Subway – miten siitä tehdään terveellinen!

en.wikipedia.org

Kävin tällä viikolla toista kertaa subissa koko elämäni aikana. Siinä täytteitä valitessani yritin miettiä mitä kannattaa ottaa ja mitä ei, mitkä olisivat kaikista terveellisimmät vaihtoehdot. Subistahan saa tehtyä jäätävän epäterveellisen kaloripommin jos haluaa, mutta pakko ei ole. Tässä opas siihen, mitä kannattaa valita!

partners.visitrenotahoe.com

matadormessenger.com
  1. Lähdetään samanlailla liikkeelle kun tilatessakin, eli patongista. Mikä on järkevin valinta? Älä valitse sitä kaikista vaaleinta vehnäpullaa. Nappaa mukaasi kokojyväleipä tai esimerkiksi hunajakaura on myös ihan hyvä valinta.
  2. Koolla nyt ei terveellisyydessä ole niin suurta merkitystä, isoon nälkään iso subi ja välipalaksi 15cm patonki varmasti riittää. Toki liika on aina liikaa.
  3. Nyt saavutaan subin ytimeen – kirjaimellisesti. Nimittäin täytteisiin! Terveellisimmät proteiininlähteet ovat mielestäni kaikki ”peruslihat”, kuten kananrinta. Pekonit sun muut rasvatirinät kannattaa jättää suosiolla pois.
    Juustoakin sinne väliin saa jos haluaa, siinä on tyydyttyneitä rasvoja ja energiaa jonkin verran, joten jos haluatte oikeesti kevyen subin niin jättäkää se pois. Mä syön juustoa hyvällä omalla tunnolla ja hyvällä tekosyyllä – mun jalka tarvitsee kipeästi kalsiumia 😉
  4. Kasviksia saa tietty laittaa vapaasti. Isot kasat salaattia, kurkkua, tomaattia, sipulia – ja raikkaus on taattu! Suolan määrää kannattaa toki kasvisosastollakin miettiä, ja jättää esimerkiksi suolakurkut pois.
  5. Kastikkeet kruunaavat aterian, mutta niissä piilee myös paljon energiaa ja turhia lisäaineita. Majoneesit kannattaa suosiolla unohtaa. Kevytmajoneesi on kevyempää kuin normaali, mutta ei sekään silti terveellistä ole… Itse suosittelen pyytämään subin väliin lorauksen oliiviöljyä.
Jos haluat tarkempia tietoja, tsekkaa ravintoainetaulukko!
Mitä te valitsette subiinne ja mitä olette mieltä sen terveellisyydestä?

~ Amanda

FitFashion

4 vastausta artikkeliin “Subway – miten siitä tehdään terveellinen!”

  1. Mä oon nyt jättänyr subin kokonaan pois, kaveri töissä siellä ja kertoi että täysjyväpatongissakaan ei juurikaan ole sitä mitä nimi kertoo. Kuulemma muutenkin älyttömän epäterveellisiä…

    • Niin, eihän ne tietenkään mitään kovin tummia ole… Mutta mä oon sitä mieltä että kyllä niistä ihan tarpeeksi terveellisiä saa kunhan valitsee ”oikein”. Ei tietenkään leipää kannata liikaa pupeltaa, mutta mitä nyt kannattaisi 😀

  2. Subwayn ”kokojyväleipä” näyttää olevan vaaleaa leipää, koska hiilarit näyttävät jakautuvan kuten vaaleissa. Esimerkiksi kokojyväleipä Kalkkuna, 10 cm täytteineen sisältävää 30,5 g HH, 2,8 g kuituja, 4,5 g sokeria, 807 kJ, 155 g. Kunnon leivässä olisi esim. 30,5 g HH, 14 g kuituja ja 1 g sokeria – tai tietysti kasvisten osuus muuttaa tuota, mutta ei sen silti pitäisi olla yhtä huono kuin vaaleissa leivissä.
    https://www.subway.fi/fi/tuotteet/ravintoaineet/ravintoainetaulukko

    Toivottavasti joku todistaa, että olen sittenkin väärässä. Subway itse väittää: ”Leivistä kaksi ovat pohjiltaan täysjyvää – kokojyvä ja hunajakaura. Muut ovat vaaleaa leipää.” Tarkoittaakohan tuo vain, että täysjyvää on jonkin verran mukana?
    http://steffit.com/2013/01/subway-terveellista-vai-epaterveellista.html

    • Joo noi leivät kyllä on vähän kysymysmerkki, mutta toiset leivät ovat parempia vaikkeivät mitään ihan parhaita oliskaan. Ja mä oon sitä mieltä, että kokonaisuudesta saa silti terveellisen kunhan valitsee ”oikein” 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta