Miten pitää kesäkilot ja rapakunto loitolla?

Moni varmasti havahtuu aina syksyisin paksuuntuneen rasvakerroksen alta. Kesällä on tullut nautittua grilliruokia ja juhlittua yli kulutuksen. Liikunta on unohtunut ja rappusten kipuaminen tuottaa tuskaa.
Ainakaan itselleni lihominen ei ole todellakaan mikään syy jättää kesän rientoja vähemmälle. Haluan nauttia kesästä, jäätelöstä ja kavereista täysin siemauksin. Luulen, että moni muukin haluaa. Miten siis estäisimme kilojen kertymisen herkuttelemisesta huolimatta? Vielä ei ole myöhäistä estää kesäkiloja tulemasta!

  1. Liikunta
    Kesällä monella on liikuntaan enemmän aikaa. On ihana nousta aikaisin auringon jo lämmittäessä ja lähteä treenaamaan tai käydä juoksemassa kesäyön lämmössä. Kesällä ulkona viihtyy paremmin, ja siellä tulee huomaamattaan liikuttua ihan mukavasti. Järkätkää kavereiden kanssa pihatreenejä, pelatkaa pelejä jne. Harrastakaa mahdollisimman paljon hyötyliikuntaa ja käykää mökillä saunomassa ja uimassa.
    Jos haluatte kesällä laiskotella mahdollisimman paljon eikä treeni innosta, tee 1-2 todella rankkaa treeniä viikossa. Yhdistä treeniin lihaskuntoa ja aerobista. Mielestäni jokin rankka kahvakuulatreeni sopii tähän mainiosti. Tällainen liikunta ylläpitää kuntoa ja kuluttaa mukavasti energiaa. Kesällä kannattaa kuitenkin liikkua mahdollisimman paljon, jotta energiaakin kuluisi enemmän. Yksi kunnon treeni ei pelasta lihomiselta jos ruokaa tulee syötyä liikaa. Toki jos hyötyliikuntaa tulee paljon, asiat ovat jo paremmin. Kannattaa silti muistaa, että painonhallinnassa ruuan osuus on 80% ja liikunnan osuus vain 20%. Kannattaa siis todellakin liikkua, kaloreita on paljon helpompi saada kuin kuluttaa.

  2. Ruokailu
    Höyryävä makkara, suussasulava suklaajäätelö, marenkinen britakakku… Kesällä näiltä on mahdoton välttyä. Normaalia ruokaa ei kannata vähentää jotta voisi syödä samalla kalorimäärällä enemmän herkkuja. Näin ajaudut vaan ahmimaan. Jos syöt kunnolla, huomaat juhlissa syöväsi ehkä vähemmän kuin muutenkin huonosti ja vähän syöneenä. Sen sijaan kannattaa keskittyä siihen, mitä kotona pistää suuhunsa. Jos ruokailu on pääsääntöisesti terveellistä, voi välipalaksi syödä jäätelön ja viikonloppuna grillata jos siltä tuntuu.
    Jotta lihoisi kilon, täytyy syödä 28 munkkia. Ihan vahingossa läski ei siis kerry. Kesälläkään ei kannata kuitenkaan ahmia, mutta kyllä herkkuja voi hieman enemmän syödä kuin normaalisti. Kannattaa miettiä, herkutteletteko mieluummin viikonloppuisin hyvässä seurassa ja syöttekö yksin pääasiassa vain terveellisiä herkkuja.
    Nauttikaa kesällä ihania marjasmoothieita, raikkaita salaatteja ja maukkaita hedelmiä.
Toivottavasti tästä oli jotain apua!
~ Amanda

Kevyt viikko 26

Kevyt viikko tulee nyt viikon etuajassa kesäkiireiden ja Ahvenanmaan takia.

Ma

  • 25min pyöräilyä
  • 1h35min juoksulenkki (12,1km)
  • 20min venyttely
Ti
  • 10min pilatesrullailu
Ke 
  • 30min kävelyä
To
  • Kahvakuulajumppa 20min + 5min venyttely (tällaiset nopeatkin jumpat ovat kiireessä parempia kuin ei mitään, varsinkin ennen pitkää istumista autossa) 
  • Muutama kilometri rauhallista kävelyä
Pe, la, su
  • Useita kilometrejä rauhallista kävelyä
~ Amanda