Tekosyyt epäterveelliselle elämälle osa 1: raha

Ajattelin ensin tehdä postauksen siitä miten oman lajin voi löytää, ja aloin listata eri lajejen vaatimuksia (esim. raha, aika). Toisin sanoen, aloinkin kumoamaan tekosyitä! Tajusitte tai ette, ajattelinkin vaihtaa hieman aihetta. Nyt heivataan tekosyyt kuuseen ja aloitetaan terveellisempi elämä! Ja jottei tästä tulisi liian pitkä, julkaisen postauksen osissa.

idkääntö

Eri ihmisillä on eri kriteerejä esimerkiksi lajin suhteen. Toisella on vain vähän aikaa harrastaa, toinen asuu kaukana liikuntapalveluista ja kolmannella ei ole varaa kalliisiin liikuntaharrastuksiin. Mitä sitten? Ei mitään.

Raha

Liikunta

Joidenkin lajejen kohdalla raha ei välttämättä ole tekosyy, vaan ihan oikea syy. Monien lajejen harrastaminen maksaa ihan sikana, eikä taloudellinen tilanne yksinkertaisesti salli monen sadan euron kuukausimaksuja. Tämä ei kuitenkaan estä liikkumasta kokonaan. 
Kirjoitan tämän jutun olettaen, ettei rahaa mene hirveesti turhuuksiin (herkut, tupakka jne). Niistä kannattaa tietysti karsia, jos haluaa laittaa rahaa vähän enemmän liikuntaan 🙂
Lenkkeily, kotijumpat ja kesäisin uinti tulevat mulla ihan ensimmäisenä mieleen. Monilla on huonommasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta tietokone ja siinä netti. Netistä voi katsoa esim. jooga- tai jumppavideoita ilmaiseksi (youtube). Myös muualta netistä löytää kaikenlaisia jumppaohjeita, puhelimelle saa kaikenlaisia sovelluksia jne.
Jos tietokonetta ja nettiä ei ole, kannattaa investoida kirjastokorttiin. Maksaa tyyliin euron pari, mutta eka kortti on mun käsittääkseni ilmainen. Kirjastossa on tarjolla vaikka minkälaisia kirjoja laidasta laitaan, sieltä löytyy varmasti edes yksi hyvä jumppaohje juuri sinulle 🙂
Treenivaatteidenkaan ei tarvitse olla viimisen päälle, riittää, että ne ovat joustavat ja mukavat päällä. Tarjoustalo, Lidl, kirpputori… Mikä vaan käy! Lenkkeillessä (varsinkin juostessa) lenkkarit ovat aika tärkeät, mutta ei niidenkään mitkään superit tarvitse olla. Kirpputoreilta löytää varmasti myös vähän uudempia ja parempiakin tossuja kunhan vain jaksaa kierrellä. Ja kauppojen alennuksia kannattaa seurata! Kävellessä useimmilla riittää vähän huonommat ja halvemmat kengät. 
Jos treeniä haluaa tehostaa, löytyy edelläolevista paikoista (paitsi ehkä Lidlistä) edullisia kahvakuulia, käsipainoja, hyppynaruja jne. 
TÄÄLTÄ löytyy kaikki mun blogin treeniohjeet, myös kotitreenejä ilman välineitä on.

Ruoka

Asun vielä kotona porukoiden luona, joten en osta itse omia ruokiani. Tästä syystä en ihan sikana oo myöskään hintoihin perehtynyt, mutta käytän maalaisjärkeä, lähteitä ja äitiä tässä 😉
Otetaampa tähän alkuun heti pieni vertailu: Big Mac -ateria maksaa mäkkärissä 5.96€ (lähde). Ravintosisältö pelkkää kuraa ja syömistä riittää vain yhdelle aterialle. 
Entä tämä? 24 ateriaa 27 eurolla. Pääosin terveellisiä, muutama herkkujakin löytyy, mutta kokonaisuus ratkaisee. 
Nyt kun luulo terveellisen ruuan sairaasta hinnasta on kumottu, jutellaan aiheesta vähän lisää.
Terveellinen ruokailu ei ole sama asia kuin hifistely, vaan perus kotiruoka riittää (jotenkin musta tuntuu että oon sanonut tän aika monta kertaa, haha). Hyödyntäkää kauppojen alennuksia, luonnon sekä puutarhan antimia ja opiskelijat ilmaista kouluruokaa. Ostakaa ruokaa kerralla vähän enemmän, isommat paketit on yleensä halvempia. Varmistakaa kuitenkin, että ne tulee käytettyä ennen kun menevät pilalle. Pakastin on tässä(kin) hyvä! Tehkää isoja satseja ruokaa kerralla, laittakaa pakastimeen ja syökää sitä useamman kerran. Menkää Lidliin.
Kasviksia ei välttämättä tarvitse olla montaa sorttia, hienoihin salaatteihin menee yllättävän paljon rahaa. Sen sijaan voi ihan hyvin tehdä vaikkapa raasteita, jolloin riittää kun ostaa yhtä lajia. Ostakaa kasviksia vuodenajan mukaan, jolloin ne myydään halvimmalla.

~ Amanda

FitFashion

6 vastausta artikkeliin “Tekosyyt epäterveelliselle elämälle osa 1: raha”

  1. Allekirjoitan, että ilman rahaakin voi liikkua, kun vaan on kekseliäs 🙂 Mut on pakko tähän myös kommentoida et mun yks lempisanonta on, että ne, jotka väittää kiireen olevan vain tekosyy ei oo oikeesti kiirettä nähneetkään… Kun oot elänyt elämässä sellasen vaiheen, tietää täsmälleen, mitä toi tarkottaa… Kaikkien elämässä se elämänvaihe ei onneksi tuu vastaan, mutta haen tällä sitä, että on hyvin mustavalkosta sanoa, että aina olis aikaa liikkua. Aina ei oo (niin surulliselta kuin se kuulostaa) ja toinen asia on, millä kustannuksella. Monesti ihmiset yrittää liikaa ja polttaa ittensä loppuun, kun ei tajuta, että esim. stressi voi kuormittaa kroppaa niin paljon et jossain tilanteissa treeni voi vaan pahentaa tilannetta, vaikka tiettyyn pisteeseen saakka liikunta voikin lievittää sitä. Kyse on ehkä siitä, että pitää opetella tuntemaan oman kropan rajat 🙂

    • Oon itse asiassa tekemässä samanlaisen postauksen tästä aiheesta 🙂 ja jep, varmasti on totta nuo sunkin sanat, mutta myös se, että kiire on usein itse keksittyä. Se on helppo tekosyy myös, mutta joskus aika voi todellakin olla kortilla niinkuin sanoit.

  2. Hyvä postaus, on ihan totta että aina voi liikkua jos vaan haluaa. Mutta pakko on sanoa, kun pisti niin pahasti silmään, että se on ”lajien”, ei ”lajejen”. 🙂

  3. Energiasisältö (kcal) 509
    Proteiinia (g) 27
    Hiilihydraatteja (g) 42
    Sokeria (g) 87
    Rasvaa (g) 26
    Tyydyttyneitä rasvoja (g) 10
    Kuituja (g) 3.1
    Suolaa (g) 2.3

    Eipä nää nyt ihan _kuraa_ ole. Tyydyttyneitten rasvojen ja sokerin määrä on iso, mutta muuten ihan hyvät..? 500 kaloria ei tietenkään sovi vähäkaloriseen ruokavalioon mitenkään, mutta sillontällön ihan OK cheat meal!

    • Aika surkeelta toi mun mielestä kyllä näyttää, ei tolla terveyttä edistetä. Plus kaikki lisäaineet jne mitä ei tossa näy. Toki jos oot noi habat kasvattanu mäkkisafkan voimalla, niin kerro ihmeessä mullekki miten sen teit!
      Noi 509 kcal on muuten mun ymmärtääkseni vaan tossa hampparissa, eli koko aterian energiamäärä on huomattavasti isompi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta