Lisää hyötyliikuntaa

idhyötyliikuntaaHyötyliikunnan merkitys meinaa monesti unohtua tai se ei kiinnosta tarpeeksi. Sehän on oikeesti ihan älyttömän tärkeetä jos halutaan pysyä kunnossa. Länsimainen kulttuuri on todella pitkälle istumista ja ihmisten passiivisuutta tuetaan kaikin mahdollisin keinoin. Mun pitäis kyllä itsekkin vähän ryhdistäytyä hyötyliikunnan suhteen, siihen kannattaa todellakin kiinnittää huomiota.

Ajatelkaapa tällanen tilanne (vähän kärjistetty, mutta älyytte pointin): Aamulla kuljetaan bussilla töihin, töissä istutaan tietokoneen ääressä 8 tuntia kunnes palataan bussilla kotiin. Kotona lösähdetään sohvalle rankan työpäivän jälkeen ja käydään autolla kaupassa. Kaupan jälkeen laitetaan valmisruoka mikroon ja istutaan syömään. Illemmalla hurautetaan salille, tehdään tunnin treeni ja autoillaan takaisin. Kotona huomataan, että siivooja on käynyt ja mennään nukkumaan. 


Tunti treeniä ja 23 tuntia istumista/makaamista. Oiskohan sittenkin fiksumpi tehdä jotain toisin? Mutta miten?
  • Menemällä töihin, kouluun, kauppaan jne liikkuen. Kävellen, rullaluistellen, pyöräillen, juosten, potkulautaillen, skeitaten, hiihtäen…
  • Jos edellä mainittuihin paikkoihin ei ole mahdollista kulkea liikkuen esim. liian pitkän matkan tai murtuneen jalan (hehheh, tekosyitä riittää) takia, jääkää edes pysäkkiä aiemmin pois bussista. 
  • Pitämällä kodin siistinä ja kokkaillen itse omat ruuat. Kotitöitä tehden tulee huomaamattaan liikuttua aika paljon! Samoin kaikki ulkotyöt, kuten haravointi ja halkojen hakkuu.
  • Taukojumpilla saadaan kroppaan vähän liikettä. Töissä kannattaa nousta välillä seisomaan, kävellä ympäriinsä, pyöritellä käsiä, tehdä pari kyykkyä ja venytysliikettä. 
  • Seisomalla mahdollisimman paljon. Seisominen on kuulkaas rankkaa liikuntaa kävelyyn verrattuna, se on oikeesti paljon paljon parempi vaihtoehto! Kävin pari viikkoa taaksepäin opolla juttelemassa jatko-opinnoista. Mun opo oli korottanut työpöytänsä seisomakorkeudelle, siellä me seistiin ja juteltiin tunnin verran. Tämä on todella hyvä ja helppo esimerkki siitä, miten istumista voi vähentää radikaalisti! Korkealla pöydällä hoituis läksyt ja blogi aika näppärästi ja vähän terveellisemmin.
  • Vähentämällä surffailua ja TVn käyttöä. Monesti näitä tehdään istualleen, ja muutenkin ko. toiminnot vievät aikaa muilta jutuilta. Tai sitten otetaan vähän mallia mun iskältä eli pyöräillään kuntopyörällä samalla kun tuijotetaan ruutua. Kuitenkin, riittäisi myös, että edellä mainitut jutut tehtäisiin seisten.
  • Menemällä ulos. Ei treenaamaan, vaan muuten vaan. Ulkona tulee helposti käveltyä suuntaan jos toiseen. 
Kaikkia juttuja ei missään nimessä tarvitse toteuttaa, mutta poimikaa edes muutama! 
~ Amanda
FitFashion

2 vastausta artikkeliin “Lisää hyötyliikuntaa”

  1. Moikka! Ihana blogi 🙂 Täältä saa paljon motivaatiota, vinkkejä ja tsemppiä omaan aluilla olevaan elämäntapamuutokseen! :)) Kerroit jossain noissa aikaisemmissa postauksissa tekeväsi itse välipalapatukoita. Olis kiva saada niihin ohjetta? =)

    • Voi kiitos maanantaiaamun piristyksestä! :’) Joo, oon välillä tehnyt patukoita itse. Seuraavalla kerralla kun teen, voin laittaa jutut ylös. Kerran onnistuin tekemään erityisen hyviä patukoita, mutten laittanut ohjetta ylös :/ pitää varmaan yrittää muistella miten ne tein ja tehdä parit kokeilut 🙂 oon nimittäin itsekkin kaipaillut taas hyviä ohjeita, mutten vielä oo löytänyt.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta