoja kannattaa vähentää. Ei ole pakko puurtaa tunteja hiki hatussa, kyllä vähempikin riittää ja joskus treenejen vähentäminen onkin parempi vaihtoehto. Mun mielestä vaikka kolme tuntia reipasta liikuntaa per viikko on jo ihan hyvin.
Kun annatte keholle aikaa palautua, varmasti treeneistäkin saatte paljon paremmin irti. Panostakaa määrän sijasta laatuun 🙂

~ Amanda

FitFashion

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta