7 vinkkiä palautumiseen

Mun käsitreenistä on jo viisi päivää aikaa ja ojentajat ovat vieläkin kipeät. Normaalisti näin ei ole pitkänkään tauon jälkeen, ja muut lihakset ovatkin toipuneet treenistä jo ajat sitten. Treenin jälkeenhän lihaksissa on lieviä tulehduksia, jotka osaltaan aiheuttavat kipua. Mietin, että onkohan ojentajiin tullut joku hieman isompi tulehdus? Annan nyt lihasten totta kai levätä niin kauan kun on tarvis ja ehkä seuraavalla kerralla otan vähän rennommin, tuli nimittäin vedettyä aika kova treeni. Lisäksi otin magnesiumia jos se edes vähän edistäisi paranemista.

idpalautuminen

On tärkeää palautua kunnolla ennen seuraavia treenejä. Tässä pari juttua, jotka auttavat palautumisessa.

  • Alkulämmittelyssä lihakset lämpiävät ja loppuverryttely auttaa niitä palautumaan.
  • Palauttava ateria treenin jälkeen. Voi olla kunnon ruoka tai jokin pienempi välipala kuten proteiineja ja hiilihydraatteja sisältävä smoothie.
  • Kudosvaurioiden rakentumisen kannalta uni ja lepo ovat tärkeitä.
  • Venyttely ja hieronta auttavat palautumisessa nopeuttamalla kudosten aineenvaihduntaa (lähde)
  • Kevyt liikunta kuten kävely lieventää lihaskipua ja vetreyttää lihaksia.
  • Kylmyys ehkäisee lihastulehduksen syntyä, joten kylmä kylpy hikisen treenin jälkeen on viisas valinta.
  • Magnesium edistää lihasten toimintaa.
~ Amanda
FitFashion

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta