Lupauksena terveellisempi elämä? 5 vinkkiä onnistumiseen

Varsin rento joulu takana ja oikein ruokaisa. Oon saanut ”nauttia” monena päivänä raskausmahasta, joka tosin koostuu ruuasta. Suklaata on tullut vedettyä kaksin käsin ja varmaan kaks kiloa on tarttunut rasvaa matkaan. Okei, ainakin kilo. Siis ihan oikeesti. Mutta kuten sanotaan, ei ole mitään väliä mitä syö joulun ja uuden vuoden välissä, vaan uuden vuoden ja joulun. Tammikuussa alkaa taas tiukempi ruokavalio. Ja koska mun sydän pumppaa tällä hetkellä lähinnä rasvaa sekä sokeria ja fiilis on sen mukainen, oisin valmis vaikka tiristämään noi kerätyt rasvat kuuseen. Ehkä jollain muullakin on samat fiilikset?

Moni haluaa muuttaa elämäntapansa vuoden alussa tai keventää kinkkupötsiä, kun saa alottaa puhtaalta pöydältä. Tämähän itsessään on hyvä juttu ja uusi vuosi on kiva motivaattori muutokseen. Kuitenkin, kuten moni varmasti kokemuksestakin tietää, yleensä muutos loppuu viimeistään kuukauden jälkeen. Miten saisimme muutoksen tapahtumaan niin, että lupaus todellakin pitää ja elämäntavat muuttuvat, ei pelkäksi tammikuuksi tai edes vuodeksi 2015, vaan ihan kokonaan?

idpumpingiron

  • Mieti kunnolla mitä haluat ja miksi. Kun tavoite on kunnolla tiedossa, sitä kohti on helpompi mennä. Kirjoita lupaus ylös ja laita lappu sellaiseen paikkaan, josta näet sen usein. Sen ei tarvitse olla missään seinällä tai jääkaapin ovessa, mua ei ainakaan kiinnostais kuuluttaa jokaiselle meidän kotiin eksyvälle mun suunnitelmista. Laita lupaus vaikka lompakkoon näkyvälle paikalle. 
  • Motivoi itseäsi. Some (blogit, instagram, pinterest jne) on ihan sika hyvä motivaattori! Oon joskus tehny myös motivaatiokollaasin. Motivaatio lähtee itsestä, mutta sitä on hyvä ruokkia.
  • Tee muutokset hitaasti. Yleinen virhe on aloittaa 1.1. (tai no, 2.1.) jäätävän tiukka ruokavalio ja hullu treenaaminen. Ei ihmekkään jos maku menee nopeasti. Uusia tapoja ei omaksuta hetkessä, joten antakaa oppimiselle aikaa ja tehkää muutokset vähitellen.
  • Älä muutenkaan ota tavoitteeksi liian tiukkaa ruokavaliota, vaan pidä mielessä, että uutta syömistapaa on pystyttävä noudattamaan koko loppuelämä. Syö siis riittävästi ja monipuolisesti. Ja ennen kaikkea säännöllisesti. Haluan vielä korostaa lisää sitä, että ruuan makuun kannattaa panostaa. Kukaan ei jaksa ikuisesti puputtaa vihreää salaattia ja kanaa. 
  • Lisää myös liikuntaa vähitellen ja etsi sellainen laji, josta nautit. Liikkumaan on helpompi lähteä, kun lajista oikeesti tykkää. 
~ Amanda
FitFashion

2 vastausta artikkeliin “Lupauksena terveellisempi elämä? 5 vinkkiä onnistumiseen”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta