Terveelliset eväät töihin ja kouluun

Heippa ja tervetuloa lukemaan blogini sadannetta (100.) postausta!

Monella alkaa olla kesälomat pikkuhiljaa ohitse, ja on aika siirtyä takaisin normaaliin arkeen. Tänäkään syksynä tuskin vältytään ainaiselta kysymykseltä: mitä otan evääksi töihin tai kouluun? Jos teillä on mahdollisuus laittaa eväät jääkaappiin ja tarvittaessa lämmittää myöhemmin, olette onnekkaita. Eväiden ei tarvitse erota normaalista kotona syömisestä. Voitte ottaa mukaan edellisenä päivänä tehdyn ruuan jämät, pilkkoa kylkeen salaatin ja välipalaksi syödä rahkaa, hedelmiä tai ihan mitä vaan. Miettimättä ruokien säilyvyyttä ja punnitsematta eri ruokavaihtoehtojen välillä sitä, mikä ruuista maistuu kylmänä parhaalle.

idsalaatti

Mutta mitä jos jääkaappi- ja lämmitysmahdollisuutta ei ole? Tällöin on syytä pitää kylmäkallet pakkasessa, ainakin jos ei halua maksaa joka päivä ravintolaruuasta tai syödä kylmää einesruokaa.
Lämmitysmahdollisuuden puuttuminen kaventaa paljon ruokailumahdollisuuksia.
Tässä siis erilaisia ruokia, jotka tarvitsevat vain kylmälaukun ja -kallen (ainakin jos joutuvat kovin kauan odottaa syöjäänsä) ja joita ei tarvitse lämmittää:

  • Salaatit ovat aina hyvä vaihtoehto. Salaatissa pasta, riisi, kala ja kanakin maistuvat hyviltä vaikka olisivatkin kylmiä. Sekaan voi lisätä raejuustoa tai kananmunaa lisäämään kylläisyyttä.
  • Sekoita kotona illalla kannelliseen tiiviiseen rasiaan muhimaan tuorepuuro. Heitä sekaan esim. kaurahiutaleita, maitoa, muussattua banaania ja pähkinöitä. Lisukkeeksi keitä pari kananmunaa ja pilko kasviksia.
  • Pakkaa eväsrasiaan kanawokkia, raejuustoa ja kasviksia.
  • Tee porkkanaranskalaisia, paista kalaa tai kanaa ja tee salaattia. Myös lihapullat maistuvat monille kylmänä. 
  • Totta kai myös ravintolassa tai kaupassa käynti lounastauon aikana on hyvä vaihtoehto. Kaupasta kannattaa valita esimerkiksi valmissalaatteja tai ainakin isommissa ruokakaupoissa lihatiskillä(?) olevia valmiita ruokia (en siis tarkoita einesruokia, vaan ruokia, jotka on tehty valmiiksi ja laitettu astioihin joista saa sitten valita mieleisensä vaihtoehdot, esim. salaatti ja lihapullia. En tosin tiedä onko niissä kuinka paljon lisäaineita jne, kannattaa tiedustella!)
Välipala on huomattavasti helpompi nakki kuin lounas ja päivällinen. Välipalat voi ostaa helposti suoraan kaupasta lounastauolla, tai pakata kotona mukaan. Eväät saa usein kätevästi ostettua suoraan kaupasta tai ottaa kotona tarvittaessa kylmälaukkuun.
Eväinä kannattaa suosia jogurttia, rahkaa, raejuustoa, täytettyjä ruisleipiä, hedelmiä, kasviksia, marjoja, smoothieita, itsetehtyjä tai muita terveellisiä eväspatukoita ja myslejä sekä pähkinöitä. 

Toivottavasti saitte uusia eväsideoita!

Ps. Blogini on nykyisin yksi indiedays inspiration -blogeista! Tässä vielä linkki mun blogin esittelyyn.

~ Amanda

FitFashion

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta