Miten opetella päälläseisontaa?

Mä opettelin joskus aika pienenä päälläseisonnan. Kun sen kerran oppii, sen osaa melkein vielä mummonakin. Eilen kokeilin taas päälläseisontaa ja toin vähän haastetta erilaisilla ”tempuilla” jotka tein päälläseisonta-asennossa. Vitsit että aktivoi hyvin käsiä! Mun eilinen treeni koostui pelkästään päälläseisonnasta ja punnerruksista. Nopeasti saa ajan kulumaan näin. Mun sisällä oikeesti elää joku pieni lapsi, kaikki temppuilu on vaan niin hauskaa!
Ajattelin kertoa pari mun hyväksi havaitsemaa vinkkiä niille, keitä kiinnostaa oppia tämä. Päälläseisontahan on todella hyvä kehonhallintaharjoitus.

Ponnistus ja päälläseisonta
  1. Päälläseisonta kannattaa aloittaa seinää vasten, jotta saa tuntumaa hommaan. Pään alle kannattaa laittaa tyyny, ei tunnu kovin kivalta kun pää painautuu taakan alla kovaan lattiaan.
  2. Oon huomannut, että ekaa kertaa päälläseisontaa kokeilevat usein laittavat kädet pään sivuille, jolloin kädet ja pää muodostavat suoran linjan. Näin pystyssä pysyminen on kuitenkin aika vaikeaa, joten kädet kannattaa laittaa niin, että pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion. Sormet ovat harallaan tuomassa lisää tukea. 
  3. Kun pää ja kämmenet ovat lattiassa, nostetaan polvet ilmaan ja ponnistetaan toisella jalalla ylös. Valitkaa se jalka, jolla ponnistaminen tuntuu luontevammalta. Älä laita jalkoja vielä suoraksi, koska siten on paljon vaikeampi päästä ylös asti. Pidä polvet siis hieman kokukussa.
  4. Kun ylös ponnistaminen onnistuu, täytyy siellä ylhäällä vielä pysyä. Se käy niin, että käsiä painetaan tiukasti lattiaan, keskivartalo pidetään tiukkana ja kroppa suorana sekä tukevana. 
  5. Kun nämä jutut osataan jo jotenkin, voi tätä kokeilla ilman tukea. Toistoja toiston perään, siitä se lähtee! 
idkäsilläseisontaa
Alastulo taaksepäin
  1. Tarkoitan siis alastuloa siltaan. Tämä on hyvä opetella, koska varsinkin harjottelun alussa saatetaan kaatua helposti taaskepäin. Jottei rojahdeta kipeästi selälleen, täytyy polvet koukistaa ja pitää keskivartalo sekä jalat jäykkänä. Selkää voi notkistaa hieman.
Temppuja

Kun päälläseisonta onnistuu jo todella hyvin ja asento on vakaa, voi ylhäällä tehdä pieniä temppuja.
Jotain siksakkia
Eli ensin mennään normaaliin päälläseisontaan ja siitä aletaan laskea jalkoja hallitusti kuvan osoittamalla tavalla. Notkeimmat voivat tehdä spagaatin!
Polvet kyynärpäihin
Tää on jo vähän haastavampi liike, muttei silti mikään tosi vaikea. Peppua pitää työntää taakse samalla kun jalkoja tuodaan eteen, jotta painopiste pysyy keskellä. Vatsalihakset joutuvat tässä todella hyvin töihin, samoin kädet vielä normaaliakin enemmän. 
Tätä voi ensin harjoitella niin, että jalat tuodaan suoraan eteen ja ne muodostavat yläkropan kanssa 90 asteen kulman.
Tässä kuvasarja kyseisestä liikkeestä, alusta loppuun.

Nyt kuuluu pitää hauskaa! 🙂 

~ Amanda

FitFashion

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta