Jännityksen lieventäminen

Tätä postausta kirjoittaessani mun mahassa on jo pari perhosta ja muutenkin vatsa tuntuu vähän oudolta, ei tee oikein mieli syödä vaikka alkaa jo olla vähän nälkä. Sydän tykyttää hieman nopeammin mitä normaalisti. Katson kelloa ja huomaan, että mulla on vielä 2 tuntia aikaa ennen teoriakoetta. Apua! Pakko päästä läpi,en halua epäonnistua, haluan nyt vaan eroon siitä.

En yhtään tykkää tosta tunteesta. Olis niin ihanaa mennä joka paikkaan ihan rennosti, ihan kuin kaikki olis itselle arkipäivää. Joskus toki jännitys ja pieni stressi on tarpeen jotta aistit terävöittyy ja keskittymiskyky on huipussaan. Mutta mulla on niin paljon huonoja kokemuksia jännittävistä tilanteista, että haluan siitä eroon. Soittaessani musiikkiopiston konserteissa kädet tärisi ja saatoin unohtaa kappaleen. Normaalia, mutta niin noloa. Onneksi en yleensä jännitä mitenkään ihan hirveesti.

www.suensaari.tornio.fi

Viime hetken pänttäyksessä on vaikeaa unohtaa tulossa olevaa koitosta. Miten ihmeessä itseään voi rauhoitella?

  • Joitakin saattaa auttaa jooga, meditointi tai kunnon treeni. Joogasin muutama tunti ennen koetta, mutta ei kai se enää juuri ennen koetta tai kokeessa vaikuta… Tai no, en tiedä kuinka paniikissa olisin ollut jos en olisi joogannut. Tee edellämainittuja juttuja siis tarpeeksi myöhään ennen h-hetkeä.
  • Hengitä syvään, haukottele. Ne rauhoittavat kehoa ja mieltä.
  • Tsemppaa itseäsi ja yritä ajatella, ettei epäonnistuminenkaan maata kaada; ”Teen parhaani, mutta kokeen voi tehdä uudelleen jos epäonnitun.”
  • Valmistaudu kunnolla. Aloita harjoittelu jo paljon aiemmin. Samana päivänä soita pianokappale moneen kertaan läpi tai lue vielä muistiinpanoja kokeeseen.
  • Voit myös yrittää unohtaa. Jos sulla on vaikkapa hammaslääkäri johon voit valmistautua korkeintaan pesemällä hampaat ja olet tehnyt sen jo, yritä saada ajatuksesi muualle. Ajattele mitä teet illalla (hammalääkärin jälkeen) tai keskity juuri tähän hetkeen, et ole hammaslääkärissä vielä.
  • Juttele jonkun kanssa. Juttelukaveri voi rauhoitella sinua. Vertaistuki ja positiiviset kokemukset asiasta tepsivät! Voit myös puhua esim. hammaslääkärille fiiliksestä ja pyytää häntä kertomaan mitä tekee seuraavaksi jne. jos luulet sen auttavan.
Olisi kiva kuulla myös teidän vinkkejä jännityksen lieventämiseen!!
~ Amanda
FitFashion

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta